ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.
ΜΑΘΗΤΕΙΑ-
Η ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΦΕΡΝΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΙΩΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ
26 Σεπτεμβρίου 2022
Συναδέλφισσες,
συνάδελφοι
Ευχόμαστε
σε όλες και όλους καλή σχολική χρονιά με υγεία!
Είναι
η δεύτερη σχολική χρονιά εφαρμογής του νόμου 4763/2020 και τα αποτελέσματα του
είναι πια εμφανή. Η υποβάθμιση και η απαξίωση του θεσμού της Μαθητείας του
ΟΑΕΔ, που θα έπρεπε να αποτελεί τον φάρο υλοποίησης πολιτικών για τη σύνδεση
της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τον κόσμο της εργασίας, οδηγούν το σύστημα σε
περιθωριοποίηση. Οι εγγραφές βαίνουν συνεχώς μειούμενες. Σύμφωνα με
στοιχεία που έδωσε η ΟΕΛ (20-9-2022) οι εγγραφές είναι:
Σχ.
έτος 2021-2022 4077 μαθητές στην Α΄ τάξη με 5000 αιτήσεις περίπου.
Σχ.
έτος 2022-2023 3045 μαθητές στην Α΄ τάξη
με 5040 αιτήσεις.
Μείωση
εγγραφών σε σχέση με πέρυσι 24,5%, παρά τον πολλαπλάσιο σε
σχέση με πέρυσι χρόνο υποβολής αιτήσεων ( φέτος 85 ημέρες, πέρυσι 55 ημέρες)
και ένταξη νέας ομάδας ηλικιακής 23-29 ετών που για φέτος είναι το 18% των
αιτήσεων!
Πέραν αυτών εκτεταμένη η μαθητική διαρροή τόσο στην Α΄ όσο και στη Β΄ τάξη. Κινείται στο 30-40%.
Μεγάλη
αύξηση 38% των ολιγομελών τμημάτων στην Β΄ τάξη πέρυσι 100 φέτος 138!
Το
γεγονός αυτό δημιουργεί πρόβλημα βιωσιμότητας του συστήματος γιατί συνδέεται με
την αποδοχή του από την κοινωνία, τις Β.Ε.Κ. και τα πτυχία που θα χορηγούνται. Δηλαδή
με τις εκροές του.
Ο
θεσμός της Μαθητείας αιμορραγεί και τα μέτρα που λαμβάνονται δεν αντιμετωπίζουν
τη βάση της λειτουργίας του δηλαδή τους πυλώνες στήριξης του συστήματος:
1. ΠΤΥΧΙΑ. Η
υποβάθμιση των πτυχίων από το επίπεδο 4 της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής
εκπαίδευσης (κατάργηση του ν.3475/2006) και η κατάταξη τους στο αχαρτογράφητο
επίπεδο 3 δεν παρέχει ΚΑΜΙΑ ΙΣΟΤΙΜΙΑ με
τα υπάρχοντα συστήματα της τυπικής εκπαίδευσης και ΚΑΜΙΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ.
2. ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ΑΣΚΗΣΗ. Δεν υπάρχει ενιαίο πλαίσιο επιδότησης της Πρακτικής.
Επιδότηση
ΕΠΑ.Σ. ΟΑΕΔ 16,5 ευρώ/ημέρα για 6ωρη εργασία
Επιδότηση ΕΠΑ.Λ. 27,59/ημέρα για 8ωρη κατά
αναλογία 20,69 για 6ωρη εργασία
Επιδότηση
Ι.Ε.Κ. 30,25/ ημέρα για 8ωρη κατά αναλογία 22,69/ημέρα για 6ωρη εργασία.
Γιατί;;; Αυτό
σταδιακά θα αποτρέψει επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν μαθητευομένους από τον
ΟΑΕΔ..
3.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.
Δεν χορηγούνται άδειες άσκησης επαγγέλματος για τα πτυχία του ν.4763/2020
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Υπάρχουν έγγραφα δημόσιων αρχών από Θεσσαλία και Κρήτη
που αρνούνται να χορηγήσουν άδειες άσκησης επαγγέλματος σε παλαιούς αποφοίτους
του ν.3475/2006!!! Η θέση μας ότι 45.000 απόφοιτοι των ΕΠΑ.Σ. ΟΑΕΔ από το
2008 έως το 2019 είναι στον ΑΕΡΑ, επιβεβαιώνεται στο πεδίο. Το θέμα αυτό το
θέσαμε στη συνεδρίαση της ΟΕΛ, αλλά όπως είδατε στην ανακοίνωση της ΟΕΛ δεν
θεωρήθηκε άξιο αναφοράς! Άμεση επαναφορά του άρθρου 2 του ν.3475/2006 που
καταργήθηκε από τον ν.4763/2020, άλλως θα τα δούμε ΟΛΑ!!!
Γύρω
από αυτά τα βασικά προβλήματα που ο νέος νόμος και οι πολιτικές των Υπουργείων
Παιδείας, Εργασίας και συνακόλουθα η Διοίκηση της ΔΥΠΑ επέβαλαν υπάρχουν και
άλλα ζητήματα που αθροίζονται και τα οποία έχουμε συχνά εντοπίσει και
αναδείξει.
-
ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.
Οι εκπαιδευτικοί μας αποχωρούν με αθρόες συνταξιοδοτήσεις και το
Οργανόγραμμα μένει γράμμα νεκρό στην κάλυψη με νέο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Η θέση μας είναι
ξεκάθαρη:
«
Αναγνώριση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας όλων των εκτάκτων εκπαιδευτικών
του ΟΑΕΔ από το Υπουργείο Παιδείας και με βάση αυτή ένταξη τους στους πίνακες
διοριστέων του ΑΣΕΠ, έτσι ώστε να ανοίξει ο δρόμος διορισμού τους στο δημόσιο
με προτεραιότητα στις εκπαιδευτικές δομές του ΟΑΕΔ κατόπιν επιλογής τους».
-
Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται σε κατάσταση
εγκατάλειψης.
-
Οι νέες καινοτόμες ειδικότητες του
επιπέδου 3 είναι ανύπαρκτες. Τα ΣΠΑΕ έμειναν γράμμα νεκρό και ο ρόλος του
Κεντρικού Συμβουλίου της Ε.Ε.Κ. διακοσμητικός.
-
Οι Πειραματικές ΕΠΑ.Σ. ακροβατούν
γιατί δεν εξυπηρετούν υπαρκτές ανάγκες της αγοράς εργασίας και στοχευμένα
προγράμματα που θα είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με κοινωνικούς εταίρους σε
τοπικό και εθνικό επίπεδο στο πλαίσιο μιας βιώσιμης Περιφερειακής ανάπτυξης.
-
Η μετατροπή του ΟΑΕΔ σε ΔΥΠΑ μόνο
δεινά επιφέρει στο Οργανισμό αφού καταργήθηκε η οικονομική αυτοτέλεια του ΟΑΕΔ
με την κατάργηση των πόρων από τις εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων.
Η μισθοδοσία και τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων εξαρτώνται πλέον από τις
επιδοτήσεις του ΕΣΠΑ και όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό όπως επί ΟΑΕΔ.
-
Η μεγάλη – όπως διατείνεται η Διοίκηση- αύξηση των εγγραφών
στα ΙΕΚ πρέπει να μας προβληματίσει. Για ποιο λόγο ένα απόφοιτος Λυκείου με
ακαδημαϊκά προσόντα επιπέδου 4 να σπουδάσει σε δομή από την οποία θα πάρει
πτυχίο επιπέδου 3, όταν μπορεί να πάει στο επίπεδο 5 με ποικιλία ειδικοτήτων με
κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, με μαθητεία ή πρακτική και μάλιστα
καλύτερα επιδοτούμενη προς τις επιχειρήσεις που θα ανοίγουν θέσεις εργασίας???
Συναδέλφισσες
συνάδελφοι,
Όλα
αυτά αποτελούν τα βασικά προβλήματα που καλείται να διαχειριστεί ο κλάδος μας
και μάλιστα ΑΜΕΣΑ. Δυστυχώς το Προεδρείο της ΟΕΛ με την ανακοίνωση του
αποδείχθηκε κατώτερο των περιστάσεων όχι μόνο να διαχειριστεί αυτά τα
βασικά ζητήματα, αλλά χρησιμοποιεί τη θετική μας θέση για μια σειρά θέματα, θάβοντας όλα τα παραπάνω, με στόχο να βγει
ανακοίνωση ΑΡΕΣΤΗ στη Διοίκηση. Είναι προφανές
ότι βαραίνει η άκριτη στήριξη της κυβερνητικής πολιτικής, παρά η
προοπτική λειτουργίας των σχολών και η ενότητα του κλάδου.
Τα
συμπεράσματα δικά σας. Χωρίς διάθεση αυτοκριτικής, χωρίς διάθεση να αντιμετωπιστεί
η πραγματικότητα η ΟΕΛ αποδέχεται μοιρολατρικά την κατάσταση, αρκείται σε φτιασιδώματα και
καταφεύγει στην ψευδολογία. Πρέπει να κρατήσουμε ζωντανό το κύτταρο που λέγεται
σχολική μονάδα στο Κέντρο και κυρίως στην Περιφέρεια, με αγωνιστικό πνεύμα και
όχι ως κυβερνητικοί εκπρόσωποι. Απαιτούνται θέσεις και προτάσεις που δίνουν
προοπτική στην εκπαίδευση του ΟΑΕΔ σε μια αγορά εργασίας
ανταγωνιστική-απαιτητική όχι με εργαλεία της δεκαετίας του ΄60.
Ως
παράταξη τις προτάσεις μας τις έχουμε καταθέσει σε ανύποπτο χρόνο και επίσημα
στο συνέδριο της ΟΕΛ που έγινε πριν ένα χρόνο.
Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
Ο.Α.Ε.Δ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου