oaednews

Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2017

Σχέδιο οκτώ σημείων για τη μονιμοποίηση του 25% των συμβασιούχων του Δημοσίου

Τη μετατροπή τουλάχιστον 17.500 συμβάσεων ορισμένου χρόνου στο Δημόσιο -και προπαντός στους Δήμους - σε αορίστου χρόνου εξετάζει η κυβέρνηση με νομοθετική ρύθμιση μέχρι το τέλος του χρόνου.
Το πλήθος των μονιμοποιήσιμων συμβασιούχων αντιστοιχεί κοντά στο 25% του συνόλου τους (περίπου 75.000 ή 85.000, σύμφωνα με άλλες μετρήσεις).

Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, κ. Αλέξης Τσίπρας έχει δεσμευθεί δημοσίως πριν τρεις μήνες για οριστική επίλυση του προβλήματος των συμβασιούχων στη βάση της ελληνικής και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας έως το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους των Υπουργείων Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εσωτερικών και Επικρατείας τα οποία εμπλέκονται στη διαδικασία αυτή, το σχέδιο επίλυσης του προβλήματος των συμβασιούχων έχει –έως σήμερα – οχτώ σημεία :
1) Η μονιμοποίηση θα γίνει μέσω αυξημένης μοριοδότησης στους ήδη συμβασιούχους σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ ή μέσω δικαστικών αποφάσεων ή μέσω αυτόματων μετατροπών συμβάσεων.
Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν στο Capital.gr πως η λύση των αυτόματων μονιμοποιήσεων θα πρέπει να θεωρηθεί ως η πιο απίθανη.

2) Η θέση στην οποία εργάζονται οι μονιμοποιήσιμοι συμβασιούχοι θα πρέπει να καλύπτει πάγιες και λειτουργικές ανάγκες του Δημοσίου.
Με άλλα λόγια, οι θέσεις εργασίας για τις οποίες θα γίνουν μόνιμες προσλήψεις δεν θα είναι εποχικές ή έκτακτες, αλλά θέσεις στις οποίες υπάρχει ανάγκη κάλυψης σε 12μηνη βάση.

3) Για να μονιμοποιηθεί ένας συμβασιούχος θα πρέπει να εργάζεται συνεχώς στην ίδια θέση τουλάχιστον από το 2012.
Συνεπώς πρέπει να απασχολείται στο αντικείμενο το οποίο εργάζεται μέχρι τη στιγμή που θα τεθεί το θέμα της μονιμοποίησης τους συνεχόμενα τουλάχιστον πέντε χρόνια.
Έτσι αποκλείονται από ενδεχόμενη μονιμοποίηση όσοι συμβασιούχοι εργάσθηκαν σε διακεκομμένα σε μία θέση εργασία, ακόμα και αν αυτή καλύπτει πάγιες και λειτουργικές ανάγκες.

4) Εκείνοι οι οποίοι θα μπορέσουν μονιμοποιηθούν θα προέρχονται από την κατηγορία των συμβασιούχων που αμείβονται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Σήμερα απασχολούνται κοντά στους 52.000 συμβασιούχους με αμιγώς κρατική επιχορήγηση. Από αυτήν την κατηγορία θα προέλθουν όσοι συμβασιούχοι μονιμοποιηθούν με την υπό εξέταση κυβερνητική ρύθμιση.
Έτσι δεν θα υπαχθούν σε αυτή, όσοι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου απασχολούνται με κοινοτική χρηματοδότηση.
Το ίδιο ισχύει για όσους συμβασιούχους αμείβονται με ανταποδοτικούς πόρους.
Δεν θα υπαχθούν επίσης οι ωρομίσθιοι στην εκπαίδευση.
Η μικτή χρηματοδότηση που προβλέπει πρόσφατη διάταξη του ΥΠΕΣ αφορά αποκλειστικά τους συμβασιούχους στην καθαριότητα των δήμων που επαναπροσλήφθηκαν για μάξιμουμ 8 μήνες, όπως επισήμαναν αρμόδια στελέχη του ΥΠΕΣ στο Capital.gr. Συνεπώς,ούτε αυτοί θα υπαχθούν στη ρύθμιση αυτή. Εξάλλου για αυτές τις θέσεις θα προκηρυχθούν μόνιμες θέσεις από τους δήμους με δική τους -δηλαδή όχι κρατική- χρηματοδότηση.

5) Η διαδικασία μονιμοποίησης των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου που καλύπτουν πάγιες και λειτουργικές ανάγκες στο Δημόσιο δεν θα αποτελέσει πιλότο για άλλες μονιμοποιήσεις.
Η δυνατότητα των ΟΤΑ για μόνιμες προσλήψεις δεν έχει καμία σχέση με την υπό εξέταση ρύθμιση μονιμοποίησης συμβασιούχων.
Οι Δήμοι μπορούν να προσλάβουν μόνιμο προσωπικό εφόσον διασφαλίζουν την αμοιβή τους με δικούς τους, ανταποδοτκούς πόρους.
Τέτοιες θα είναι οι 5000 μόνιμες προσλήψεις στην καθαριότητα οι οποίες αναμένονται γύρω στην Άνοιξη του 2018. Αντίθετα, η υπό εξέταση ρύθμιση μονιμοποίησης αφορά αποκλειστικά όσους αμείβονται μόνο από τον κρατικό προϋπολογισμό.


6) Όσοι συμβασιούχοι δεν μονιμοποιηθούν, δεν θα απολυθούν αυτόματα.

Οι υπόλοιποι 35.000 (επί συνόλου 52.000) συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου που εργάζονται στο Δημόσιο με αμιγώς κρατική επιχορήγηση που δεν μονιμοποιηθούν, δεν θα απολυθούν αυτόματα μετά τη μονιμοποίηση των 17.000-18.000 συμβασιούχων της ίδιας κατηγορίας. Θα τηρηθούν οι όροι της σύμβασής τους.

7) Για να προχωρήσει στην τελική φάση η διαμόρφωση της ρύθμισης μονιμοποίησης των συμβασιούχων θα πρέπει να έχει διασφαλιστεί πλατιά διακομματική συναίνεση.

Όταν καταλήξει η κυβέρνηση στα τελικά χαρακτηριστικά της εν λόγω ρύθμισης θα τη συζητήσει με τα άλλα κόμματα, πριν αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία.
8) Η μονιμοποίηση συμβασιούχων δεν θα έλθει σε αντίθεση με τις μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
Αρμόδια στελέχη αναφέρουν πως η μονιμοποίηση μερίδας συμβασιούχων δεν σηματοδοτεί καμία αύξηση του πλήθους των εργαζομένων στο δημόσιο, αλλά ούτε και της μισθολογικής δαπάνης τους.
Απλά, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να αλλάξει τη σύνθεση των συμβάσεων όσων εργάζονται στο δημόσιο,ενισχύοντας τις αορίστου έναντι των συμβάσεων ορισμένου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Αυτό, σύμφωνα με τα στελέχη αυτά, δεν θα αυξήσει ουσιαστικά ούτε πλήθος των εργαζομένων στο Δημόσιο, ούτε τις δαπάνες στους μισθούς, πέραν των πλαφόν που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και στο νέο Μνημόνιο.
Βραδυφλεγής βόμβα οι 86.000 συμβασιούχοι του Δημοσίου
Σε επτά μέτωπα πρέπει να αναμετρηθεί η κυβέρνηση και προπαντός το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Εσωτερικών στο πεδίο των συμβασιούχων του Δημοσίου.
Εκτός από την αξιολόγηση, την κινητικότητα και την επιλογή προϊσταμένων που αποτελούν –προπαντός- διαρθρωτικές ανατροπές στο Δημόσιο, το Μνημόνιο επικεντρώνεται στον έλεγχο του πλήθους των 86.000 συμβασιούχων (11% συνόλου εργαζομένων στο Δημόσιο) με στόχο την τιθάσευση της δημοσιονομικής επίπτωσης των αμοιβών των εργαζομένων στη γενική κυβέρνηση.
Ιδού ποια είναι τα πιο κρίσιμα μέτωπα της αναμέτρησης επί του πεδίου του Δημοσίου το οποίο καταλαμβάνεται από συμβασιούχους :
1) Πρέπει να διατηρηθεί το μέσο μηνιαίο πλήθος των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό το 2017 -2018 στο επίπεδο το οποίο καταγράφηκε το 2016 (περίπου 47.500), σύμφωνα με το Μνημόνιο. Ωστόσο ήδη ο μέσος μηνιαίος όρος για το πεντάμηνο του 2017 ξεπερνά τις 51.000. Συνεπώς το πλήθος αυτό πρέπει να μειωθεί κατά 3.500 έως το Δεκέμβριο του 2017.
2) Το Μνημόνιο, όμως, επισημαίνει πως στον παραπέρα περιορισμό δεν υπάγονται οι άλλοι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, οι οποίοι αν και εργάζονται στο Δημόσιο, πληρώνονται από άλλους πόρους πχ το ΕΣΠΑ ή έσοδα των δήμων από ανταποδοτικά τέλη. Από την άλλη, σε διάταξη την οποία πέρασε το Υπουργείο Εσωτερικών σε πρόσφατο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής αμοιβών σε ανταποδοτικές υπηρεσίες και από μη ανταποδοτικούς πόρους σε ποσοστό έως 30%. Έτσι ενδέχεται να δημιουργηθεί σύγχυση για το χρηματοδοτικό καθεστώς της μισθοδοσίας μερίδας συμβασιούχων.
3) Το τεχνικό Μνημόνιο προβλέπει πως η κυβέρνηση πρέπει να καταγράφει ενδελεχώς κάθε μήνα όχι μόνο το πλήθος των συμβασιούχων (σ.σ. όπως ήδη κάνει), αλλά και σε ποιο ακριβώς τομέα της γενικής κυβέρνησης απασχολείται. Η καταγραφή αυτή δεν φαίνεται προς το παρόν να γίνεται, σύμφωνα –τουλάχιστον– με τα στοιχεία που δημοσιοποιεί το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
4) Οι συμβασιούχοι στην καθαριότητα των Δήμων στους οποίους έδωσε το ΥΠΕΣ την δυνατότητα να συνεχίσουν να δουλεύουν με νέες συμβάσεις μέγιστης ισχύος έως 31 Μαρτίου 2018 δεν υπάγονται στο πλήθος εκείνο των συμβασιούχων που χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και το οποίο δεν πρέπει να αυξηθεί φέτος και το 2018, όπως προβλέπει το Μνημόνιο. Αντίθετα υπάγονται στην κατηγορία έκτακτο προσωπικό σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, το οποίο -στην περίπτωση των Δήμων- πληρώνεται από τους ίδιους. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως το σύνολο των εργαζομένων αυτών (6.100 περίπου), η παράταση των συμβάσεων (σ.σ. μετά τις αρχές του περασμένου Ιουνίου) κρίθηκε αντισυνταγματική από το Ελεγκτικό Συνέδριο, επαναπροσλήφθηκε με τις νέες 8μηνες συμβάσεις από τους Δήμους, ούτε βέβαια θα είναι από εκείνους τους πάνω από 2.500 που θα προσληφθούν μόνιμα στην καθαριότητα γύρω στο Μάρτιο – Απρίλιο του 2018 με έξοδα, κυρίως, των δήμων. Έτσι, αναμένεται μία σημαντική μείωση του πλήθους των εργαζομένων στην καθαριότητα των δήμων το 2018 σε σχέση με το 2017.
5) Το Μνημόνιο προβλέπει πως δεν πρέπει να ανατραπούν τα ανώτατα όρια της δαπάνης της γενικής κυβέρνησης για αμοιβές εργαζομένων, όπως αυτά ορίζονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής, από μία αύξηση του πλήθους των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, μαζί και της μισθοδοτικής δαπάνης περί αυτών.
Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι τα παραπάνω όρια δοκιμάζονται. Το Μάιο του 2017 οι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, οι εργαζόμενοι με συμβάσεις έργου, οι ωρομίσθιοι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματτα μέσω ΕΣΠΑ ή μέσω Ανταποδοτικών τελών ή μέσω Αντιτίμου ή άλλα αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα ανήλθαν σε 24.359. Αντίθετα το Μάιο του 2016, η μερίδα συμβασιούχων αριθμούσε μόλις 19.090. Συνεπώς το πλήθος τους αυξήθηκε περισσότερο από 5.000 ή κοντά στο 20%. Το δε μόνιμο προσωπικό ανήλθε το Μάιο του 2017 σε 565.954 έναντι 565.323 τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Μ΄άλλα λόγια αυξήθηκε, αν και πολύ οριακά.
Συνολικά, πάντως τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ δείχνουν αύξηση 3% στις δαπάνες για αμοιβές στη γενική κυβέρνηση, έναντι πρόβλεψης για αύξηση 3,1%.

6) Το ΔΝΤ, στην τελευταία έκθεσή του για την Ελλάδα, έχει σταθεί ιδιαίτερα στο θέμα της αύξησης του πλήθους των συμβασιούχων, καθώς θεωρεί πως αυτή αντιστάθμισε το 2015 -2016 τη συνεχιζόμενη μείωση του μονίμου προσωπικού.
Γι’ αυτό ζητά τη νομοθέτηση του πλαφόν στο πλήθος των κρατικά χρηματοδοτούμενων συμβασιούχων (σ.σ. όπως αυτό αναλύθηκε στο σημείο 1). Το γεγονός ότι φαίνεται φέτος να κάμπτεται η μείωση του μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο (σ.σ. όπως σημειώνεται στο σημείο 5), ενδέχεται να εντείνει τις πιέσεις του ΔΝΤ για μείωση των συμβασιούχων ακόμα περισσότερο.
7) Η κυβέρνηση έχει διακηρύξει πως θα ρυθμίσει οριστικά το θέμα των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου με τη μετατροπή των συμβάσεων τους σε αορίστου. Αυτό προβλέπεται και στο Μνημόνιο με τον όρο ότι θα υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Κύκλοι του ΥΠΕΣ διευκρινίζουν στο Capital.gr πως οι μονιμοποιήσεις αυτές θα αφορούν εργαζομένους από μία δεξαμενή 30.000. Aυτό δεν σημαίνει, όμως, πως θα μονιμοποιηθούν όλοι τους. Η σχετική ρύθμιση αναμένεται πριν το τέλος του 2017. Εξάλλου, από την κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρισθεί ποια θα είναι η τύχη όσων συμβασιούχων ορισμένου χρόνου δεν μονιμοποιηθούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου