Του Ιάσονα Παναγιωτόπουλου
Σειρά στη διαδικασία διαθεσιμότητας παίρνουν τις επόμενες μέρες οι υπάλληλοι του Δημοσίου που έχουν πειθαρχικές εκκρεμότητες. Μετά τους 2.000 διοικητικούς που είχαν προσληφθεί εκτός ΑΣΕΠ, άλλοι τόσοι υπολογίζεται πως θα δουν την πόρτα εξόδου, με διαδικασίες όμως που ελέγχονται και ως προς τη διαφάνεια και ως προς τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης.
Ηδη το υπουργείο Εσωτερικών έχει αποστείλει εγκύκλιο προς όλους τους φορείς, τα υπουργεία και τους οργανισμούς του Δημοσίου με την οποία ζητάει να ενημερωθεί για όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις δημοσίων υπαλλήλων που κρίθηκαν ή εκκρεμούν πειθαρχικά για την τελευταία πενταετία, δηλαδή από το 2008 έως το 2012. Επίσης ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνης Μανιτάκης στις 13 Σεπτεμβρίου από τη Βουλή είχε προαναγγείλει πως εντατικοποιούνται όλοι οι πειθαρχικοί έλεγχοι.
Πρόκειται όμως για μια διαδικασία σύμφωνα με την οποία όσοι έχουν υποπέσει σε παραπτώματα απομακρύνονται από τις θέσεις τους ή είναι μια καλή ευκαιρία για την κυβέρνηση να ξεφορτωθεί εκατοντάδες υπαλλήλους χωρίς ουσιαστικά να εξεταστούν οι υποθέσεις τους;
Οι εκκρεμείς υποθέσεις, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΔΕΔΥ, ανέρχονται σε 2.000. Στις 800 περιπτώσεις υπάρχουν αποφάσεις α΄βαθμού, οι υπόλοιπες εκκρεμούν. Ο ακριβής αριθμός δεν έχει γίνει γνωστός από τα υπουργεία.
Τις τελευταίες βδομάδες έρχονται στην «Εφημερίδα των Συντακτών» φάκελοι και επιστολές υπαλλήλων για τους οποίους εκκρεμούν πειθαρχικές διώξεις που δεν έχουν όμως ακόμα εξεταστεί.
Οι υπηρεσίες του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης μπλέκονται στη γραφειοκρατία, παραλείπουν καταθέσεις υπαλλήλων και καθυστερούν απελπιστικά στην έκδοση απόφασης με αποτέλεσμα υπάλληλοι να βρίσκονται στο κατώφλι της απόλυσης μετά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης.
Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του Δ.Κ. (τα στοιχεία και τα έγγραφα είναι στη διάθεση της εφημερίδας) προϊσταμένου της Δ/νσης Εκπαίδευσης και Ερευνας του υπουργείου Υγείας. Σε βάρος του εκκρεμεί πειθαρχική δίωξη εδώ και 20 μήνες, τη στιγμή που ο προβλεπόμενος χρόνος εξέτασης μιας υπόθεσης είναι το πολύ δύο μήνες.
Ο Δ.Κ δεν έχει ακόμα κληθεί να καταθέσει για την υπόθεση, ώστε να μπορέσει να υπερασπιστεί τον εαυτό του, παρά τις προσπάθειές του να βγάλει άκρη μέσα στη γραφειοκρατία και να επισπεύσει την έκδοση απόφασης, αφού όπως πιστεύει δεν έχει υποπέσει σε κανένα απολύτως παράπτωμα.
Την ίδια στιγμή έχει ουσιαστικά «μπει στον πάγο», χάνει μόρια, αξιολογήσεις και δεξιότητες καθώς δεν μπορεί να συμμετέχει σε διαδικασίες εξέλιξης και συμμετοχής σε όργανα και συμβούλια. Εκτός αυτών, κινδυνεύει πλέον να χάσει και τη θέση του οριστικά. Πρόκειται για μια υπόθεση που ξεκινά από το καλοκαίρι του 2009.
Το υπηρεσιακό συμβούλιο στο οποίο προήδρευε ο ίδιος, διενήργησε τις μετατάξεις στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Υγείας. Στις λίστες με τα ονόματα προστέθηκε και ένα ακόμη για το οποίο δεν υπήρχε η έγκριση του συμβουλίου.
Υστερα από εσωτερική έρευνα που έγινε, ο Δ.Κ καταγγέλλει με επιστολές του προς την ηγεσία του υπουργείου πως αποκαλύφθηκαν έγγραφα που έφεραν πλαστογραφημένη την υπογραφή του καθώς και της αναπληρώτριας γραμματέως του Συμβουλίου.
Το περιστατικό της πλαστογράφησης επαναλήφθηκε τον Ιούνιο του 2010 σε ένα ακόμη έγγραφο, που αφορούσε πρόγραμμα επιμόρφωσης διοικητών και υποδιοικητών νοσοκομείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ο Δ.Κ. παρουσιάζοντας τα ανάλογα έγγραφα αποδεικνύει πως τη μέρα που υπογράφηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρισκόταν σε νόμιμη άδεια και μάλιστα εκτός Ελλάδος. Σε καμία από τις περιπτώσεις δεν υπήρξε αντίδραση από την ηγεσία του υπουργείου.
Κατόπιν όλης αυτής της αδράνειας, φτάνει στο σημείο να στείλει επιστολή (11/11/2010) προς τον τότε πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, όπου του παραθέτει τα γεγονότα και ταυτόχρονα επισημαίνει την απαξίωση της υπηρεσίας στην οποία προεδρεύει.
Είχε μάθει μερικούς μήνες νωρίτερα πως διεξάγεται εις βάρος του πειθαρχική διαδικασία με την κατηγορία της πρόθεσης εξυπηρέτησης συμφερόντων για την υπόθεση των μετατάξεων του 2009 και μάλιστα αυτή η διαδικασία κινήθηκε από την πολιτική ηγεσία που είχε δώσει την εντολή για τις μετατάξεις. Η πειθαρχική διαδικασία κινήθηκε έπειτα από σημειώματα που είχε στείλει ανώτερος υπάλληλος του υπουργείου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν φρόντισαν να εξετάσουν την υπόθεση, ούτε να τον καλέσουν για κατάθεση. Ο Δ.Κ. έχει προσφύγει στα δικαστήρια για να προχωρήσει η διερεύνηση των καταγγελλομένων και να μην δει το όνομά του να συμπεριλαμβάνεται στις λίστες των επίορκων δημοσίων υπαλλήλων προς απόλυση.
Mε μια αυθαίρετη καταγγελία χάνεις τη δουλειά σου
Το πρόβλημα που αναδεικνύει η συγκεκριμένη περίπτωση είναι το διάτρητο των διαδικασιών που ακολουθούνται αλλά κυρίως η ίδια η αδυναμία των υπηρεσιών επιθεώρησης και ελέγχου να εξετάσουν τις υποθέσεις για τις οποίες εκκρεμούν πειθαρχικά παραπτώματα.
Αδυναμία που μπορεί να αποβεί μοιραία για τους εργαζόμενους σε περίπτωση που κάποιος -ακόμη και αυθαίρετα- θελήσει να κάνει μια καταγγελία με αόριστες κατηγορίες εις βάρος κάποιου άλλου εργαζομένου. Στην υπόθεση του Δ.Κ. μπορεί κανείς να βρει ένα τέτοιο παράδειγμα.
Στις εις βάρος του κατηγορίες για «εξυπηρέτηση συμφερόντων προς μετάταξη υπαλλήλων» δεν αναφέρεται ούτε ποιοι υπάλληλοι είναι αυτοί που ευνοήθηκαν ούτε ποιες ενέργειες έγιναν από τον Δ.Κ. για να τους ευνοήσει ούτε καν ποιες ενέργειες έγιναν για τη διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης αλλά και το αποτέλεσμά της. Δηλαδή, απουσιάζουν τα βασικά στοιχεία που συνιστούν βάσιμη μια τέτοια κατηγορία.
Την ίδια στιγμή, παρά τις καταγγελίες του για την υπόθεση της πλαστογράφησης της υπογραφής του (δύο φορές), καμία διαδικασία δεν κινήθηκε για να διερευνήσει αυτή την επίσης σημαντική κατηγορία.
Η κατηγορία για «εξυπηρέτηση συμφερόντων» συνιστά πολύ σοβαρό αδίκημα, το οποίο θα έπρεπε να διερευνηθεί αμέσως και να έχουν ήδη επιβληθεί οι ανάλογες ποινές.
Είναι πρωτοφανής η αδράνεια των ελεγκτικών μηχανισμών την ώρα που η κυβέρνηση μιλά για πάταξη της διαφθοράς στον δημόσιο τομέα. Αν δηλαδή μια τέτοια κατηγορία μένει στο συρτάρι, τι συμβαίνει με άλλες ήσσονος σημασίας υποθέσεις που εκκρεμούν κατά δημοσίων υπαλλήλων;
Σειρά στη διαδικασία διαθεσιμότητας παίρνουν τις επόμενες μέρες οι υπάλληλοι του Δημοσίου που έχουν πειθαρχικές εκκρεμότητες. Μετά τους 2.000 διοικητικούς που είχαν προσληφθεί εκτός ΑΣΕΠ, άλλοι τόσοι υπολογίζεται πως θα δουν την πόρτα εξόδου, με διαδικασίες όμως που ελέγχονται και ως προς τη διαφάνεια και ως προς τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης.
Ηδη το υπουργείο Εσωτερικών έχει αποστείλει εγκύκλιο προς όλους τους φορείς, τα υπουργεία και τους οργανισμούς του Δημοσίου με την οποία ζητάει να ενημερωθεί για όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις δημοσίων υπαλλήλων που κρίθηκαν ή εκκρεμούν πειθαρχικά για την τελευταία πενταετία, δηλαδή από το 2008 έως το 2012. Επίσης ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνης Μανιτάκης στις 13 Σεπτεμβρίου από τη Βουλή είχε προαναγγείλει πως εντατικοποιούνται όλοι οι πειθαρχικοί έλεγχοι.
Πρόκειται όμως για μια διαδικασία σύμφωνα με την οποία όσοι έχουν υποπέσει σε παραπτώματα απομακρύνονται από τις θέσεις τους ή είναι μια καλή ευκαιρία για την κυβέρνηση να ξεφορτωθεί εκατοντάδες υπαλλήλους χωρίς ουσιαστικά να εξεταστούν οι υποθέσεις τους;
Οι εκκρεμείς υποθέσεις, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΔΕΔΥ, ανέρχονται σε 2.000. Στις 800 περιπτώσεις υπάρχουν αποφάσεις α΄βαθμού, οι υπόλοιπες εκκρεμούν. Ο ακριβής αριθμός δεν έχει γίνει γνωστός από τα υπουργεία.
Τις τελευταίες βδομάδες έρχονται στην «Εφημερίδα των Συντακτών» φάκελοι και επιστολές υπαλλήλων για τους οποίους εκκρεμούν πειθαρχικές διώξεις που δεν έχουν όμως ακόμα εξεταστεί.
Οι υπηρεσίες του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης μπλέκονται στη γραφειοκρατία, παραλείπουν καταθέσεις υπαλλήλων και καθυστερούν απελπιστικά στην έκδοση απόφασης με αποτέλεσμα υπάλληλοι να βρίσκονται στο κατώφλι της απόλυσης μετά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης.
Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του Δ.Κ. (τα στοιχεία και τα έγγραφα είναι στη διάθεση της εφημερίδας) προϊσταμένου της Δ/νσης Εκπαίδευσης και Ερευνας του υπουργείου Υγείας. Σε βάρος του εκκρεμεί πειθαρχική δίωξη εδώ και 20 μήνες, τη στιγμή που ο προβλεπόμενος χρόνος εξέτασης μιας υπόθεσης είναι το πολύ δύο μήνες.
Ο Δ.Κ δεν έχει ακόμα κληθεί να καταθέσει για την υπόθεση, ώστε να μπορέσει να υπερασπιστεί τον εαυτό του, παρά τις προσπάθειές του να βγάλει άκρη μέσα στη γραφειοκρατία και να επισπεύσει την έκδοση απόφασης, αφού όπως πιστεύει δεν έχει υποπέσει σε κανένα απολύτως παράπτωμα.
Την ίδια στιγμή έχει ουσιαστικά «μπει στον πάγο», χάνει μόρια, αξιολογήσεις και δεξιότητες καθώς δεν μπορεί να συμμετέχει σε διαδικασίες εξέλιξης και συμμετοχής σε όργανα και συμβούλια. Εκτός αυτών, κινδυνεύει πλέον να χάσει και τη θέση του οριστικά. Πρόκειται για μια υπόθεση που ξεκινά από το καλοκαίρι του 2009.
Το υπηρεσιακό συμβούλιο στο οποίο προήδρευε ο ίδιος, διενήργησε τις μετατάξεις στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Υγείας. Στις λίστες με τα ονόματα προστέθηκε και ένα ακόμη για το οποίο δεν υπήρχε η έγκριση του συμβουλίου.
Υστερα από εσωτερική έρευνα που έγινε, ο Δ.Κ καταγγέλλει με επιστολές του προς την ηγεσία του υπουργείου πως αποκαλύφθηκαν έγγραφα που έφεραν πλαστογραφημένη την υπογραφή του καθώς και της αναπληρώτριας γραμματέως του Συμβουλίου.
Το περιστατικό της πλαστογράφησης επαναλήφθηκε τον Ιούνιο του 2010 σε ένα ακόμη έγγραφο, που αφορούσε πρόγραμμα επιμόρφωσης διοικητών και υποδιοικητών νοσοκομείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ο Δ.Κ. παρουσιάζοντας τα ανάλογα έγγραφα αποδεικνύει πως τη μέρα που υπογράφηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρισκόταν σε νόμιμη άδεια και μάλιστα εκτός Ελλάδος. Σε καμία από τις περιπτώσεις δεν υπήρξε αντίδραση από την ηγεσία του υπουργείου.
Κατόπιν όλης αυτής της αδράνειας, φτάνει στο σημείο να στείλει επιστολή (11/11/2010) προς τον τότε πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, όπου του παραθέτει τα γεγονότα και ταυτόχρονα επισημαίνει την απαξίωση της υπηρεσίας στην οποία προεδρεύει.
Είχε μάθει μερικούς μήνες νωρίτερα πως διεξάγεται εις βάρος του πειθαρχική διαδικασία με την κατηγορία της πρόθεσης εξυπηρέτησης συμφερόντων για την υπόθεση των μετατάξεων του 2009 και μάλιστα αυτή η διαδικασία κινήθηκε από την πολιτική ηγεσία που είχε δώσει την εντολή για τις μετατάξεις. Η πειθαρχική διαδικασία κινήθηκε έπειτα από σημειώματα που είχε στείλει ανώτερος υπάλληλος του υπουργείου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν φρόντισαν να εξετάσουν την υπόθεση, ούτε να τον καλέσουν για κατάθεση. Ο Δ.Κ. έχει προσφύγει στα δικαστήρια για να προχωρήσει η διερεύνηση των καταγγελλομένων και να μην δει το όνομά του να συμπεριλαμβάνεται στις λίστες των επίορκων δημοσίων υπαλλήλων προς απόλυση.
Mε μια αυθαίρετη καταγγελία χάνεις τη δουλειά σου
Το πρόβλημα που αναδεικνύει η συγκεκριμένη περίπτωση είναι το διάτρητο των διαδικασιών που ακολουθούνται αλλά κυρίως η ίδια η αδυναμία των υπηρεσιών επιθεώρησης και ελέγχου να εξετάσουν τις υποθέσεις για τις οποίες εκκρεμούν πειθαρχικά παραπτώματα.
Αδυναμία που μπορεί να αποβεί μοιραία για τους εργαζόμενους σε περίπτωση που κάποιος -ακόμη και αυθαίρετα- θελήσει να κάνει μια καταγγελία με αόριστες κατηγορίες εις βάρος κάποιου άλλου εργαζομένου. Στην υπόθεση του Δ.Κ. μπορεί κανείς να βρει ένα τέτοιο παράδειγμα.
Στις εις βάρος του κατηγορίες για «εξυπηρέτηση συμφερόντων προς μετάταξη υπαλλήλων» δεν αναφέρεται ούτε ποιοι υπάλληλοι είναι αυτοί που ευνοήθηκαν ούτε ποιες ενέργειες έγιναν από τον Δ.Κ. για να τους ευνοήσει ούτε καν ποιες ενέργειες έγιναν για τη διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης αλλά και το αποτέλεσμά της. Δηλαδή, απουσιάζουν τα βασικά στοιχεία που συνιστούν βάσιμη μια τέτοια κατηγορία.
Την ίδια στιγμή, παρά τις καταγγελίες του για την υπόθεση της πλαστογράφησης της υπογραφής του (δύο φορές), καμία διαδικασία δεν κινήθηκε για να διερευνήσει αυτή την επίσης σημαντική κατηγορία.
Η κατηγορία για «εξυπηρέτηση συμφερόντων» συνιστά πολύ σοβαρό αδίκημα, το οποίο θα έπρεπε να διερευνηθεί αμέσως και να έχουν ήδη επιβληθεί οι ανάλογες ποινές.
Είναι πρωτοφανής η αδράνεια των ελεγκτικών μηχανισμών την ώρα που η κυβέρνηση μιλά για πάταξη της διαφθοράς στον δημόσιο τομέα. Αν δηλαδή μια τέτοια κατηγορία μένει στο συρτάρι, τι συμβαίνει με άλλες ήσσονος σημασίας υποθέσεις που εκκρεμούν κατά δημοσίων υπαλλήλων;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου