Το ΔΣ της ΟΛΜΕ συναντήθηκε σήμερα, 30 Απριλίου, με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ με θέματα συζήτησης το άνοιγμα των σχολείων και το κατατεθέν προς διαβούλευση νομοσχέδιο.
Για μία ακόμα φορά επισημάναμε ότι θεωρούμε απαράδεκτη την έλλειψη διαλόγου με τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, ειδικά όταν πρόκειται για τόσο σοβαρά ζητήματα και άκρως αντιδημοκρατική την κατάθεση πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας, με βασικά συνταγματικά κατοχυρωμένα ατομικά δικαιώματα να βρίσκονται σε περιορισμό.
Όσον αφορά στο άνοιγμα των σχολείων:
Διατυπώσαμε εκ νέου την πρόταση μας να ανοίξουν τα σχολεία μόνο για τη Γ Λυκείου σταδιακά, αρχικά για όσα σχολεία δεν έχουν καλύψει την ύλη και στη συνέχεια για τα υπόλοιπα. Η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι το ΥΠΑΙΘ ακούει τους ειδικούς. Επισημάναμε ότιοι ειδικοί συνιστούν αυστηρά ή και υποχρεωτικά (ανάλογα με το χώρο) τη χρήση μάσκας, με επιβολή προστίμων μάλιστα τους παραβάτες, ενώ για τα σχολεία και τα σχολικά λεωφορεία το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε ότι η χρήση μάσκας είναι προαιρετική. Επίσης, οι ειδικοί συνιστούν απόσταση ασφαλείας το 1,5 μέτρο, άρα 7τμ ανά άτομο, ενώ το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε μέχρι και 15 μαθητές ανά τμήμα όταν οι σχολικές αίθουσες είναι 25-50τμ. Ταυτόχρονα, οι απαραίτητες αποστάσεις δεν μπορούν να τηρηθούν στα σχολικά λεωφορεία που μετακινούν μαθητές Καλλιτεχνικών και Μουσικών σχολείων. Ειδικά δε στην επαρχία όπου η μετακίνηση γίνεται με λεωφορεία των ΚΤΕΛ, στα οποία μεταβαίνουν και λοιποί πολίτες, η επικινδυνότητα είναι αυξημένη. Η μόνη απάντηση που δόθηκε είναι ότι οι μαθητές δεν χρησιμοποιούν σωστά τη μάσκα.
Ζητήσαμε διαγνωστικά τεστ και τεστ αντισωμάτων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως γίνεται σε άλλες χώρες που ανοίγουν τα σχολεία. Η απάντηση ήταν ότι δεν είναι απαραίτητα.
Ζητήσαμε να συμπεριληφθούν όλοι οι συνάδελφοι, μόνιμοι και αναπληρωτές, με ασθένειες και μεγάλη ηλικία στις ευπαθείς ομάδες και συνακόλουθα στις σχετικές άδειες και μας παρέπεμψαν στην οδηγία του υπουργείου εσωτερικών. Ωστόσο, στην οδηγία αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται ασθένειες, που οι ειδικοί θεωρούν ότι θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται. Ζητήσαμε, επίσης, ειδική μέριμνα για τις άδειες (αναρρωτικές και ειδικού σκοπού) των αναπληρωτών αλλά δε δόθηκε απάντηση.
Επισημάναμε ότι το άνοιγμα Γυμνασίων και Α και Β Λυκείου είναι ουσιαστικά για 10 μέρες, δηλαδή πρόκειται για επιπλέον μόλις 2-4 ώρες ανά μάθημα και άρα δεν υπάρχει ουσιαστικό μαθησιακό ή παιδαγωγικό όφελος, που να δικαιολογεί το ρίσκο να εκτεθούν μαθητές και εκπαιδευτικοί στον ιό και να διακυβεύει τελικά ακόμα και την διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. Η απάντηση ήταν ότι για τη διεξαγωγή των εξετάσεων θα δουν τα υγειονομικά δεδομένα που θα ισχύουν τότε.
Όσον αφορά στην ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων, επισημάναμε την ανυπαρξία κατάλληλου εξοπλισμού στα σχολεία, την έλλειψη σύνδεσης στο διαδίκτυο στις αίθουσες διδασκαλίας και ζητήματα προσωπικών δεδομένων. Η απάντηση ήταν ότι έχουν δοθεί δωρεάν δεδομένα από εταιρείες τηλεπικοινωνιών και ότι υπάρχουν ιδιωτικές δωρεές για τάμπλετ. Είναι προφανές ότι αυτά δεν καλύπτουν τις τεχνικές ανάγκες, και ζητήσαμε άμεσα κονδύλια από το ΥΠΑΙΘ.
Για τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών, μόνιμων κα αναπληρωτών, από τον τόπο κατοικίας τους στις περιοχές που υπηρετούν μας ενημέρωσαν ότι επιτρέπονται, όπως για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και ότι δεν θα μπαίνουν σε καραντίνα, όπως μέχρι τώρα προβλεπόταν. Ωστόσο, για την επικινδυνότητα των μαζικών αυτών μετακινήσεων αλλά και για το πρόβλημα στέγασης των αναπληρωτών που διέμεναν σε ξενοδοχεία, που παραμένουν κλειστά δεν δόθηκαν απαντήσεις.
Για όλα τα επιμέρους διαδικαστικά ζητήματα που θέσαμε σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων, μας είπαν ότι θα βγουν σύντομα οδηγίες, που ετοιμάζονται από το ΥΠΑΙΘ σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ.
Όσον αφορά στο άνοιγμα των σχολείων το Σεπτέμβρη, ζητήσαμε να επισπευσθούν οι διαδικασίες διορισμού των εκπαιδευτικών, να γίνουν έγκαιρα όλες οι απαραίτητες προσλήψεις αναπληρωτών και να μειωθεί ο αριθμός ανά τμήμα σε όλες τις τάξεις όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Όσον αφορά στο νομοσχέδιο:
Ζητήσαμε την απόσυρσή του και σε κάθε περίπτωση να μην προχωρήσουν σε καμία κοινοβουλευτική διαδικασία, πριν αρθεί ο περιορισμός των ατομικών ελευθεριών και οι συνθήκες επιτρέψουν στα σωματεία να προχωρήσουν σε γενικές συνελεύσεις, ώστε να γίνει ουσιαστικός διάλογος. Η απάντηση ήταν ότι οι συνθήκες καραντίνας δίνουν το χρόνο σε όλους να διαβάσουν το νομοσχέδιο και να καταθέσουν προτάσεις στη διαβούλευση. Μάλιστα η υπουργός μας προέτρεψε να κάνουμε Γενικές Συνελεύσεις μέσω τηλεδιάσκεψης…
Όσον αφορά στο περιεχόμενο του νομοσχεδίου:
- Για το ηλικιακό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ, που αποκλείει το 1/3 των μαθητών, επισημάναμε ότι το μέτρο αυτό στερεί μορφωτικά δικαιώματα των ενηλίκων μαθητών, παραβιάζει τόσο ευρωπαϊκές οδηγίες όσο και το άρθρο 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία…», οδηγεί τους μαθητές στην ιδιωτική εκπαίδευση, θα επιφέρει κλείσιμο τμημάτων και σχολικών μονάδων, θα δημιουργήσει υπεραριθμίες εκπαιδευτικών και θυμίζει εποχές 2013-14. Η δε αιτιολογική έκθεση που αναφέρεται σε δήθεν μείωση του σχολικού εκφοβισμού είναι απαράδεκτη, ατεκμηρίωτη αλλά και ρατσιστική. Η απάντηση ήταν ότι έτσι θα υπάρξει καλύτερη διαχείριση των εργαστηρίων που χρησιμοποιούν τόσο τα ημερήσια όσο και τα εσπερινά ΕΠΑΛ.
- Για την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών η θέση του κλάδου είναι γνωστή και θεωρούμε απαράδεκτο μετά από μία δεκαετία υποχρηματοδότησης της παιδείας, αδιοριστίας και ελλείψεων σε εξοπλισμό και υποδομές να επιχειρείται μέσω της αξιολόγησης να χρεωθούν τα προβλήματα της εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία. Καμία απάντηση δε δόθηκε.
- Επισημάναμε ότι σύμφωνα με την παιδαγωγική επιστήμη ο αυξημένος ανταγωνισμός και η σχολική αποτυχία αυξάνουν το σχολικό εκφοβισμό και τις παραβατικές συμπεριφορές των μαθητών. Η αύξηση των εξεταζομένων μαθημάτων, η αυστηριοποίηση της προαγωγής, η επαναφορά της διαγωγής και της τράπεζας θεμάτων δεν έχουν κανένα παιδαγωγικό έρεισμα, θα επιφέρουν επιπλέον φόρτο στους μαθητές και θα αυξήσουν την προσφυγή στην παραπαιδεία.
- Ειδικά η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια είναι άκρως αναχρονιστική, οδηγεί στο δια βίου στιγματισμό των μαθητών και δεν αντιλαμβανόμαστε το λόγο της επαναφοράς της. Η απάντηση που δόθηκε από την υπουργό είναι ότι «σκοπός του σχολείου δεν είναι μόνο να μάθει γράμματα στους μαθητές αλλά να βγάζει σφαιρικά διαμορφωμένους πολίτες και ως εκ τούτου δεν αξιολογείται μόνο η επίδοση αλλά και η συμπεριφορά»!
- Για τα πρότυπα σχολεία και την δήθεν «αριστεία», επισημάναμε ότι καμία παιδαγωγική θεωρία δεν συνιστά τέτοιου είδους διαχωρισμό των μαθητών και διαφοροποιήσεις στην εκπαίδευση και ότι η συγκέντρωση των «καλών μαθητών» στα πρότυπα σχολεία θα ρίξει κατακόρυφα το μαθησιακό επίπεδο των υπόλοιπων σχολείων, οδηγώντας τελικά σε υποβάθμιση και κατηγοριοποίηση τους. Καμία απάντηση δε δόθηκε επ’αυτού.
- Τέλος, επισημάναμε ότι κάθε εξοστρακισμός γνωστικού αντικειμένου από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα πρέπει να τεκμηριώνεται από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη και ότι θεωρούμε απόλυτα αναγκαία την παραμονή της Κοινωνιολογίας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, παράλληλα με τα Λατινικά.
Είναι προφανές ότι για μία ακόμα φορά δεν πήραμε απαντήσεις στα ζητήματα που θέσαμε ούτε κάποια δέσμευση σε οποιοδήποτε από τα αιτήματα μας.
Αυτό όμως που μας προκαλεί εύλογες απορίες είναι ότι ενώ η υπουργός ισχυρίζεται ότι για όλα τα θέματα που αφορούν στο άνοιγμα των σχολείων ακούει τις οδηγίες και τις προτάσεις των ειδικών, παρά τις προφανείς αντιφάσεις, στα ζητήματα που αφορούν στην παιδαγωγική επιστήμη και την εκπαιδευτική διαδικασία, αγνοεί επιδεικτικά τις προτάσεις των ειδικών, που δεν είναι άλλοι από τους εκπαιδευτικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου