capital.gr
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Σχέση... παράλληλη φαίνεται πως έχει το ΕΣΠΑ 2014-20 από τη μια μεριά και το πρόγραμμα ενάντια στην ανεργία που έχει θέσει προς “διαβούλευση” ο ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό γιατί η λογική των προγραμμάτων κατάρτισης-απασχόλησης τα οποία είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση με την Κομισιόν απηχούσε την “Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα”, ενώ στο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν λίγο – πολύ τη “Σύμπραξη του Δημοσίου” με το ... “Δημόσιο Τομέα” στο θέμα της κατάρτισης.
Παράλληλα, την ίδια στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τη διαμόρφωση νέων προγραμμάτων επιδοτούμενης απασχόλησης στο δημόσιο, η Κομισιόν βάζει βέτο στη συνέχιση του προγράμματος κοινωφελούς απασχόλησης μετά το καλοκαίρι του 2015. Διακύβευμα της επερχόμενης σύγκρουσης μεταξύ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και της Κομισιόν για το χαρακτήρα των προγραμμάτων ενίσχυσης της απασχόλησης είναι ούτε λίγο – ούτε πολύ 1,5 δισ. ευρώ για την νέα προγραμματική περίοδο και κυρίως για μετά τα μέσα του 2015 τα οποία δικαιούται ακόμα η Ελλάδα, μιας και τα πρώτα 800 εκατ. ευρώ ήδη “τρέχουν” από τα μέσα του 2014.
Παράλληλα, την ίδια στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τη διαμόρφωση νέων προγραμμάτων επιδοτούμενης απασχόλησης στο δημόσιο, η Κομισιόν βάζει βέτο στη συνέχιση του προγράμματος κοινωφελούς απασχόλησης μετά το καλοκαίρι του 2015. Διακύβευμα της επερχόμενης σύγκρουσης μεταξύ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και της Κομισιόν για το χαρακτήρα των προγραμμάτων ενίσχυσης της απασχόλησης είναι ούτε λίγο – ούτε πολύ 1,5 δισ. ευρώ για την νέα προγραμματική περίοδο και κυρίως για μετά τα μέσα του 2015 τα οποία δικαιούται ακόμα η Ελλάδα, μιας και τα πρώτα 800 εκατ. ευρώ ήδη “τρέχουν” από τα μέσα του 2014.
Τι άφησε πίσω της η προηγούμενη κυβέρνηση, τι εξετάζει η καινούριαΣύμφωνα με το εθνικό σχέδιο κατά της ανεργίας, το οποίο είχε παρουσιάσει τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Απασχόλησης, ο πρώην Υπουργός Εργασίας, κ. Γιάννης Βρούτσης, η έμφαση που δινόταν από ελληνικής πλευράς με τη σύμπνοια της Επιτροπής Απασχόλησης της Κομισιόν, στο “μέτωπο” των προγραμμάτων επιδότησης της απασχόλησης για την περίοδο 2014 -20 ήταν στις επιταγές εισόδου στην αγορά εργασίας (τα γνωστά και ως voucher) και στην “Εγγύηση για τη Νεολαία” (Youth Guarantee).
Έτσι το μεγαλύτερο μέρος των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ όσο αφορά τη στήριξη της απασχόλησης – κατάρτισης για την νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 (συνολικά 2,3 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα περίπου 800 εκατ. ευρώ “τρέχουν” ήδη από τα μέσα του 2014) θα κατευθυνόταν σε σχήματα “σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα” ή αλλιώς στη χρησιμοποίηση κοινοτικών χρημάτων για τη στήριξη της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Εντελώς αντίθετα, στο ΣΥΡΙΖΑ, όπως αποτυπώνεται χαρακτηριστικά στο κομματικό ντοκουμέντο ενάντια στην ανεργία που έχει προς διαβούλευση υποστηρίζουν την “αντικατάσταση των επιταγών κατάρτισης (αρχικής και συνεχιζόμενης) με το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης σε επιχορηγούμενους με αυστηρά και ποιοτικά κριτήρια φορείς ΣΕΚ και ΙΕΚ του δημοσίου και των συμπράξεων των παραγωγικών φορέων και των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης με μοναδική προϋπόθεση την υποχρεωτική συμμετοχή του υποψήφιου καταρτιζόμενου σε ένα ελάχιστο αριθμό συνεδριών επαγγελματικής συμβουλευτικής και προσανατολισμού από ειδικούς συμβούλους”.
“Για αυτό το σκοπό”, υποστηρίζεται από το ΣΥΡΙΖΑ", θα ανασυσταθεί και θα ενισχυθεί άμεσα η περιφερειακή και τοπική διάρθρωση και στελέχωση του Εθνικού Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΚΕΠ) ενώ οι φορείς κατάρτισης ενισχύονται χρηματοδοτικά για την οργάνωση και παροχή υπηρεσιών κατάρτισης που εντάσσονται στο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης έτσι ώστε να καλύπτεται πλήρως ο αριθμός των θέσεων που ζητάνε οι εργαζόμενοι/άνεργοι υποψήφιοι καταρτιζόμενοι”.
Δεν είναι μόνο αυτή η διαφωνία μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Κομισιόν για τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων κατά της ανεργίας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr από διοικητικά στελέχη του Υπουργείου Εργασίας, η Κομισιόν έχει βάλει βέτο για τη συνέχιση του προγράμματος της κοινωφελούς απασχόλησης σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα (δήμοι, περιφέρειες, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία). Αυτό σημαίνει πως οι περίπου 50.000 θέσεις που έχουν προκηρυχθεί προεκλογικά προκειμένου να απασχοληθούν σε αυτές για το πεντάμηνο μεταξύ Φεβρουαρίου – Ιουλίου 2015, θα είναι πιθανότατα οι τελευταίες.
Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει διαφορετική άποψη. Στο κομματικό ντοκουμέντο κατά της ανεργίας αναφέρεται χαρακτηριστικά πως πρέπει να υπάρξει “άμεσος σχεδιασμός και εφαρμογή από περιφέρειες και δήμους προγραμμάτων απασχόλησης μεγάλης κλίμακας έκτακτου και προσωρινού χαρακτήρα για την αντιμετώπιση της μακροχρόνιας ανεργίας, που θα αποκλιμακώνονται ανάλογα με την πορεία μείωσης της τελευταίας και το ρυθμό δημιουργίας σταθερής απασχόλησης στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
Τα προγράμματα αυτά επιδοτούμενης απασχόλησης στους δήμους για την εκτέλεση έργων αυτεπιστασίας και παροχή υπηρεσιών προς τους δημότες θα αναπτυχθούν σε τομείς και για δραστηριότητες όπου υπάρχει ανικανοποίητη κοινωνική ζήτηση, δηλαδή κοινωνικές ανάγκες σε τοπικό επίπεδο που δεν καλύπτονται ήδη”
Έτσι το μεγαλύτερο μέρος των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ όσο αφορά τη στήριξη της απασχόλησης – κατάρτισης για την νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 (συνολικά 2,3 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα περίπου 800 εκατ. ευρώ “τρέχουν” ήδη από τα μέσα του 2014) θα κατευθυνόταν σε σχήματα “σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα” ή αλλιώς στη χρησιμοποίηση κοινοτικών χρημάτων για τη στήριξη της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Εντελώς αντίθετα, στο ΣΥΡΙΖΑ, όπως αποτυπώνεται χαρακτηριστικά στο κομματικό ντοκουμέντο ενάντια στην ανεργία που έχει προς διαβούλευση υποστηρίζουν την “αντικατάσταση των επιταγών κατάρτισης (αρχικής και συνεχιζόμενης) με το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης σε επιχορηγούμενους με αυστηρά και ποιοτικά κριτήρια φορείς ΣΕΚ και ΙΕΚ του δημοσίου και των συμπράξεων των παραγωγικών φορέων και των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης με μοναδική προϋπόθεση την υποχρεωτική συμμετοχή του υποψήφιου καταρτιζόμενου σε ένα ελάχιστο αριθμό συνεδριών επαγγελματικής συμβουλευτικής και προσανατολισμού από ειδικούς συμβούλους”.
“Για αυτό το σκοπό”, υποστηρίζεται από το ΣΥΡΙΖΑ", θα ανασυσταθεί και θα ενισχυθεί άμεσα η περιφερειακή και τοπική διάρθρωση και στελέχωση του Εθνικού Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΚΕΠ) ενώ οι φορείς κατάρτισης ενισχύονται χρηματοδοτικά για την οργάνωση και παροχή υπηρεσιών κατάρτισης που εντάσσονται στο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης έτσι ώστε να καλύπτεται πλήρως ο αριθμός των θέσεων που ζητάνε οι εργαζόμενοι/άνεργοι υποψήφιοι καταρτιζόμενοι”.
Δεν είναι μόνο αυτή η διαφωνία μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Κομισιόν για τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων κατά της ανεργίας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr από διοικητικά στελέχη του Υπουργείου Εργασίας, η Κομισιόν έχει βάλει βέτο για τη συνέχιση του προγράμματος της κοινωφελούς απασχόλησης σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα (δήμοι, περιφέρειες, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία). Αυτό σημαίνει πως οι περίπου 50.000 θέσεις που έχουν προκηρυχθεί προεκλογικά προκειμένου να απασχοληθούν σε αυτές για το πεντάμηνο μεταξύ Φεβρουαρίου – Ιουλίου 2015, θα είναι πιθανότατα οι τελευταίες.
Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει διαφορετική άποψη. Στο κομματικό ντοκουμέντο κατά της ανεργίας αναφέρεται χαρακτηριστικά πως πρέπει να υπάρξει “άμεσος σχεδιασμός και εφαρμογή από περιφέρειες και δήμους προγραμμάτων απασχόλησης μεγάλης κλίμακας έκτακτου και προσωρινού χαρακτήρα για την αντιμετώπιση της μακροχρόνιας ανεργίας, που θα αποκλιμακώνονται ανάλογα με την πορεία μείωσης της τελευταίας και το ρυθμό δημιουργίας σταθερής απασχόλησης στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
Τα προγράμματα αυτά επιδοτούμενης απασχόλησης στους δήμους για την εκτέλεση έργων αυτεπιστασίας και παροχή υπηρεσιών προς τους δημότες θα αναπτυχθούν σε τομείς και για δραστηριότητες όπου υπάρχει ανικανοποίητη κοινωνική ζήτηση, δηλαδή κοινωνικές ανάγκες σε τοπικό επίπεδο που δεν καλύπτονται ήδη”
«Η Ελλάδα βιώνει μια τραγωδία που έχει ρημάξει ζωές» αναφέρεται σε άρθρο στην εφημερίδα New York Times, καταγράφοντας θέσεις για «μια συμφωνία που η Ευρώπη δεν μπορεί να αρνηθεί».Στο άρθρο, το οποίο υπογράφει η ακαδημαϊκός και συνεργάτιδα του Ινστιτούτου Μπρούκινγκς Terra Lawson-Remer τονίζεται ότι «το ελληνικό αριστερό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, που έλαβε μια ισχυρή εντολή διακυβέρνησης, ξεχωρίζει για την...
ΑπάντησηΔιαγραφήπύρινη ρητορική του αρχηγού του, Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος υποσχέθηκε να επαναδιαπραγματευθεί τους όρους των πακέτων διάσωσης για το ελληνικό χρέος κατά τα έτη 2010 - 2012. Οι συμφωνίες αυτές με τους πιστωτές έσωσαν την Ελλάδα από τη χρεοκοπία και την ελεύθερη πτώση στη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αλλά άφησαν τη χώρα να συνθλιβεί κάτω από τεράστιες δανειακές υποχρεώσεις και τη δέσμευσαν προς την κατεύθυνση των περικοπών των δημοσίων δαπανών».
Σύμφωνα με την αρθρογράφο, «τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η διάσωση μέσω λιτότητας υπήρξε τρομερή για την Ελλάδα: συρρίκνωσε το ΑΕΠ σε ποσοστό περίπου 20%, παγιδεύοντας περισσότερο από το ένα τέταρτο του πληθυσμού στην ανεργία και ωθώντας το εξωτερικό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ σε 175% (από τα προ κρίσης επίπεδα του 109%)».
Στη συνέχεια, διατυπώνεται η άποψη ότι «ο νέος πρωθυπουργός της Ελλάδας φαίνεται πως βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με την ΕΚΤ, την ΕΕ και το ΔΝΤ, που αποτελούν την τρόικα, όπως κοινώς ονομάζεται, καθώς κατέχουν το 80% του ελληνικού χρέους. Εάν ο κ. Τσίπρας και η τρόικα δεν καταλήξουν σε συμφωνία, η Ελλάδα ενδέχεται να χρεοκοπήσει ή να χάσει την πρόσβαση στη ρευστότητα των τραπεζών που διευκολύνει την οικονομία της. Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να οδηγήσει σε ταχεία έξοδο από την ευρωζώνη και να προκαλέσει ακόμα χειρότερα δεινά στους Έλληνες πολίτες, για να μην αναφέρουμε και τον κίνδυνο εξάπλωσης σε ολόκληρη την ΕΕ, ιδιαίτερα δε, στις υπερχρεωμένες Ιταλία και Ισπανία».