oaednews

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


                                            30 Οκτωβρίου 2019
Συναδέλφισσες/οι
Τις τελευταίες ημέρες εξελίσσονται γεγονότα που μας προβληματίζουν και μας ανησυχούν. Ως παράταξη προκαλέσαμε με επιστολή των εκλεγμένων 4 μελών μας στο Δ.Σ. της Ο.Ε.Λ. , τη σύγκλιση Γενικής Συνέλευσης της Ο.Ε.Λ. η οποία πραγματοποιήθηκε στις 23-10-2019 με θέματα:
• Συζήτηση και λήψη απόφασης για την προοπτική του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και της περικοπής των επιδομάτων των Διευθυντών/Υποδιευθυντών των Κ.Ε.Κ. και των Προϊσταμένων των Τμημάτων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Επίσης κατατέθηκε σχεδιασμός ενεργειών για το πως θα πορευθούμε για τα θέματα αυτά επικεντρώνοντας στην προβολή και το διακριτό ρόλο της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., με αιχμή την πραγματοποίηση ειδικού συνεδρίου της ΟΕΛ, όπως αποφασίσθηκε ομόφωνα το Νοέμβριο του 2018 στο 13ο συνέδριο της Ο.Ε.Λ. στα Ιωάννινα.
• Στο πλαίσιο της Γ.Σ. με υπόμνημα μας ζητήθηκε η τοποθέτηση του κλάδου για την προοπτική πιθανής εφαρμογής λειτουργίας Σχολών Μεταγυμνασιακής Κατάρτισης που θα αντικαταστήσουν τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας με τη σημερινή μορφή τους. Ακόμη τέθηκε το θέμα της μείωσης των εισφορών υπέρ Ο.Α.Ε.Δ. όπως αυτό θίγεται με την ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Διοικητικών Υπαλλήλων με σκοπό να εκφράσουμε ως κλάδος τη συμπόρευση μας στο εξαιρετικά σημαντικό αυτό ζήτημα που έχει ανακύψει. Τέλος κατατέθηκε πρόταση ψηφίσματος αλληλεγγύης προς τους εργαζόμενους του ΚΕΘΕΑ, με το οποίο η εκπαίδευση του Ο.Α.Ε.Δ. επί σειρά ετών συνεργάζεται, με σκοπό να εκφρασθεί η αντίθεση του κλάδου μας στην κατάργηση του αυτοδιοίκητου του ΚΕΘΕΑ. 
Για όλα τα θέματα αυτά υπάρχει αναλυτικά η πρόταση μας στο συνημμένο κείμενο που επισυνάπτεται. Ο λόγος; Η επικείμενη κατάθεση νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση από το Υπουργείο Παιδείας. Η πρόταση επιδόθηκε στο Προεδρείο της Ο.Ε.Λ. και στους Προέδρους των Πρωτοβάθμιων Σωματείων της Ο.Ε.Λ.. Από μέρους του Προεδρείου της Ο.Ε.Λ. δεν κατατέθηκε κανένα επίσημο κείμενο ούτε ενημερωθήκαμε για αυτό.
Συναδέλφισσες/οι 
Στις 4-12-2018 σας ενημερώσαμε ότι υπήρχε ολοκληρωμένο σχέδιο για την εξέλιξη των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. από την τότε Αξιωματική Αντιπολίτευση και νυν Κυβέρνηση που ανακοινώθηκε (24-11-2018) από την κ. Κεραμέως νυν Υπουργό Παιδείας.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα αυτό; Οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας  του Ο.Α.Ε.Δ εντάσσονται στην Μεταγυμνασιακή Επαγγελματική Κατάρτιση με το ίδιο όνομα και παρέχεται το δικαίωμα ίδρυσης όμοιων σχολών σε φορείς του Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ιδρύεται το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), το οποίο ως δομή εντάσσεται στο Υπουργείο Παιδείας με έδρα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. ανά Περιφερειακή Ενότητα (Νομαρχία). Αρμοδιότητα των Σ.Σ.Π.Α.Ε. θα είναι η διαβούλευση με τους Κοινωνικούς Εταίρους και η επιλογή ειδικοτήτων όλων των δομών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (και των μεταγυμνασιακών σχολών κατάρτισης) σε Τοπικό ή Περιφερειακό επίπεδο και μάλιστα με οριστικό-δεσμευτικό χαρακτήρα.
Από τα παραπάνω διαπιστώνεται ότι:
• Ο θεσμός της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. μεταλλάσσεται «επί τα χείρω» και από δευτεροβάθμια δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης, υποβιβάζεται σε μεταγυμνασιακή κατάρτιση. Μια επιλογή που αγνοεί τις εργασιακές εξελίξεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης στην εποχή της ψηφιοποίησης. Παραβλέπει το ευρωπαϊκό κεκτημένο όπως αποτυπώνεται στο Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας που τοποθετεί, με στόχο το 2030, τη μαθητεία στο κέντρο των συστημάτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Η μαθητεία στην Ευρώπη λειτουργεί είτε στο ανώτερο δευτεροβάθμιο επίπεδο είτε σε μεταδευτεροβάθμιο επίπεδο δομών εκπαίδευσης παρέχοντας πτυχία ειδικότητας επιπέδου 4 ή 5. Αναδεικνύεται ως σύστημα που επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση της μάθησης στο σχολικό χώρο με τη μάθηση στο χώρο εργασίας και αναδεικνύει τη συνεργασία των εκπαιδευτικών δομών και των κοινωνικών εταίρων ως κομβικής σημασίας διάσταση, που φέρνει σε αρμονία την αντιστοίχηση των δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων με τη ζήτηση από την αγορά εργασίας. 
Το σύστημα μεταγυμνασιακής κατάρτισης είναι επιλογή ολοταχώς προς τα πίσω με σκοπό την εφήμερη κατάρτιση προς χάρη ιδιωτικών συμφερόντων. Άλλωστε τις Σ.Ε.Κ. τις ζήσαμε με τον νόμο 4186/2013 με εμπειρίες οδυνηρές που οδηγούσαν στον αφανισμό της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Ευτυχώς που υπήρξε η παράταση των ΕΠΑ.Σ.…
• Η βασική δομή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών του Ο.Α.Ε.Δ. που επί σειρά ετών στηρίζεται στη συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων, ουσιαστικά ακυρώνεται δεδομένου ότι με τη σύσταση του Σ.Σ.Π.Α.Ε. μεταφέρονται αποκλειστικές αρμοδιότητας συνεργασίας στο Υπουργείο Παιδείας, στο πιο σημαντικό πεδίο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, στη σύζευξη των δομών εκπαίδευσης με την παραγωγή και τον κόσμο της εργασίας που είναι η επιλογή και η ίδρυση ειδικοτήτων. Το γεγονός αυτό είναι μείζονος σημασίας δεδομένου ότι η πολιτική αυτή επιλογή συμπαρασύρει κατά τη γνώμη μας και τις εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων που διαχειρίζεται ο Ο.Α.Ε.Δ., αλλά υποβαθμίζει αν δεν ακυρώνει και τις διαδικασίες συμμετοχής τους στο Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ., ενώ παραβιάζει βασικές αρχές του Ευρωπαϊκού και Εθνικού Πλαισίου Ποιότητας όπου με αγώνες θεσμοθετήθηκαν οι διακριτοί ρόλοι των Υπουργείων Παιδείας, Εργασίας, του Ο.Α.Ε.Δ. και των Κοινωνικών Εταίρων για την προώθηση και ενίσχυση της μαθητείας.

Πριν λίγες ημέρες  δημοσιεύθηκαν (ΑΠΕ-ΜΠΕ, Δίκτυο Alfa Vita27-10-2019) στοιχεία που απηχούν απόψεις της Διοίκησης του Ο.Α.Ε.Δ., σχετικά με την ενίσχυση του θεσμού της Μαθητείας. Χαιρετίζουμε τις απόψεις αυτές και θα μπορούσαμε να πούμε ότι θα ήταν ο καλύτερος πρόλογος, για μια εισηγητική έκθεση ενός νομοσχεδίου αναβάθμισης του θεσμού της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Όμως αρκούν μόνο αυτά για να περιγραφεί η ενίσχυση του θεσμού της μαθητείας; Όχι βέβαια. Η μαθητεία έχει μορφή και περιεχόμενοΠροϋποθέτει σε ποιους απευθύνεται, σε ποια δομή εντάσσεται με βάση την ιστορική της διαδρομή και το ευρωπαϊκό κεκτημένο, τι επιπέδου πτυχία χορηγεί, ποια η εξέλιξη των αποφοίτων, πόσα είναι τα εξάμηνα πρακτικής άσκησης των προγραμμάτων μαθητείας, ποιος ο ρόλος των εκπαιδευτικών δομών, των κοινωνικών εταίρων και των Κ.Π.Α. του Ο.Α.Ε.Δ.. Για όλα αυτά η παράταξη μας έχει θέσεις που τις έχει συμπεριλάβει στο  κείμενο που κατέθεσε στην Γ.Σ. της Ο.Ε.Λ. στις 23-10-2019  μαζί με το σχέδιο δράσης που ο κλάδος πρέπει να αναλάβει πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. 
Αναγνωρίζουμε ότι στο πλαίσιο μιας ανακοίνωσης, δεν είναι δυνατό να αναφερθούν θέματα όπως τα παραπάνω. Ο διάλογος είναι ανοικτός. Πιστεύουμε ότι η ουσία βρίσκεται στο περιεχόμενο του τι ορίζουμε μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ., αξιοποιώντας την μοναδική τεράστια ιστορική εμπειρία των 67 χρόνων του θεσμού και τους δεσμούς της με τους κοινωνικούς εταίρους και την κοινωνία. Αναμένουμε με ενδιαφέρον απόψεις για τα θέματα που έχουμε θίξει παραπάνω. 
Συναδέλφισσες/οι
Σχετικά με τις περικοπές επιδομάτων των Διευθυντών/Υποδιευθυντών των Κ.Ε.Κ., των Προϊσταμένων Τμημάτων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Υποδιευθυντών των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας, δηλώνουμε ότι το θέμα δεν προσφέρεται για ανθρωποφαγία από κανένα και για κανένα. Όλοι μαζί θα αγωνιστούμε να αποδοθεί το δίκαιο.  
Οι εκπαιδευτικές δομές των Κ.Ε.Κ. και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας δεν είναι αόρατες έχουν έργο και αποτελέσματα γιατί λειτουργούν, γιατί τα στελέχη τους κρίθηκαν από Υπηρεσιακά Συμβούλια και γιατί συνεχίζουν να έχουν ευθύνες και να θεωρούνται υπόλογα έναντι δαπανών και καθηκόντων.  Οι Διευθυντές και Υποδιευθυντές  των Κ.Ε.Κ. και ειδικότερα των δυο σχολών ΑΜΕΑ με τεράστιες ευθύνες σε ένα πολύπλοκο και πολυσήμαντο τομέα, καλούνται να επιστρέψουν σημαντικά ποσά μερικών χιλιάδων ευρώ που αντιστοιχούν στο σύνολο του επιδόματος ευθύνης από 1-1-2016 μέχρι 30-10-2018 την στιγμή που δεν σταμάτησαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και να έχουν διοικητικές και εκπαιδευτικές ευθύνες. 
Πρόκειται για παραλογισμό! Το ίδιο συνέβη με τους Υποδιευθυντές των ΕΠΑ.Σ. και Ι.Ε.Κ.. Νομοθετήθηκε η παράταση της θητείας των Διευθυντών με την παρ. 5 του άρθρου 71 του νόμου 4611/17-5-2019 και ξεχάστηκαν οι Υποδιευθυντές… Στελέχη που είναι επιφορτισμένα με καθήκοντα και ευθύνες και που χωρίς την ύπαρξη τους τα σχολεία θα καταρρεύσουν. Αυτό επίσης που προκαλεί αναστάτωση είναι η  έλλειψη στοιχειώδους ενημέρωσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Οι περισσότεροι συνάδελφοι δεν γνωρίζουν ακόμη και αυτή τη στιγμή ότι δεν έχουν κατατεθεί στους λογαριασμούς τους τα επιδόματα! Για το λόγο αυτό ευθύνες υψηλού επιπέδου στρατηγικού χαρακτήρα κατανέμονται στα Τμήματα και στις Διευθύνσεις των σχολείων.

Όσον αφορά τους Προϊσταμένους των Τμημάτων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης στη Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η Εκπαίδευση του Ο.Α.Ε.Δ, σύμφωνα με το ισχύον οργανόγραμμα αλλά και το νέο δομείται σε δυο επίπεδα αυτό των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης  και τα Τμήματα τους και αυτό των Διευθύνσεων των εκπαιδευτικών δομών. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τα Τμήματα εκπαίδευσης στη Διοίκηση εισηγούνται και συντάσσουν την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών των ειδικοτήτων, αρμοδιότητα που στο Υπουργείο Παιδείας δεν την έχει καμία διοικητική ή εκπαιδευτική δομή σε επίπεδο Περιφερειακό, αλλά κεντρικά το Υπουργείο Παιδείας δια του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Η εισήγηση για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αναφέρεται στον Ο.Α.Ε.Δ. σε Τμήμα ενώ στο Υπουργείο Παιδείας σε Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο συντονισμός, παρακολούθηση και η στήριξη του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων του Ο.Α.Ε.Δ. αναφέρεται σε προϊσταμένους των Τμημάτων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης του Ο.Α.Ε.Δ., ενώ στο Υπουργείο Παιδείας στους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Οργανωτικούς Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και όχι στους Προϊσταμένους Γραφείων των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Νομαρχιών, όπως διατείνεται η Νομική Υπηρεσία του Ο.Α.Ε.Δ. που με τη νέα γνωμοδότηση  μεταφέρει εκεί αρμοδιότητες επιχειρώντας αντιστοιχήσεις άστοχες και άδικες. 

Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολλές ακόμη αρμοδιότητες των Προϊσταμένων των Τμημάτων Εκπαίδευσης για να καταδειχτεί το αυτονόητο, ότι μια θέση αποτιμάται από το επίπεδο ευθύνης αρμοδιοτήτων που της ανατίθενται και όχι από τους τίτλους των θέσεων ευθύνης που ενδεχόμενα στο χρόνο αλλάζουν, χωρίς να αλλάζει ουσιαστικά το περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων τους. Θα μπορούσαμε ακόμη να παραθέσουμε ευθύνες και καθήκοντα των Διευθυντών των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας, για να καταδείξουμε επίπεδα στρατηγικού σχεδιασμού που δεν υφίστανται στο αντίστοιχο επίπεδο  των Διευθυντών του Υπουργείου Παιδείας. Περιοριζόμαστε να αναφέρουμε: «Ποιοι Διευθυντές σχολικών δομών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εκτός του προγράμματος σπουδών είναι επιφορτισμένοι πέραν αυτών όπως οι Διευθυντές των ΕΠΑ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ. με τη μάθηση σε χώρο εργασίας, με ευθύνες εργασιακές, ασφάλειας και υγιεινής των μαθητευομένων, με ευθύνη υπολόγου δαπανών μερικών χιλιάδων έως και εκατομμυρίου ευρώ που περιέχουν μισθούς, δώρα, επιδόματα άδειας, δαπάνες συντήρησης κτιρίων, επιδομάτων σίτισης - στέγασης;»
Η προηγούμενη Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. έχει ευθύνες για την ολιγωρία και την ελλιπή νομοθέτηση που αφορά τα επιδόματα ευθύνης. Ωστόσο η νυν Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. από τη στιγμή που αποδέχεται το δίκαιο των θέσεων του εκπαιδευτικού κλάδου και της Ο.Ε.Λ., για τα ζητήματα που ανέκυψαν από την περικοπή των επιδομάτων είναι χρήσιμο, κατά τη γνώμη μας, να δώσει πολιτική λύση. Προτείνεται η υποβολή πρότασης νομοθετικής πρωτοβουλίας δια μέσου του εποπτεύοντος Υπουργείου Εργασίας, για οριστική επίλυση του ζητήματος περικοπής των επιδομάτων θέσεων ευθύνης για τα στελέχη Διευθύνσεων των Κ.Ε.Κ. και Κ.Ε.Κ. ΑΜΕΑ, Υποδιευθυντών ΕΠΑ.Σ.-Ι.Ε.Κ. με αναδρομική ισχύ. Παράλληλα νομοθετικά και επίσης με αναδρομική ισχύ να γίνει η ορθή και δίκαιη  αντιστοίχηση των επιδομάτων στις εκπαιδευτικές – διοικητικές δομές του Ο.Α.Ε.Δ. των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης του Ο.Α.Ε.Δ., με βάση το περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων, των ευθυνών και των καθηκόντων που προβλέπονται από το ισχύον οργανόγραμμα υπηρεσιών του Ο.Α.Ε.Δ., αλλά και το νέο που τις ενισχύει ακόμη περισσότερο.
Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών 
       30 Οκτωβρίου 2019.  Ακολουθούν οι προτάσεις της παραταξης  
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Ο.Ε.Λ.

Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019

Πρόταση για την ανάπτυξη επιχειρημάτων σχετικά με την προοπτική λειτουργίας του θεσμού της Μαθητείας.
ΘΕΣΕΙΣ Α.Σ.Ε. ΟΑΕΔ

Α. ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
1. Ο ρόλος της Μαθητείας στην Ευρώπη.
• Ελκυστικότητα του συστήματος και προοπτικές. Αξιοποίηση ενημερωτικών σημειωμάτων του Cedefop.
• Τι ισχύει στην Ευρώπη όσον αφορά τη Μαθητεία; Ποιο είναι το μοντέλο που επικρατεί στις ευρωπαϊκές χώρες; Πόσο συνδέεται με τις σχολές μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.; 
• Απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Ε.Ε. της 15ης Μαρτίου 2018 (αρ. Απόφασης 2018/C153/01).
2. Η Μαθητεία στην Ελλάδα.
• Ο ρόλος του Ο.Α.Ε.Δ.. Ιστορικά στοιχεία, η διαδρομή της μαθητείας.
• Γιατί η μαθητεία  του Ο.Α.Ε.Δ. αποτελεί σύστημα που παρέχει πρωτίστως επαγγελματική εκπαίδευση;
• Γιατί η μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. διαφέρει από όλα τα άλλα συστήματα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης; Ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν το σύστημα διακριτό και επιτυχημένο;
Συλλέγονται στοιχεία που αφορούν έρευνες στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του επιχειρησιακού μοντέλου του Ο.Α.Ε.Δ., από έρευνες σχολικών μονάδων όπως Μοσχάτο, Αργολίδα , Ωραιόκαστρο. 
Συλλέγονται στοιχεία για τα θετικά του συστήματος Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. όπως η έρευνα για την Ε.Ε.Κ. του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕ του 2014.
• Συλλογή στοιχείων που αφορούν τον πανελλαδικό μέσο όρο χρονικής διάρκειας της Πρακτικής Άσκησης ανά μαθητή στις σχολική μονάδα. 
• Συλλογή στοιχείων για την υπογραφή συμβάσεων αορίστου χρόνου, των μαθητευόμενων με επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα άμεσα μετά την αποφοίτηση τους.
• Ανάλυση τι σημαίνει Μάθηση στο Χώρο Εργασίας; Ποια συγκριτικά πλεονεκτήματα προσφέρει η συνεργασία μας με τις επιχειρήσεις στον τομέα αυτό. Αξιοποίηση ερευνών όπως της Διεύθυνσης Α4 για τα προγράμματα μάθησης στο χώρο εργασίας.
• Ανάλυση του φαινομένου μειωμένης προσέλευσης μαθητών. Αίτια μείωσης του μαθητικού δυναμικού. Παράγοντες που αιτιολογούν το φαινόμενο με παρουσίαση διαγραμμάτων. Το θέμα δεν προσφέρεται για μικροκομματικές σκοπιμότητες δεδομένου ότι στερείται σοβαρής ανάλυσης, διαμορφώνει κλίμα ηττοπάθειας και κυρίως δίνει επιχειρήματα σε κέντρα που επιθυμούν μέσα από το γεγονός αυτό να συρρικνώσουν και να μεταλλάξουν-καταργήσουν το θεσμό της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., ακυρώνοντας στην ουσία την αναβάθμιση του.
3. Ο ρόλος των Κοινωνικών Εταίρων.
✓ Τι προτείνουμε για τη συνεργασία μαζί τους; 
✓ Πως αναπτύσσουμε προγράμματα μαθητείας που θα υποστηρίξουν τη μάθηση στο χώρο εργασίας; 
✓ Πως θα διευρυνθεί ο κατάλογος των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων; 
Συνεργασία με Επιμελητήρια,  με το ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕ με το ΙΝΕ και το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ και με το CEDEFOP.
Θέματα προς συζήτηση με Κοινωνικούς Εταίρους:
• Παιδαγωγική στο χώρο εργασίας κατά την υλοποίηση προγραμμάτων των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.(Αναφέρεται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο ποιότητας μαθητείας του 2018).
• Ο χώρος της πρακτικής άσκησης των μαθητευομένων των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. ερευνητικό πεδίο,  για την ανάπτυξη πρωτοβουλιών με τους παραπάνω φορείς και ινστιτούτα, για την πιστοποίηση επαγγελματικών δεξιοτήτων και προσόντων και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. 
• Ερευνητική μελέτη σε συνεργασία με τα Ινστιτούτα ΙΜΕ (ΓΣΕΒΕ) και ΙΝΕ (ΓΣΣΕ) παράλληλα με το μηχανισμό διάγνωσης αναγκών του Υπουργείου Εργασίας, για την εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στις σχολές μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στο πλαίσιο των αναγκών της αγοράς εργασίας, στον πρωτογενή τομέα, στον τομέα των υπηρεσιών και της ενέργειας.
• Πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων επιπέδου 5 με τη συνεργασία των Επιμελητηρίων και του ΕΟΠΠΕΠ.

Β. ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ Ο.Ε.Λ..
1.Είμαστε αντίθετοι με την πρόταση που αναφέρεται στο κυβερνητικό πρόγραμμα που παρουσιάσθηκε από την νυν Υπουργό Παιδείας το Νοέμβριο του 2018, για τη νέα δομή των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., δηλαδή με την μετατροπή τους σε σχολές μεταγυμνασιακής κατάρτισης.  
Θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή υποβαθμίζει τον ρόλο των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και το θεσμό της μαθητείας γενικότερα ως συστήματος αρχικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.). Είναι αναχρονιστική γιατί δεν μπορεί να ενταχθεί στην προοπτική εξέλιξης της Ε.Ε.Κ.,  σύμφωνα με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας που εξελίσσεται προς την 4η βιομηχανική επανάσταση και το μέλλον της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για το 2030 όπως περιγράφονται στις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δημοσιεύθηκαν από το Cedefop
Υπάρχουν ευρωπαϊκά κείμενα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – Cedefop του 2019, που αναδεικνύουν το διακριτό ρόλο της Μαθητείας ως σύστημα της Ε.Ε.Κ. με κεντρικό ρόλο τη μάθηση στο χώρο εργασίας. Τα συστήματα αυτά είναι ενταγμένα σε επίπεδο ανώτερης δευτεροβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.) και αποδίδουν πτυχία Ε.Ε.Κ. επιπέδου 4 ή 5 με φοίτηση 3 ή 4 ετών και τουλάχιστο 2ετή πρακτική άσκηση.
2. Είμαστε αντίθετοι με το ρόλο του Συμβουλίου Σύνδεσης με την Παραγωγή για την Αγορά Εργασίας του (Σ.Σ.Π.Α.Ε.)  , όπου μεταφέρεται η συνεργασία και η επικοινωνία με τους Κοινωνικούς Εταίρους  αποκλειστικά σε  δομές του Υπουργείου Παιδείας (Περιφερειακά  Πρότυπα  ΕΠΑ.Λ.), ενώ ταυτόχρονα εξοβελίζεται ο ρόλος του Υπουργείου Εργασίας και του Ο.Α.Ε.Δ.. Το Υπουργείο Παιδείας και Εργασίας καθώς και ο Ο.Α.Ε.Δ. έχουν θεσμικούς ρόλους μαζί με τους Κοινωνικούς Εταίρους  που περιγράφονται  στο Εθνικό Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας του 2017. Η συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων στο Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ. έχει ιστορία και δεσμούς άρρηκτους που συνδέονται με την υλοποίηση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, όπως τα προγράμματα μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Κάθε προσπάθεια κατάργησης αυτής της σχέσης συνεργασίας θα μας βρει αντίθετους. Παράλληλα με την ανωτέρω πρόταση παραβιάζονται βασικές  συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (2018) για το πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας.

Γ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Δ.
Περιγραφή του ορισμού της μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. με τα εξής χαρακτηριστικά:
1. Σύστημα της  Αρχικής Ε.Ε.Κ. ενταγμένο στα τυπικά-επίσημα συστήματα της ανώτερης δευτεροβάθμιας ή/και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ηλικιακά όρια από 16-25 ετών.
2. Προγράμματα σπουδών στο σχολείο 2ετούς διάρκειας που θα καλύπτουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την απόκτηση πτυχίου επαγγελματικής ειδικότητας  εκπαίδευσης και κατάρτισης επιπέδου 4 (άδεια άσκησης επαγγέλματος), το οποίο θα χορηγείται με ενδοσχολικές εξετάσεις. Παράλληλη υποχρεωτική πρακτική άσκηση 2ετούς διάρκειας σε επιχειρήσεις και φορείς του δημόσιου τομέα. 
Χρόνος  προετοιμασίας πριν την ένταξη στο πρόγραμμα μαθητείας. Φοίτηση 1 ή 2 εξαμήνων (συνολικός χρόνος φοίτησης από 2,5 έως 3 έτη). Η φοίτηση αυτή θα χαρακτηρίζεται πρόγραμμα μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ..
Παράλληλα με τη χορήγηση του πτυχίου ειδικότητας θα χορηγείται στον απόφοιτο πιστοποιητικό Πρακτικής Άσκησης, που θα περιέχει στοιχεία της εργασιακής εμπειρίας και δεξιότητες που αναφέρονται στο πρόγραμμα μάθησης στο χώρο εργασίας.
3. Δυνατότητα εξέλιξης στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων επιπέδου 5 με εργασιακή εμπειρία 1 έτους στην ειδικότητα μετά την αποφοίτηση, κατόπιν εξετάσεων πιστοποίησης σε αρμόδια επιτροπή του ΕΟΠΠΕΠ.
4. Δυνατότητα διεξόδου σε ανώτερα επίπεδα σπουδών σύμφωνα με τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του 2018,  για το Ευρωπαϊκό πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας. Διεκδικούμε συμμετοχή  στα διετή προγράμματα σπουδών σε Ανώτατα Ιδρύματα που προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις σε ειδικότητες αιχμής (Είμαστε αντίθετοι με την κατάργηση των διετών προγραμμάτων).
5. Αναβάθμιση της λειτουργίας των Γραφείων Διασύνδεσης των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας. Θεσμοθέτηση της συνεργασίας με τα Κ.Π.Α. σε θέματα αναζήτησης θέσεων εργασίας για τους μαθητευόμενους, νεανικής επιχειρηματικότητας και παροχής υποστηρικτικής συμβουλευτικής  για την προσαρμογή στο χώρο εργασίας όπου συντελείται η πρακτική άσκηση. 

Δ. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
• Σύνταξη επιστολής που θα απευθύνεται στα Υπουργεία Εργασίας και Παιδείας για την πρόταση της ΟΕΛ για τη νέα δομή των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. με προβολή των ανωτέρω επιχειρημάτων.
• Το Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ. να λάβει σχετική απόφαση που θα εντάσσει τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Σχολών Μαθητείας στις Ενεργητικές Πολιτικές Απασχόλησης του Οργανισμού. Ενέργεια που είναι απαραίτητη να συμπεριληφθεί στο Οργανόγραμμα των Υπηρεσιών του Ο.Α.Ε.Δ..
• Η ίδια επιστολή πρέπει να αποσταλεί στους 300 βουλευτές όλων των κομμάτων.
• Κάθε σχολική μονάδα συντεταγμένα με τη συνεργασία των Πρωτοβάθμιων Συλλόγων και το συντονισμό της ΟΕΛ θα επισκεφθεί τους Προέδρους των Επιμελητηρίων στις Περιφερειακές Ενότητες λειτουργίας τους και να διεκδικήσει ψηφίσματα συμπαράστασης για την αναβάθμιση των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. στο πλαίσιο του περιεχομένου που αναφέρεται παραπάνω. Ειδικότερα για Αττική και Θεσσαλονίκη είναι χρήσιμο να γίνουν επαφές με τα όλα τα Επιμελητήρια και Κεντρική Ένωσης Επιμελητηρίων στην Αθήνα.
• Επιστολές πρέπει να σταλούν σε όλες τις επαγγελματικές οργανώσεις των Περιφερειακών Ενοτήτων όπου λειτουργούν ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας. 
• Προγραμματισμός σύγκλισης ειδικού συνεδρίου- ΗΜΕΡΙΔΑΣ  το Φεβρουάριο του 2019 στην Αθήνα σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση του 13ου Συνεδρίου της ΟΕΛ, όπου θα κληθούν εκπρόσωποι της Κυβέρνησης, η Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ., εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων και των Κοινωνικών Εταίρων. Η ΟΕΛ θα αναλάβει να εισηγηθεί βασικά θέματα για το θεσμό της μαθητείας αξιοποιώντας έρευνες και μελέτες συναδέλφων και στελεχών από τη Διοίκηση και τα σχολεία. 
ΣΤ.  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Ι.Ε.Κ. - Κ.Ε.Κ..
1. Ι.Ε.Κ.. Τα Ι.Ε.Κ. είναι απαραίτητο να ενταχθούν σε τυπικό σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (σύμφωνα με το νόμο 4186/2013 τα Ι.Ε.Κ. αποδίδουν πτυχίο Επαγγελματικής ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 5) και όχι να θεωρούνται σχολές κατάρτισης. Αύξηση του χρόνου πρακτική άσκησης τς 2 εξάμηνα. Οι ειδικότητες στα Ι.Ε.Κ. του Ο.Α.Ε.Δ. μπορούν να επιλέγονται στην κατεύθυνση της συνέχισης της φοίτησης σε συναφείς ειδικότητες προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα συνέχισης σε ανώτερο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων (επίπεδο 5).
2. Κ.Ε.Κ.. Ολοκλήρωση της πιστοποίησης δομών σε όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του Ο.Α.Ε.Δ.. Η κατεύθυνση της Διεύθυνσης Α3 για την ανάπτυξη προγραμμάτων επιμόρφωσης δημοσίων υπαλλήλων πρέπει να ενισχυθεί, γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχος φορέας που να υποστηρίζει αυτού του χαρακτήρα δράσεις. Εφαρμογή προγραμμάτων εξειδίκευσης αποφοίτων των ΕΠΑ.Σ. σε τομεακό επίπεδο με τη συνεργασία Επιμελητηρίων και Επαγγελματικών Οργανώσεων. Ανάπτυξη συνεργασιών με τα Κ.Ε.Κ. των Κοινωνικών Εταίρων και των Επιμελητηρίων για την υλοποίηση προγραμμάτων που θα καλύπτουν ανάγκες επαγγελματικών οργανώσεων σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις μέλη τους.
Ζ. ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ.
Αποτελεί βασική προϋπόθεση λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών του Ο.Α.Ε.Δ.. Με βάση το Οργανόγραμμα Υπηρεσιών είναι απαραίτητο άμεσα να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση που θα προβλέπει οργανικές θέσεις  τακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού ανά εκπαιδευτική δομή σε όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΨΗΦΙΣΜΆΤΩΝ
1. Συντασσόμαστε με το περιεχόμενο της ανακοίνωσης της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων του Ο.Α.Ε.Δ. σχετικά με τη μείωση των εισφορών υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ. δεδομένου ότι η πολιτική αυτή στοχεύει συνακόλουθα στη μείωση των διαθέσιμων πόρων και τη συρρίκνωση του κοινωνικού και δημόσιου χαρακτήρα του Ο.Α.Ε.Δ..
2. Ο Ο.Α.Ε.Δ. διαχρονικά από το 2000 συνεργάσθηκε και συνεργάζεται με το ΚΕΘΕΑ σε θέματα που αφορούν τη συμβουλευτική εξαρτήσεων εκπαιδεύοντας συναδέλφους και συναδέλφισσες, μόνιμους,και ωρομίσθιους σε θέματα διαχείρισης εξαρτημένων και όχι μόνο μαθητών και μαθητριών. Η συνεργασία αναπτύχθηκε σε όλες τις εκπαιδευτικές μονάδες του Ο.Α.Ε.Δ. μέχρι και τη λειτουργία συμβουλευτικού σταθμού στο Ηράκλειο Αττικής με εβδομαδιαία λειτουργία. Η συνεργασία μας με τους εργαζόμενους του Κ.Ε.Θ.Α. μόνο καλά αποτελέσματα είχε να εισφέρει στην λειτουργία των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον ιδιαίτερα φορτισμένο με την πολυπλοκότητα της μαθητείας λόγω της εργασίας των μαθητευομένων.
Ως εργαζόμενοι στις εκπαιδευτικές δομές του Ο.Α.Ε.Δ. εκφράζουμε την αλληλεγγύη μας στους εργαζόμενους του ΚΕΘΕΑ σχετικά με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π), που καταργεί το αυτοδιοίκητο του ΚΕΘΕΑ προκαλώντας τεράστια προβλήματα στον πυρήνα της λειτουργίας και του χαρακτήρα των προγραμμάτων απεξάρτησης και συμβουλευτικής που δοκιμάσθηκαν μέσα από χρήστη διοίκηση και εγνωσμένη αποτελεσματικότητα.


Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ο.Α.Ε.Δ.
                                         23-10-2019



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου