Με αφορμή την επίσκεψης της νέας διοικήτριας του ΟΑΕΔ Μαρίας Καραμεσίνη στην Θεσσαλονίκη στα πλαίσια περιοδείας της στην πόλη, μιλήσαμε για το ρόλο του ΟΑΕΔ στην αντιμετώπιση της ανεργίας, για το ιδιαίτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη αλλά και το νέο σχεδιασμό και την διαφορετική λειτουργία του Οργανισμού την κρίσιμη αυτή περίοδο.
Η Μαρία Καραμεσίνη πραγματοποίησε επίσκεψη στην Περιφερειακή Διεύθυνση του Οργανισμού στην Δωδεκανήσσου ενώ στην συνέχεια είχε συναντήσεις με τους προϊσταμένους των Κέντρων Πρώτης Απασχόλησης και τους εργαζομένους του ΟΑΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας.
Συνέντευξη στην Σταυρούλα Πουλημένη
Η Θεσσαλονίκη είναι από τις πόλεις που σταθερά έχει υψηλότερα ποσοστά ανεργίας συγκριτικά με την υπόλοιπη Ελλάδα. Γιατί συμβαίνει αυτό και πως αντιμετωπίζεται;
Η Θεσσαλονίκη είχε πάντα το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας σε σχέση με το μέσο όρο της χώρας διότι είναι ένα από τα αστικά κέντρα που ήταν βιομηχανικά κέντρα και σε αυτή την κρίση όπως και τις προηγούμενες χάνει το βιομηχανικό της δυναμικό γιατί κλείνουν οι επιχειρήσεις με ιδιαίτερες συνέπειες στο εργατικό δυναμικό που εργαζόταν σε αυτές. Η πολιτική απασχόλησης τα προγράμματα απασχόλησης, όπως γνωρίζουμε, δεν είναι ικανά από μόνα τους να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ανεργίας. Χρειάζεται αλλαγή στην συνολική οικονομική πολιτική. Παίζουν έναν αναχαιτιστικό ρόλο δεν μπορούν να δώσουν απάντηση στο πρόβλημα της ανεργίας.
Ποια ζητήματα προτίθεται να καλύψει ο νέος σχεδιασμός για τα προγράμματα απασχόλησης;
Τα προγράμματα απασχόλησης έχουν μια περιφερειακή διάσταση. Η περιφερειακή διάσταση στον νέο σχεδιασμό προγραμμάτων θα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Η περιφερειακή διάσταση σημαίνει ότι τα προγράμματα πρέπει να κινούν από το παραγωγικό δυναμικό μιας περιοχής. Σημαίνει ότι θα πρέπει να εντοπίζουν τους κλάδους εκείνους της οικονομικής δραστηριότητας οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα στο παραγωγικό σύστημα της περιοχής, να εξετάζουν την δυναμική και τις προοπτικές των κλάδων και τα επαγγέλματα τα οποία βρίσκονται εντός αυτών και να εξειδικεύονται οι πολιτικές και τα προγράμματα για τους εργαζόμενους σε αυτά τα επαγγέλματα και στους κλάδους που έχουν κάποια προοπτική και συνάδουν με μια παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Θα έπρεπε να βοηθήσουν τους ανέργους που έχουν κάποια επαγγελματική εμπειρία και προϋπηρεσία και απολύθηκαν να επιτύχουν έναν επαγγελματικό αναπροσανατολισμό ή να βρουν εργασία στο ίδιο τους το επάγγελμα. Επειδή όμως κάποια επαγγέλματα καταργούνται μαζί με τις επιχειρήσεις και τον κλάδο στον οποίο δούλευαν οι εργαζόμενοι πρέπει να διαγνωστούν οι δυνατότητες των ανέργων και να υποστηριχτούν οι άνεργοι στο να μεταπηδήσουν ενδεχομένως σε ένα παρεμφερές επάγγελμα το οποίο έχει προοπτικές ή τον ίδιο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε τέτοια προγράμματα επαγγελματικού αναπροσανατολισμού. Αυτό προϋποθέτει ότι παρέχονται υπηρεσίες διάγνωσης των αναγκών των ανέργων, αξιολόγησης των ήδη υπάρχοντων δεξιοτήτων και γνώσεων τους και ένταξής τους κατόπιν προτροπής ή συμβουλής των αρμόδιων επαγγελματιών που θα έπρεπε να βρίσκονται μέσα στις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ σε προγράμματα που θα λαμβάνουν υπόψη αυτές τις ανάγκες των ανέργων σε συνδυασμό με τις τάσεις του παραγωγικού συστήματος κατά τόπους ώστε να μπορούν να βρουν δουλειά και να έχουν κάποια επαγγελματική προοπτική.
Τι επιπτώσεις είχε η υποστελέχωση του ΟΑΕΔ στην αντιμετώπιση της ανεργίας;
Ο ΟΑΕΔ κανονικά θα έπρεπε μέσω των εργασιακών του συμβούλων να παρέχει τέτοιες υπηρεσίες στους ανέργους και να υποστηρίζει τέτοιου είδους προγράμματα. Στην πραγματικότητα οι εργασιακοί σύμβουλοι του ΟΑΕΔ, οι οποίοι ήταν περιορισμένοι σε αριθμό ήδη πριν την κρίση, κατά τη διάρκεια της κρίσης χρειάστηκε να καλύψουν ανάγκες πρώτης γραμμής που δεν μπορούσαν να καλυφθούν λόγω της απότομης αύξησης του αριθμού των ανέργων.
Άρα παροπλίστηκαν οι ήδη υπάρχοντες λίγοι στον αριθμό εργασιακοί σύμβουλοι. Από την δική μας πλευρά της διοίκησης του ΟΑΕΔ έχει υποβληθεί αίτημα και προς το Υπουργείο Εργασίας και προς τον Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης για κατά κάποιο τρόπο προνομιακή μεταχείριση του ΟΑΕΔ στις μελλοντικές προσλήψεις εργατικού δυναμικού στο δημόσιο τομέα και δη στο Υπουργείο Εργασίας ώστε να μπορούν να παρασχεθούν αυτές οι υπηρεσίες και άλλες υπηρεσίες προς τους ανέργους δεδομένου ότι η ανεργία μαζί με την φτώχεια είναι τα δύο μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν στην Ελλάδα.
Έρχεστε με κάτι καινούριο όσον αφορά την λειτουργία του ΟΑΕΔ;
Έρχομαι με κάτι καινούριο, καθώς ο ΟΑΕΔ βρίσκεται σε μία διαδικασία αναδιοργάνωσης του γιατί μέχρι τώρα λειτουργούσε με τέτοιο τρόπο όπου δεν μπορούσε αξιοποιήσει το δυναμικό του και την δυνατότητα του να παρέχει αποτελεσματικές υπηρεσίες στους ανέργους. Βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης η οποία υποστηρίζεται και χρηματοδοτικά από το ΕΣΠΑ . Αυτή η διαδικασία έχει ένα στόχο, με το ήδη υπάρχον προσωπικό αλλά και με απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και αυτοματοποίηση των διαδικασιών να εξοικονομήσουμε χρόνο ο οποίος θα μπορούσε να παρασχεθεί σε υπηρεσίες που έχουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και αποτέλεσμα στους ίδιους τους ανέργους. Η απελευθέρωση του χρόνου μέσα από την απλοποίηση διαδικασιών και την αυτοματοποίηση μπορεί να μεταφέρει προσωπικό από τις απλές διοικητικές υπηρεσίες στη παροχή υπηρεσιών προς τους ανέργους αυτού του τύπου, συμβουλευτική επαγγελματικό προσανατολισμό και αναπροσανατολισμός , ανίχνευση θέσεων εργασίας και τοποθέτηση των ανέργων κ.α. Πρόκειται για βασικές λειτουργίας που πρέπει να κάνει οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία ή δημόσιος οργανισμός -φορέας απασχόλησης. Αυτό τον ρόλο για ιστορικούς λόγους δεν τον είχε παίξει ο ΟΑΕΔ και ακόμη λιγότερο κατά τη διάρκεια της κρίσης. Για τον λόγο αυτό ο ΟΑΕΔ θα πρέπει να αλλάξει για να μπορέσει να δικαιολογήσει την χρησιμότητά του απέναντι στους ανέργους. Δεν είναι ευθύνη των εργαζομένων που δεν υπήρχαν πληροφορικά συστήματα που να λειτουργούν σε αυτό το βαθμό έτσι ώστε να απελευθερώνουν τον χρόνο, δεν ήταν ευθύνη του ΟΑΕΔ που η ανεργία εκτοξεύθηκε από το 8% στο 27,5%. Παρ`όλα αυτά ήταν η στιγμή της αλήθειας, ήταν ένα crash test για τον οργανισμό η μεγάλη κρίση που τον οδηγεί στο να αλλάξει προφίλ για να ανταπεξέλθει και να δώσει στην ελληνική κοινωνία αυτό για το οποίο έχει συγκροτηθεί ως φορέας απασχόλησης.
Παρ`όλα αυτά είναι πολλοί οι άνεργοι που δεν εγγράφονται στον ΟΑΕΔ.
Η εγγραφή και η κάρτα ανεργίας είναι προϋπόθεση για συμμετοχή σε οποιοδήποτε πρόγραμμα άρα οι άνεργοι που δεν εγγράφονται στον ΟΑΕΔ είναι αυτοί που δεν θέλουν ή δεν νομίζουν ότι τους είναι απαραίτητο το να συμμετέχουν σε ένα ενεργητικό πρόγραμμα απασχόλησης, πρόγραμμα ενεργητικής πολιτικής αγοράς εργασίας (κοινωφελής εργασία, voucher, ένταξη σε νέες θέσεις εργασίας προγράμματα επιχειρηματικότητας). Μόνο αυτοί που θεωρούν ότι δεν θα έχουν κάποιο όφελος και άρα δεν ενδιαφέρονται να ενταχθούν σε τέτοια προγράμματα απασχόλησης είναι αυτοί που δεν έρχονται να γραφτούν. Μεταξύ αυτών που δεν εγγράφονται είναι αυτοί αφενός που δεν έχουν δικαίωμα σε επίδομα ανεργίας αφετέρου και μεταξύ αυτών που δεν έχουν δικαίωμα σε επίδομα και θεωρούν ότι δεν θα τους είναι χρήσιμη η ένταξη σε πρόγραμμα απασχόλησης.
Είναι μεγάλη η απόκλιση που δημιουργεί η μη εγγραφή ανέργων στον ΟΑΕΔ στα ποσοστά της ανεργίας;
Η καταγραφή της ανεργίας γίνεται από ΕΛΣΤΑΤ και η διοικητική καταγραφή στα μητρώα του ΟΑΕΔ. Υπήρχε πάντα απόκλιση προς τα κάτω η εγγραφή των ανέργων στα μητρώα του ΟΑΕΔ αλλά η απόκλιση αυτή έχει περιοριστεί πολύ και δεν είναι σημαντική. Είναι δεδομένο ότι κάθε χρόνο βγαίνουν παιδιά από το εκπαιδευτικό σύστημα που δεν συνιστά προτεραιτότητά τους να εγγραφούν στον ΟΑΕΔ, όποτε πάντα υπάρχει και θα υπάρξει αυτή η απόκλιση. Ο περιορισμός της είναι, όμως, κάτι σημαντικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου