Ένα Δημόσιο με... ιδιωτικό μάνατζμεντ, έχει ως στόχο το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Μπορεί οι επικείμενες απολύσεις υπαλλήλων, όπως ήταν φυσικό, να μονοπώλησαν το ενδιαφέρον ωστόσο, μέσω των ριζικών ανατροπών που σχεδιάζονται στην κρατική μηχανή έρχονται ουσιαστικές αλλαγές, τόσο στην νοοτροπία, όσο και τη λειτουργία του κράτους, εισάγοντας για τους φορείς στοιχεία οργάνωσης ιδιωτικής επιχείρησης.
Στο πλαίσιο αυτό στην κορυφή της συζήτησης, όπως συμβαίνει σε κάθε «επιχείρηση» που επιθυμεί την εξυγίανσή της, βρίσκεται και το «λουκέτο» στις υπηρεσίες εκείνες, που είτε είναι κοστοβόρες, είτε δεν επιτελούν ουσιαστικό έργο. Ήδη σε πορεία οριστικού κλεισίματος βρίσκονται αρκετοί φορείς -ΝΠΙΔ σε πρώτη φάση- αν και μέσω της δυνατότητας μετατροπής ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ ανοίγει ο δρόμος της άμεσης κατάργησης άχρηστων φορέων και η εκχώρηση αρμοδιοτήτων τους ακόμη και σε ιδιώτες.
Δυνατότητα
Υπενθυμίζεται ότι με διάταξη του νομοσχεδίου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση δίνεται η δυνατότητα με Προεδρικά Διατάγματα ύστερα από πρόταση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, του υπουργού Οικονομικών και του αρμόδιου κάθε φορά υπουργού, να καταργούνται, συγχωνεύονται ή αναμορφώνονται όλα τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κρατικές ή δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, ΝΠΙΔ κοινωφελών ή άλλων δημόσιων σκοπών, καθώς και θυγατρικές εταιρείες των νομικών αυτών προσώπων.
Μία πρόσφατη δήλωση άλλωστε του αρμόδιου υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκη στη βουλή είχε «σκιαγραφήσει» τις προθέσεις της κυβέρνησης. «Σκοπεύουμε να διατηρήσουμε μόνον τις αναγκαίες και χρήσιμες για το κοινωνικό σύνολο δημόσιες υπηρεσίες, που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να επιτελέσουν ιδιωτικοί φορείς, υπό την απαράβατη προϋπόθεση ότι το κόστος λειτουργίας τους δεν θα επιβαρύνει υπέρμετρα ή αδικαιολόγητα τον Έλληνα φορολογούμενο», ανέφερε συγκεκριμένα ο κ. Μανιτάκης.
Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης φορέων του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, έχει ως προφανή στόχο τον περιορισμό του κόστους για υπηρεσίες που δεν αποδίδουν. Μέσω της εκχώρησης αυτών σε ιδιώτες θα υπάρξει κατάργηση τμημάτων ή ακόμη και ολόκληρων φορέων, και εν συνεχεία κατάργηση αντίστοιχων θέσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν σκέψεις να εξαφανιστούν από το Δημόσιο ολόκληρες ειδικότητες εργαζομένων που έχουν χαρακτηριστεί αντιοικονομικές και μπορούν να αντικατασταθούν από ιδιωτικές εταιρείες για μείωση του μισθολογικού κόστους.
Στο στόχαστρο
Στο στόχαστρο, όπως εκτιμούν αρκετά στελέχη της Αυτοδιοίκησης, δεν αποκλείεται να βρεθούν στο προσεχές μέλλον αρκετές δομές των δήμων, στους οποίους τρέχουν προγράμματα όπως το Βοήθεια στο Σπίτι ή τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ). Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι ήδη υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα άσκησης των υπηρεσιών αυτών μέσω κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνουν, υπηρεσίες των δήμων που αφορούν τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τους παιδικούς σταθμούς, τα ΚΑΠΗ, αλλά και τις προνοιακές δομές, θα μπορούσαν δυνητικά να ασκηθούν από ιδιώτες. Αρκεί να αναφερθεί ότι σε αυτές τις δομές απασχολούνται περί τους 7000 εργαζόμενους.
Σε κάθε περίπτωση άλλωστε, η κυβέρνηση βάσει των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει θα πρέπει να εντοπίσει μέχρι το 2014 συνολικά 15 χιλιάδες υπαλλήλους που θα απολυθούν. Και ναι μεν μέχρι το Καλοκαίρι το πρώτο κύμα των 2.000 προς απόλυση θα επιτευχθεί μέσω των καταργήσεων, μικρών και άνευ πραγματικού αντικειμένου, φορέων που θα καταργηθούν, ωστόσο, το υπόλοιπο -σαφώς μεγαλύτερο τμήμα- θα πρέπει να προέλθει από δομές που απασχολούν πολύ περισσότερους υπαλλήλους και οι εργασίες τους μπορούν εύκολα να ασκηθούν και από ιδιώτες.
Ολοι σε διαδικασία αξιολόγησης
Δεν είναι όμως μόνο η άσκηση κρατικών μέχρι σήμερα αρμοδιοτήτων, από ιδιώτες η μόνη αλλαγή, αφού και όσοι εξακολουθήσουν να απασχολούνται στο Δημόσιο, πλέον θα εργάζονται και θα αξιολογούνται, με κριτήρια που ήταν γνωστά μόνο στους ιδιωτικούς υπαλλήλους. Η στοχοθεσία, η μέτρηση της απόδοσης, η διεύρυνση των καθηκόντων των υπαλλήλων, η αναρρίχηση νέων ικανών στελεχών σε θέσεις ευθύνης, αποτελούν ορισμένα μόνο στοιχεία.
Μάνατζερ
Το «προνόμιο» να διορίζει ως μάνατζερ της επιχείρησής του εκείνον που επέλεγε ως τον ικανότερο, έως τώρα είχε μόνο κάποιος ιδιώτης. Η εφαρμογή μιας κακώς νοούμενης «αρχαιότητας» είχε ως αποτέλεσμα να αναρριχώνται σε θέσεις ευθύνης οι «παλιοί» που εκτός από το ότι συχνά δεν είχαν ούτε καν τυπικά προσόντα, τις περισσότερες φορές δεν διέθεταν τη φιλοδοξία ή τη διάθεση να παράξουν έργο. Στο εξής προϋπόθεση για να καταλάβει κανείς θέση ευθύνης είναι να έχει πιάσει τους στόχους της υπηρεσίας κατά τα προηγούμενα έτη από την επιλογή, καθώς και να μην του έχει επιβληθεί σοβαρή πειθαρχική ποινή. Η «προϋπηρεσία» θα ισχύει μόνο για τους γενικούς διευθυντές, όπου και εκεί περιορίζεται στα 12 έτη.
Διεύρυνση καθηκόντων
Με τα νέα περιγράμματα θέσης, κάθε υπάλληλος θα γνωρίζει εκ των προτέρων τα καθήκοντα που καλείται να ασκήσει. Έτσι, ουδείς θα μπορεί στο εξής να «λουφάρει», ενώ ταυτόχρονα θα δίνεται η δυνατότητα να καλυφθούν κενά μέσω της «ελαστικότητας» στην περιγραφή που θα οδηγεί σε διεύρυνση των καθηκόντων. Με αυτό τον τρόπο, δεν θα παρατηρούνται αδιανόητα φαινόμενα, όπου κάποιος κλητήρας ή θυρωρός να είναι επιφορτισμένος για ένα και μόνο όροφο συγκεκριμένης υπηρεσίας!
Μέτρηση απόδοσης
Με την εγκαινίαση ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο -σύμφωνα με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης- «είναι από τα πλέον αξιόπιστα παγκοσμίως και στον ιδιωτικό τομέα», οι δημόσιοι υπάλληλοι θα μπουν στην αυτονόητη διαδικασία μέτρησης της απόδοσής τους. Κάθε εργαζόμενος δεσμεύεται για την επίτευξη ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, εντός ορισμένου χρόνου και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιούνται ανά τρίμηνο. Η διαδικασία αυτή ήδη τρέχει στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και θα αποτελέσει πιλότο για όλο το Δημόσιο. Ενδεικτικό τους εύρους της προσπάθειας είναι πως το σύστημα δεικτών αποδοτικότητας που ισχύει στον στενό δημόσιο τομέα με το τελευταίο νομοσχέδιο επεκτείνεται και στους ΟΤΑ.
Δυνατότητα
Υπενθυμίζεται ότι με διάταξη του νομοσχεδίου που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση δίνεται η δυνατότητα με Προεδρικά Διατάγματα ύστερα από πρόταση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, του υπουργού Οικονομικών και του αρμόδιου κάθε φορά υπουργού, να καταργούνται, συγχωνεύονται ή αναμορφώνονται όλα τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κρατικές ή δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, ΝΠΙΔ κοινωφελών ή άλλων δημόσιων σκοπών, καθώς και θυγατρικές εταιρείες των νομικών αυτών προσώπων.
Μία πρόσφατη δήλωση άλλωστε του αρμόδιου υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκη στη βουλή είχε «σκιαγραφήσει» τις προθέσεις της κυβέρνησης. «Σκοπεύουμε να διατηρήσουμε μόνον τις αναγκαίες και χρήσιμες για το κοινωνικό σύνολο δημόσιες υπηρεσίες, που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να επιτελέσουν ιδιωτικοί φορείς, υπό την απαράβατη προϋπόθεση ότι το κόστος λειτουργίας τους δεν θα επιβαρύνει υπέρμετρα ή αδικαιολόγητα τον Έλληνα φορολογούμενο», ανέφερε συγκεκριμένα ο κ. Μανιτάκης.
Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης φορέων του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, έχει ως προφανή στόχο τον περιορισμό του κόστους για υπηρεσίες που δεν αποδίδουν. Μέσω της εκχώρησης αυτών σε ιδιώτες θα υπάρξει κατάργηση τμημάτων ή ακόμη και ολόκληρων φορέων, και εν συνεχεία κατάργηση αντίστοιχων θέσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν σκέψεις να εξαφανιστούν από το Δημόσιο ολόκληρες ειδικότητες εργαζομένων που έχουν χαρακτηριστεί αντιοικονομικές και μπορούν να αντικατασταθούν από ιδιωτικές εταιρείες για μείωση του μισθολογικού κόστους.
Στο στόχαστρο
Στο στόχαστρο, όπως εκτιμούν αρκετά στελέχη της Αυτοδιοίκησης, δεν αποκλείεται να βρεθούν στο προσεχές μέλλον αρκετές δομές των δήμων, στους οποίους τρέχουν προγράμματα όπως το Βοήθεια στο Σπίτι ή τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ). Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι ήδη υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα άσκησης των υπηρεσιών αυτών μέσω κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνουν, υπηρεσίες των δήμων που αφορούν τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τους παιδικούς σταθμούς, τα ΚΑΠΗ, αλλά και τις προνοιακές δομές, θα μπορούσαν δυνητικά να ασκηθούν από ιδιώτες. Αρκεί να αναφερθεί ότι σε αυτές τις δομές απασχολούνται περί τους 7000 εργαζόμενους.
Σε κάθε περίπτωση άλλωστε, η κυβέρνηση βάσει των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει θα πρέπει να εντοπίσει μέχρι το 2014 συνολικά 15 χιλιάδες υπαλλήλους που θα απολυθούν. Και ναι μεν μέχρι το Καλοκαίρι το πρώτο κύμα των 2.000 προς απόλυση θα επιτευχθεί μέσω των καταργήσεων, μικρών και άνευ πραγματικού αντικειμένου, φορέων που θα καταργηθούν, ωστόσο, το υπόλοιπο -σαφώς μεγαλύτερο τμήμα- θα πρέπει να προέλθει από δομές που απασχολούν πολύ περισσότερους υπαλλήλους και οι εργασίες τους μπορούν εύκολα να ασκηθούν και από ιδιώτες.
Ολοι σε διαδικασία αξιολόγησης
Δεν είναι όμως μόνο η άσκηση κρατικών μέχρι σήμερα αρμοδιοτήτων, από ιδιώτες η μόνη αλλαγή, αφού και όσοι εξακολουθήσουν να απασχολούνται στο Δημόσιο, πλέον θα εργάζονται και θα αξιολογούνται, με κριτήρια που ήταν γνωστά μόνο στους ιδιωτικούς υπαλλήλους. Η στοχοθεσία, η μέτρηση της απόδοσης, η διεύρυνση των καθηκόντων των υπαλλήλων, η αναρρίχηση νέων ικανών στελεχών σε θέσεις ευθύνης, αποτελούν ορισμένα μόνο στοιχεία.
Μάνατζερ
Το «προνόμιο» να διορίζει ως μάνατζερ της επιχείρησής του εκείνον που επέλεγε ως τον ικανότερο, έως τώρα είχε μόνο κάποιος ιδιώτης. Η εφαρμογή μιας κακώς νοούμενης «αρχαιότητας» είχε ως αποτέλεσμα να αναρριχώνται σε θέσεις ευθύνης οι «παλιοί» που εκτός από το ότι συχνά δεν είχαν ούτε καν τυπικά προσόντα, τις περισσότερες φορές δεν διέθεταν τη φιλοδοξία ή τη διάθεση να παράξουν έργο. Στο εξής προϋπόθεση για να καταλάβει κανείς θέση ευθύνης είναι να έχει πιάσει τους στόχους της υπηρεσίας κατά τα προηγούμενα έτη από την επιλογή, καθώς και να μην του έχει επιβληθεί σοβαρή πειθαρχική ποινή. Η «προϋπηρεσία» θα ισχύει μόνο για τους γενικούς διευθυντές, όπου και εκεί περιορίζεται στα 12 έτη.
Διεύρυνση καθηκόντων
Με τα νέα περιγράμματα θέσης, κάθε υπάλληλος θα γνωρίζει εκ των προτέρων τα καθήκοντα που καλείται να ασκήσει. Έτσι, ουδείς θα μπορεί στο εξής να «λουφάρει», ενώ ταυτόχρονα θα δίνεται η δυνατότητα να καλυφθούν κενά μέσω της «ελαστικότητας» στην περιγραφή που θα οδηγεί σε διεύρυνση των καθηκόντων. Με αυτό τον τρόπο, δεν θα παρατηρούνται αδιανόητα φαινόμενα, όπου κάποιος κλητήρας ή θυρωρός να είναι επιφορτισμένος για ένα και μόνο όροφο συγκεκριμένης υπηρεσίας!
Μέτρηση απόδοσης
Με την εγκαινίαση ενός συστήματος αξιολόγησης, το οποίο -σύμφωνα με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης- «είναι από τα πλέον αξιόπιστα παγκοσμίως και στον ιδιωτικό τομέα», οι δημόσιοι υπάλληλοι θα μπουν στην αυτονόητη διαδικασία μέτρησης της απόδοσής τους. Κάθε εργαζόμενος δεσμεύεται για την επίτευξη ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, εντός ορισμένου χρόνου και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιούνται ανά τρίμηνο. Η διαδικασία αυτή ήδη τρέχει στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και θα αποτελέσει πιλότο για όλο το Δημόσιο. Ενδεικτικό τους εύρους της προσπάθειας είναι πως το σύστημα δεικτών αποδοτικότητας που ισχύει στον στενό δημόσιο τομέα με το τελευταίο νομοσχέδιο επεκτείνεται και στους ΟΤΑ.
πηγή
Ο ΟΑΕΔ τα βίωσε όλα αυτά με τα περίφημες υπηρεσίες "μιας στάσης" και τους "στόχους".
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ προηγούμενη Διοίκηση του Οργανισμού και της Ειδικής προλαβαίνοντας τις εξελίξεις ήδη από το 2004 κατάλαβε τι έρχεται.
Βέβαια μικρή σημασία έχουν τα χιλιάδες stage από τα παράθυρα, η ανάθεση της συμβουλευτικής σε ημετέρους με λογική που γελάει ο κάθε πικραμένος αλλά καταλάβαμε τι σημαίνει
"ιδιωτικό managemant"- Καλέστε τους πίσω-Η ιστορία επαναλαμβάνεται.