oaednews

Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2020

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΣΕΒΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΟΑΕΔ

Στη Γνωμοδότησή  της  η  ΓΣΕΒΕΕ  επί του Σχεδίου Νόμου  «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις» αναφέρει για τις σχολές του ΟΑΕΔ τα εξής:

Υποβάθμιση των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ:


 " Η εξίσωση των ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ με τις ΕΣΚ είναι σημαντικό λάθος. Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά σαφή υποβάθμιση των σχολών μαθητείας (ΕΠΑΣ) του ΟΑΕΔ, παρά το γεγονός ότι αφενός είναι αποδεδειγμένα επιτυχημένο σύστημα ΕΕΚ, αφετέρου το σχετικά μικρό μέγεθός του (περίπου 8000 άτομα) και η ένταξή του στον ΟΑΕΔ δεν δημιουργεί κάποιο γενικότερο πρόβλημα στην συνολική αρχιτεκτονική του συστήματος ΕΕΚ στην Ελλάδα.

Δεδομένου ότι οι ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ αποτελούν το μόνο «αυθεντικό» σύστημα μαθητείας δυικής μορφής, με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στην αγορά εργασίας, πρέπει να αναβαθμιστούν και όχι να υποβαθμιστούν. Εάν περάσει αυτή η ρύθμιση εξίσωσής τους με το χαμηλότερο επίπεδο κατάρτισης (ΕΣΚ), πρακτικά δεν θα αποτελούν πλέον για κανέναν ελκυστική επιλογή εκπαιδευτικού και επαγγελματικού προσανατολισμού.

Επιπλέον, θεωρείται πρωτοφανής -και εμπεριέχει σαφή κίνδυνο
αντισυνταγματικότητας- η ρύθμιση για υποβιβασμό των διπλωμάτων ΕΠΑΣ
Μαθητείας ΙΕΚ που έχουν απονεμηθεί από το 2006 μέχρι σήμερα και έχουν
καταταχθεί στο επίπεδο 4 (υπολογίζεται ότι αφορά περίπου 70.000 απόφοιτους των
σχολών μαθητείας).
▪ Επίσης, θεμελιώδες πρόβλημα αποτελεί η ουσιαστική αντιμετώπιση των σχολών
μαθητείας του ΟΑΕΔ ως κατάρτιση (παρά την τυπική αναφορά περί επαγγελματικής
εκπαίδευσης) αφού αφενός ουσιαστικά και λειτουργικά εξισώνονται με τις ΕΣΚ,
αφετέρου δεν ολοκληρώνονται πλέον με ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά απαιτείται
πιστοποίηση από τον ΕΟΠΠΕΠ.
▪ Πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ είναι να ξεχωριστούν οι ΕΠΑΣ Μαθητείας ΟΑΕΔ (δηλ. να
υπάρξει άλλο άρθρο στο ΣχΝ και όχι το ίδιο με τις ΕΣΚ) και
i. να παραμείνουν στην επαγγελματική εκπαίδευση,
ii. να ολοκληρώνονται με ενδοσχολικές εξετάσεις (που θα εποπτεύονται, εάν
θεωρείται αναγκαίο, από το Υπ. Παιδείας).
iii.οι μαθητευόμενοι να εισάγονται σε αυτές μετά την ολοκλήρωση της πρώτης
Λυκείου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ),
iv.να ακολουθούν το δυικό σύστημα και να εξασφαλίζουν όλες τις ρυθμίσεις που
σήμερα ισχύουν (σύμβαση, αμοιβή μαθητευομένων κοκ) και

v. μετά την πρώτη Λυκείου να διαρκούν επιπλέον τρία (3) -και όχι 2 όπως σήμερα-
έτη, έτσι ώστε η δυική επαγγελματική εκπαίδευση να διαχέεται σε τρία έτη και να

μην υλοποιείται, όπως συμβαίνει σήμερα, την ίδια μέρα εργασία και εκπαίδευση.
Άλλωστε, ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της αυθεντικής μαθητείας, σε
διάκριση από τη πρακτική άσκηση είναι η διάρκεια της απόκτησης εμπειρίας στην
επιχείρηση.
vi. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις να οδηγούν στο επίπεδο 4 του Εθνικού και

11

Ευρωπαικού Πλαισίου Προσόντων και τα διπλώματα των αποφοίτων τους να
ισοδυναμούν με αυτά των αποφοίτων των ΕΠΑΛ. Κατά συνέπεια να μπορούν με τη
συμμετοχή τους σε αντίστοιχη ειδικότητα του ΙΕΚ να ανέρχονται και σε ανώτερα
επίπεδα προσόντων (ανοδική εκπαιδευτική και επαγγελματική κινητικότητα).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου