oaednews

Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ Ανοίγει πόρτες η επαγγελματική εκπαίδευση

Συντομότερο δρόμο προς την αγορά εργασίας, σε σχέση με τους αποφοίτους γενικής παιδείας, φαίνεται ότι προσφέρει στους νέους η επαγγελματική εκπαίδευση, αυξάνοντας τις πιθανότητές τους να βρουν ευκολότερα την πρώτη τους δουλειά -την οποία, μάλιστα, τείνουν να διατηρούν επί αρκετά χρόνια.
Συγκεκριμένα, στο ηλικιακό φάσμα των 20-24 ετών, το 76% των νέων με δίπλωμα ανώτερης δευτεροβάθμιας (λύκειο) ή μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (π.χ. ΚΕΚ, ΙΕΚ) έχει ήδη βρει τον δρόμο του προς την αγορά εργασίας. Το αντίστοιχο ποσοστό για τους συνομηλίκους τους με απολυτήρια γενικής παιδείας δεν ξεπερνά το 67% στην Ε.Ε. των 27 κρατών-μελών (και στις δύο περιπτώσεις, τα ποσοστά αναφέρονται σε νέους και νέες που δεν βρίσκονται πλέον στην εκπαίδευση, ενώ αφορούν το έτος 2009).
Παράλληλα, οι νέοι με επαγγελματική εκπαίδευση είναι πιθανότερο να μείνουν στην πρώτη τους δουλειά για περισσότερα από τέσσερα χρόνια, ενώ συνήθως δεν περνούν μακροχρόνιες περιόδους ανεργίας, σύμφωνα τουλάχιστον με στοιχεία νέας μελέτης του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση Cedefop, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «From education to working life: The labour market outcomes of vocational education and training» («Από την εκπαίδευση στην εργασιακή ζωή: τα αποτελέσματα στην αγορά εργασίας, σε σχέση με την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση»).

ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μάλιστα, η τάση αυτή δείχνει να διατηρείται και σε μεγαλύτερες ηλικίες, καίτοι με μικρότερες αποκλίσεις ανάμεσα στις εργασιακές προοπτικές για τις δύο κατηγορίες αποφοίτων. Για παράδειγμα, στην ηλικία των 25-29 ετών το 79,3% των αποφοίτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και το 75,2% των κατόχων απολυτηρίου γενικής εργάζεται, ενώ τα ποσοστά ανεργίας είναι, αντίστοιχα, 9,1% και 11,2% (μικρότερα ποσοστά αντιστοιχούν σε ανενεργούς νέους που δεν βρίσκονται στην αγορά εργασίας κατ’ επιλογήν και για προσωπικούς λόγους, όπως μια εγκυμοσύνη).

ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ
Σήμερα, περίπου 23 εκατ. νέοι ηλικίας 25-34 ετών στην ΕΕ των «27» (αριθμός μεγαλύτερος από τον πληθυσμό της Ρουμανίας) είναι απόφοιτοι ανώτερης δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προγραμμάτων κατάρτισης. Βέβαια, οι νέοι αυτοί έχουν μικρότερες πιθανότητες να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε ανώτερο επίπεδο, σε σχέση με τους αποφοίτους γενικής εκπαίδευσης, που προχωρούν συχνότερα σε σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου, ενώ οι απόφοιτοι επαγγελματικών σχολείων είναι πιθανότερο να ψάξουν δουλειά αμέσως μόλις τελειώσουν τη μέση εκπαίδευση.

«ΝΑΙ ΜΕΝ, ΑΛΛΑ…»
«Τρεις στους τέσσερις νέους ηλικίας 18-24 ετών, που ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στην ανώτερη δευτεροβάθμια και τη μεταδευτεροβάθμια -μη τριτοβάθμια- γενική εκπαίδευση συνεχίζουν τις σπουδές τους. Μεταξύ των νέων που επιλέγουν επαγγελματική κατεύθυνση, τρεις στους δέκα συνεχίζουν να σπουδάζουν. Το 73% διακόπτει την επίσημη εκπαίδευση για να αναζητήσει μια θέση εργασίας» υπογραμμίζεται στην έκθεση του Cedefop.
Μάλιστα, όσο μεγαλύτερη είναι η εγγύτητα του περιεχομένου των σπουδών με το εργασιακό περιβάλλον τόσο ισχυρότερη είναι και η ροπή για μετακίνηση απευθείας στην αγορά εργασίας, αντί της συνέχισης των σπουδών. Με αφετηρία αυτήν τη διαπίστωση, ο αρμόδιος project manager του Cedefop, κ. Άλεξ Στίμπσον, προειδοποιεί ότι, αν και οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές απασχόλησης για τους αποφοίτους επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι καλύτερες, αυτοί δεν θα πρέπει να επαναπαύονται: «Στις μεσοπρόθεσμες προβλέψεις του Cedefop για τις επαγγελματικές δεξιότητες υπάρχουν ανησυχητικές ενδείξεις: ενώ το 2020 θα υπάρχουν ακόμη πολλές θέσεις εργασίας για τους αποφοίτους αυτούς, λιγότερες θα είναι εντελώς νέες, σε σχέση με εκείνες που θα είναι διαθέσιμες για αποφοίτους ανώτερης εκπαίδευσης. Οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις απασχόλησης θα προέρχονται από αντικατάσταση εργαζομένων που αποχωρούν -και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει βραδύτερος ή και αρνητικός ρυθμός ανάπτυξης σε αυτά τα πεδία συνολικά, ιδίως στα χειρωνακτικά επαγγέλματα. Συνεπώς, συνιστάται οι απόφοιτοι επαγγελματικής εκπαίδευσης να συνεχίσουν να εκπαιδεύονται, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι τα προσόντα και οι δεξιότητές τους είναι επικαιροποιημένες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου