oaednews

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018

Η επαγγελματική εκπαίδευση, εφαλτήριο για την εύρεση δουλειάς

Της Μαριάν Τίσεν*

Πριν από τέσσερα χρόνια ξεκίνησα τη θητεία μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με έναν σαφή στόχο: την είσοδο περισσότερων ατόμων -νέων και ηλικιωμένων- στην απασχόληση. Έκτοτε, έχουν δημιουργηθεί σχεδόν 12 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Περισσότερα άτομα από ποτέ -239 εκατομμύρια- έχουν εργασία. Η ανεργία των νέων, αν και παραμένει υπερβολικά υψηλή, βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ. Πολλά είναι αυτά για τα οποία αξίζει να είμαστε υπερήφανοι, αλλά απομένουν ακόμη στόχοι που δεν έχουν υλοποιηθεί.

Η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση καθώς και η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ζούμε και εργαζόμαστε. Οι αλλαγές αυτές συνεπάγονται νέες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις. Ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων είναι η πυξίδα με την οποία θα πορευτούμε προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να διατηρήσουμε τα κοινωνικά μας επιτεύγματα σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο. Και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η πρώτη αρχή του πυλώνα είναι η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η διά βίου μάθηση: για την υλοποίηση αυτής της αρχής, θα χρειαστούμε νέα αγορά εργασίας, νέα καθήκοντα και επαγγέλματα και νέες δεξιότητες.
Είμαι πεπεισμένη ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) στην Ευρώπη μπορεί να συμβάλει στην απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούνται για να καλυφθούν οι ανάγκες του ταχέως μεταβαλλόμενου κόσμου μας. Ωστόσο, υπερβολικά συχνά η ΕΕΚ τείνει να θεωρείται, από τους νέους και τους γονείς τους, ως δεύτερη επιλογή, ως η καλύτερη εναλλακτική λύση σε σχέση με τις άλλες εκπαιδευτικές πορείες. Ταυτόχρονα, για τα άτομα που ήδη εργάζονται ή αναζητούν εργασία, η ΕΕΚ δεν είναι η πλέον προφανής επιλογή που έρχεται στον νου για τη βελτίωση των δεξιοτήτων και των προοπτικών απασχόλησης.
Στην Ελλάδα, ποσοστό περίπου 30% των μαθητών ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρακολουθούν προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ), ενώ ποσοστό μόνο 4,5% ενηλίκων παρακολουθούν προγράμματα διά βίου μάθησης. Σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται επί του παρόντος για την αναβάθμιση της ΕΕΚ, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος μαθητείας, καθώς και για τη βελτίωση των δεσμών μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.
Θέλω να πείσω τους σπουδαστές, τους γονείς, τα άτομα που αναζητούν εργασία και τους εργαζομένους ότι η ΕΕΚ αποτελεί το καλύτερο εφαλτήριο για την απασχόληση. Το 75 % των πρόσφατων σπουδαστών ΕΕΚ βρίσκουν εργασία σύντομα μετά την αποφοίτησή τους. Αυτή η επιτυχία μάς αποδεικνύει ότι η ΕΕΚ παρέχει στα άτομα τις δεξιότητες που ανταποκρίνονται στις τρέχουσες ανάγκες των επιχειρήσεων.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διοργανώνει, για τρίτη φορά, την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων. Με εκατοντάδες εκδηλώσεις και δραστηριότητες σε ολόκληρη την Ευρώπη, η εν λόγω ετήσια συνάντηση θέτει την ΕΕΚ στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Καλώ την Ελλάδα να συμπαραταχθεί στην προσπάθειά μας να δείξουμε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι ο χρυσός κανόνας στην εκπαίδευση και να κάνουμε την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία απ’ ό,τι τα προηγούμενα έτη. Πρέπει να δείξουμε ότι η ΕΕΚ αλλάζει θετικά την επαγγελματική σταδιοδρομία και τις ζωές των ανθρώπων.

* Η Μαριάν Τίσεν είναι Ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για την Απασχόληση, τις Κοινωνικές Υποθέσεις, τις Δεξιότητες και την Κινητικότητα του Εργατικού Δυναμικού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου