oaednews

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2019

Ευχές και ανησυχίες από την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών ΟΑΕΔ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.
                                                                                                                   23             Δεκεμβρίου 2019
Αγαπητές και αγαπητοί συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Ευχόμαστε οι γιορτές που έρχονται να φέρουν αγάπη, ελπίδα, οικογενειακή και προσωπική ευτυχία σε όλες και όλους!
Είναι γεγονός ότι την περίοδο αυτή όλοι μοιραζόμαστε την έγνοια και την αγωνία μας για το μέλλον της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., με δεδομένο ότι αναμένουμε την κυβερνητική πρόταση δια των Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας. Μια κυβερνητική πρόταση που επιμελώς  δεν ανακοινώνεται, αλλά επιμελώς εξελίσσεται χωρίς να διαψεύδεται το σχέδιο που παρουσιάσθηκε από τον Νοέμβρη του 2018, που αφορά τη μετάλλαξη της με υποβάθμιση της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., από  την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που είναι οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας, σε σχολές Μεταγυμνασιακής Κατάρτισης τύπου Σ.Ε.Κ.. Ως παράταξη καταθέσαμε συγκεκριμένες θέσεις στη Γενική Συνέλευση της Ο.Ε.Λ. που έγινε στις 23-10-2019.

Οι θέσεις μας  αφενός επικαιροποιούν το ομόφωνο ψήφισμα του 13ου Συνεδρίου της Ο.Ε.Λ. και αφετέρου παραθέτουν σειρά επιχειρημάτων για την αναβάθμιση του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Αυτό άλλωστε σταθερά, με συνέπεια ως προς την τεκμηρίωση κάναμε και κάνουμε σε όλες τις Γενικές Συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων Συλλόγων μελών της Ο.Ε.Λ. και καταγράφουμε σε όλα τα κείμενα μας.
Με την ανακοίνωση μας αυτή θέλουμε να επισημάνουμε για μια ακόμη φορά, βασικά ζητήματα τα οποία πιστεύουμε ότι είναι χρήσιμο όλοι να λάβουν υπόψη τους στις επικείμενες εξελίξεις.
1.Η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. δεν αποτελεί μόνο  μια μορφή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της χώρας μας. Είναι μια δομή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που ο κύκλος της σύνδεσης της με τον κόσμο της εργασίας, οφείλει να εξελιχθεί με αναβαθμισμένη προοπτική που θα προσδώσει νέα χαρακτηριστικά στην εφαρμογή των προγραμμάτων μαθητείας, με την ενίσχυση της μάθησης στο χώρο εργασίας και τη συνεργασία μας με τους Κοινωνικούς Εταίρους. Που θα προσδώσει νέα προοπτική στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων σε ανώτερα επίπεδα σπουδών, όπως επιτάσσει το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο.
2.Οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. χορηγούν με ενδοσχολικές εξετάσεις πτυχία    επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4, πλήρως ισότιμα και αντίστοιχα με τα πτυχία αντίστοιχων ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ.. Αυτό προκύπτει από τον νόμο 3475/2006 (άρθρα 6, 12).
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των νόμων 4186/2013 και 4386/2016,  δεν μετέβαλε το καθεστώς αυτό ακόμα και με την αλλαγή της αρίθμησης των επιπέδων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προσόντων το 2016, γεγονός που αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ   https://www.eoppep.gr/images/European/ETHNIKO_PLAISIO_PROSONTON_NOVEMBER_2016.pdf  (σελ.11), όπου καταγράφεται ότι το επίπεδο των επαγγελματικών πτυχίων των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ είναι το επίπεδο 4.  Στο πλαίσιο αυτό έχει εκδοθεί  Υπουργική Απόφαση ΦΕΚ 513/τΒ/29-2-2016, που απονέμει πλήρη αντιστοιχία τίτλων των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. με τα ΕΠΑ.Λ.. Στην παραπάνω ηλ. διεύθυνση το επίπεδο 3 κατατάσσεται μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα και με ανύπαρκτη διαβάθμιση ακαδημαϊκών προσόντων! Θέσεις όπως αυτή που κατατέθηκε από το 30σέλιδο της ΑΚΕ-ΔΑΚΕ Ο.Α.Ε.Δ. για διεύρυνση χωρίς όρια του άνω ηλικιακού ορίου της μαθητείας από τα 23 ή 25- που έχουμε συμφωνήσει ομόφωνα στο συνέδριο μας- μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους. Οι απόψεις αυτές παραπέμπουν σε μορφές κατάρτισης οι οποίες έχουν άλλη μορφή, άλλο περιεχόμενο, άλλη στόχευση και αφορούν δομές τύπου Κ.Ε.Κ. όπως τα ΚΔΒΜ 1 και 2. Εκεί ακριβώς που οι πάροχοι ιδιωτικών φορέων κατάρτισης «παίρνουν θέσεις» για τη διανομή των κονδυλίων.
Συνεπώς ας γνωρίζουν όλοι ότι οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας αποδίδουν πτυχία ισότιμα της βαθμίδας της ανώτερης δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης  των ΕΠΑ.Λ., όπως καθιερώθηκαν από τη νομοθεσία με τα Τ.Ε.Ε. Β΄ Κύκλου.
Κάθε απόκλιση προς τα κάτω στο επίπεδο 3 των πλαισίου προσόντων που αναφέραμε παραπάνω, προκαλεί ανυπέρβλητα ζητήματα στην προοπτική της λειτουργίας της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., που θα οδηγήσουν στη μετάλλαξη και ουσιαστική κατάργηση της πιο ενεργητικής πολιτικής απασχόλησης του Ο.Α.Ε.Δ. και του Υπουργείου Εργασίας.
3.Ο κλάδος μας με ομόφωνη απόφαση του 13ου Συνεδρίου που έγινε ένα χρόνο πριν αποφάσισε να πραγματοποιηθεί ειδικό συνέδριο με στόχο να προβληθεί ο θεσμός της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και να κληθούν πολιτικά κόμματα, εκπρόσωποι υπουργείων Εργασίας και Παιδείας, η Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ., οι Κοινωνικοί Εταίροι και τα Επιμελητήρια για να εκφράσουν τις απόψεις και τις θέσεις τους και να συμβάλουν στην αναβάθμιση του θεσμού. Ανάλογη πρόταση κατατέθηκε από εκπροσώπους των Κοινωνικών Εταίρων της ΓΣΕΒΕ και της ΓΣΕΕ σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 4-12-2019 στην Αθήνα, για τα προγράμματα μάθησης στο χώρο εργασίας. Μια πρόταση που συνοδεύθηκε από την έντονη αγωνία τους για τις ενδείξεις που έχουν για υποβάθμιση του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ..
Την πρόταση αυτή την καταθέσαμε ως παράταξη στην Γενική Συνέλευση της Ο.Ε.Λ. στις  23-10-2019 παρουσιάζοντας και πρόγραμμα δράσης με κλιμάκωση ενεργειών των πρωτοβάθμιων Συλλόγων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο με συντονισμό της Ο.Ε.Λ., με βασικό σκοπό να προβάλουμε το θεσμό της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και να διεκδικήσουμε τη συμπαράταξη κοινωνικών φορέων, επαγγελματικών οργανώσεων και Επιμελητηρίων στον αγώνα μας για την αναβάθμιση του θεσμού. Επαναφέρουμε την πρόταση και καλούμε το Προεδρείο της Ο.Ε.Λ., να αντιληφθεί ό,τι έχουν αντιληφθεί και δηλώνουν δημόσια οι Κοινωνικοί Εταίροι.
4.Τα προγράμματα Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. αποτελούν μοναδικό και αναντικατάστατο σύστημα στο Εθνικό πλαίσιο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, γιατί συνδέουν την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας (πρόγραμμα σπουδών στο σχολείο) παράλληλα με τη σύνδεση με τον κόσμο της εργασίας (πρόγραμμα μάθησης στο χώρο εργασίας), με μοναδικά εκτεταμένο χρόνο πρακτικής άσκησης στα δυο έτη. Αξιολογούνται εξ αυτού καθημερινά συνδέοντας αποτελεσματικά την αντιστοίχιση δεξιοτήτων των μαθητών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Ο Ο.Α.Ε.Δ. με το σύστημα Μαθητείας διαχρονικά έχει καταδείξει ότι το πεδίο συνεργασίας του με τους Κοινωνικούς εταίρους, είναι πεδίο αλληλεπίδρασης μέσα από τον οποίο οι μαθητευόμενοι ως  εργαζόμενοι αποκτούν επαγγελματική ταυτότητα, ενώ οι επιχειρήσεις εξελίσσουν και βελτιώνουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους και διαμορφώνουν το επιχειρησιακό τους προφίλ με στοιχεία καινοτομίας και υψηλής ανταγωνιστικότητας.
Ο θεσμός της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. δεν προσφέρεται ως πεδίο άσκησης νεοφιλελεύθερων πολιτικών με σκοπό την εργαλειοποίηση του, που θα τον μεταλλάξει σε αποτυχημένη μορφή πρακτικής άσκησης (ευέλικτη μαθητεία…), με προσβολή βασικών εργασιακών δικαιωμάτων των μαθητευομένων και του σχολειοκεντρικού του χαρακτήρα που οδηγεί στη συρρίκνωση και την κατάργηση του. Ο καθένας πλέον αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ Ο ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΧΡΟΝΟΣ!
Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ο.Α.Ε.Δ.

Δεκέμβριος 2019

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου