oaednews

Κυριακή 1 Απριλίου 2012

Κατανάλωση και Απασχόληση


Ιωάννα Καρανδινάκη
Τα τελευταία δύο χρόνια, με την υπαγωγή του δημοσίου στην τριμερή διεθνή επιτήρηση, πραγματοποιείται μία βίαιη υποβάθμιση του επιπέδου ζωής των εργαζομένων.
 Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, μειώθηκε η απασχόληση και ως εκ τούτου και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.


Η ανεργία, η οποία εκτινάσσεται σε υψηλότατα ποσοστά, οι περικοπές των συντάξεων, η μείωση περαιτέρω ακόμη και των κατώτατων ορίων μισθών και ημερομισθίων της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα κάθε εργαζόμενου, δημιουργούν αυτόματα μία νέα, για τα ελληνικά δεδομένα συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή.

Αυτή η αφαίμαξη του εισοδήματος δημιουργεί μία διαφορετική καταναλωτική στάση.

Ο Έλληνας καταναλωτής πλέον:
-      Επιλέγει και καταναλώνει με γνώμονα την τιμή, θυσιάζοντας πολλές φορές την ποιότητα
-      Περιορίζεται και μπορεί να ανταπεξέλθει στην κάλυψη των απαραίτητων ή και πολύ απαραίτητων αναγκών
-      Καλύπτει ανάγκες, βασιζόμενος στην αλληλεγγύη που προσφέρουν οι Δήμοι, η εκκλησία, και άλλοι κοινωνικοί φορείς

Από τη στιγμή που το εισόδημα μειώνεται και η κατανάλωση περιορίζεται θα περίμενε κανείς ότι θα άλλαζε και  η συμπεριφορά των προμηθευτών, δηλαδή θα μειώνονταν οι τιμές και κατ’ επέκταση το κέρδος τους.

Αντ’ αυτού, τα στοιχεία του Νοεμβρίου 2011, μας δείχνουν ότι ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 2,9%.Και μάλιστα παρατηρείται αύξηση του τομέα «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» κατά 3,8% κυρίως λόγω αύξησης τιμών στα νωπά φρούτα, τα νωπά λαχανικά, τα δημητριακά, τα ψάρια.

Αξίζει  να σημειωθεί ότι οι τιμές των φρούτων το μήνα Ιανουάριο του 2012 αυξήθηκαν κατά 9,8%!

Δηλαδή αυξάνονται οι τιμές στα προϊόντα που παράγουμε εμείς και τα οποία στα σούπερ μάρκετ πόλεων του εξωτερικού θα τα βρούμε φθηνότερα από τον τόπο παραγωγής τους!

Συμπέρασμα; Τα μονοπώλια και τα καρτέλ κρατούν τις τιμές στα ύψη!

Το καταναλωτικό κίνημα της ΓΣΕΕ έχει καταθέσει επανειλημμένα τις προτάσεις του για τη μείωση της επικέρδειάς τους:
  1. Αναγραφή στο ράφι της τιμής παραγωγού και της τελικής τιμής πώλησης.
  2. Αναγραφή της τιμής προϊόντος στο ράφι, με και χωρίς το Φ.Π.Α.
  3. Αυστηροποίηση των ποινών σε θέματα ανταγωνισμού, όπως για τις αθέμιτες συμπράξεις, την καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης, την εφαρμογή προκαθορισμένων τιμών μεταπώλησης, πρακτική ληστρικής τιμολόγησης, δεσμευτικές συμφωνίες.

Οι μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις με τις οποίες δομείται η ελληνική οικονομία, είναι αδύνατο να σταθούν στα πόδια τους, να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και στα νέα οικονομικά μέτρα, με συνέπεια τα αλλεπάλληλα λουκέτα και άμεσο αποτέλεσμα την εκτεταμένη ανεργία.

Η απάντηση του Κινήματος Πολιτών, στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, είναι η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων και προϊόντων. Με αυτόν τον τρόπο, θα στηρίξουμε τις θέσεις εργασίας μας, ώστε να ενισχυθεί η αλυσίδα παραγωγής και κατανάλωσης και να δοθεί μία ανάσα στην κοινωνία, στα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Εκπροσωπώντας τη μισθωτή εργασία, σημειώνουμε ότι για εμάς, η ενίσχυση της ελληνικής επιχείρησης σημαίνει:
Πρώτον, διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας αλλά και νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες αναμένεται να προκύψουν από την αύξηση της ζήτησης που θα οδηγήσει στην αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών.
Δεύτερον, αξιοπρεπή εργασία για όλους με συνθήκες εργασίας και μισθούς που να ανταποκρίνονται όχι μόνο στις ανάγκες αλλά και τη συνεισφορά και τις προσδοκίες των εργαζόμενων μισθωτών.
Τρίτον, ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες και ορθολογική τιμολόγηση.

Το Κίνημα Πολιτών, στο σύντομο διάστημα της ζωής του έχει λάβει πραγματικά ένα ευρύτατο κινηματικό χαρακτήρα. Χαιρετίζουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες συμμετέχουν πλέον ενεργά, υποδηλώνοντας περαιτέρω μέσω της διαφήμισης και με την προβολή της ένδειξης στις ετικέτες των προϊόντων τους ότι τα προϊόντα τους είναι ελληνικά. Υπενθυμίζουμε ότι ο γραμμωτός κωδικός του ελληνικού προϊόντος είναι ο 520. Χαιρετίζουμε όμως και την έμπρακτη στάση των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι «προτιμούν ελληνικά». Καταδικάζουμε επίσης εκείνες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν αποκλειστικά με αδήλωτη και παράνομη εργασία αλλοδαπών.

Θεωρούμε ότι οι μεγάλες αλυσίδες πώλησης ειδών διατροφής οφείλουν να σταματήσουν να αποκλείουν συστηματικά από τα ράφια τους, κυρίως, τα αγροτικά, προϊόντα εγχώριας προέλευσης. Υπάρχουν καταναλωτές που επιθυμούν την στήριξη των εγχώριων προμηθευτών ακόμα κι’ αν αυτά είναι ακριβότερα από τα ομοειδή εισαγόμενα. Είναι σκανδαλώδες σε μεγάλη αλυσίδα Super-Market να διατίθενται πατάτες Αιγύπτου, κρεμμύδια Αργεντινής, κοκ και όχι επίσης και τα ομοειδή εγχώρια προϊόντα.

Σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, οφείλουμε να στηρίξουμε την ελληνική αγροτική παραγωγή, τη βιοτεχνία, τον τουρισμό μας, για να στηρίξουμε το δικό μας εισόδημα. Είναι χρέος όλων μας.
Ιωάννα Καρανδινάκη
Μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής ΓΣΕΕ
Πρόεδρος Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Μέλος Δ.Σ. Κινήματος Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου