oaednews

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016

Οι αλλαγές στα νέα προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα

Την καλύτερη οργάνωση των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας ΟΑΕΔ, με ξεκαθάρισμα των αμοιβών που θα δικαιούνται στο εξής οι ωφελούμενοι, αλλά και των δικαιωμάτων που θα έχουν στη λήψη αδειών και στη δικαιολόγηση της απουσίας τους, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων των Παράλληλο Πρόγραμμα της κυβέρνησης.

Επίσης ξεκαθαρίζεται από την πλευρά των Παρόχων (Δήμων, Περιφερειών κ.λπ.) ότι πρέπει να απασχολούν τους ωφελούμενους στις ειδικότητες που έχουν επιλεγεί και ότι ο ΟΑΕΔ είναι ο Φορέας που θα πραγματοποιεί τη συγκεκριμένη επιλογή. Επιπλέον, σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπόμενων, οι υπουργοί Εργασίας και Οικονομικών, έχουν δικαίωμα να επιβάλλουν πρόσθετες κυρώσεις στους Παρόχους. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τις διατάξεις του Παράλληλου Προγράμματος, ισχύουν τα εξής: • Η Γ.Γ. Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων σχεδιάζει προγράμματα απασχόλησης Κοινωφελούς Χαρακτήρα για ανέργους που στόχο έχουν την ενεργοποίηση των ωφελούμενων και την επανένταξή τους στην αγορά εργασίας. • Ο ΟΑΕΔ είναι ο αρμόδιος φορέας για να καταρτίζει στο εξής τις όποιες Δημόσιες Προσκλήσεις προγραμμάτων Κοινωφελούς Χαρακτήρα, που θα αφορούν: Την υποδοχή των ηλεκτρονικών αιτήσεων των ωφελούμενων και την κατάρτιση του πίνακά τους, τη σύζευξη των ωφελούμενων με τις θέσεις απασχόλησης των επιβλεπόντων φορέων, τη διενέργεια επιτόπιων επαληθεύσεων στους επιβλέποντες φορείς και την καταβολή των αμοιβών στους ωφελούμενους και των ασφαλιστικών εισφορών στους επιβλέποντες φορείς. Επιβλέποντες Φορείς είναι οι φορείς οι οποίοι θα προσλάβουν (Δήμοι, Περιφέρειες, και άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες), θα απασχολήσουν τους ανέργους και θα πιστοποιούν την απασχόλησή τους στον ΟΑΕΔ, προκειμένου να καταβληθεί το μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος. • Προστίθενται τρία νέα ενδεικτικά κριτήρια για τα προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα: Η ηλικιακή ομάδα, οι εγγεγραμμένοι στα Μητρώα ανέργων ΑμεΑ του ΟΑΕΔ και ο δικαιούχος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. • Ξεκαθαρίζεται ότι με την παρέλευση του προβλεπόμενου χρόνου του Προγράμματος, η σύμβαση εκάστου ωφελούμενου λύεται αυτοδικαίως, χωρίς οιαδήποτε αποζημίωση και χωρίς να απαιτείται η έκδοση διαπιστωτικής πράξης. • Διευκρινίζονται ζητήματα αμοιβών των ωφελούμενων στα προγράμματα αυτά, όπως επίσης και τι ισχύει για τα ωράρια εργασίας τους, τις περιπτώσεις βραδινής απασχόλησης, αλλά και για την αδειοδότηση και τη δικαιολογημένη απουσία από το χώρο απασχόλησής τους. Πιο συγκεκριμένα, οι καθαρές αμοιβές ορίζονται, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας: α) Για ωφελούμενους ηλικίας 25 ετών και άνω σε 19,81 ευρώ ημερησίως και όχι υψηλότερες από 495,25 ευρώ μηνιαίως και σε 24,76 ευρώ ημερησίως για βραδινή απασχόληση και όχι υψηλότερες από 619 ευρώ μηνιαίως. β) Για ωφελούμενους ηλικίας κάτω των 25 ετών σε 17,27 ευρώ ημερησίως και όχι υψηλότερες από 431,75 ευρώ μηνιαίως και σε 21,59 ευρώ ημερησίως για βραδινή απασχόληση και όχι υψηλότερες από 539,75 ευρώ μηνιαίως. Η βραδινή εργασία επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο για τους ωφελούμενους που θα κληθούν να στελεχώσουν τις υπηρεσίες Α' υποδοχής προσφύγων και μεταναστών (Hotspots). Για όσους ωφελούμενους απασχοληθούν, κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας, σε βαριές και ανθυγιεινές εργασίες, η καταβολή στο ΙΚΑ της αντίστοιχης εισφοράς του κλάδου βαρέων αποτελεί, επίσης, επιλέξιμη δαπάνη. Απουσίες ωφελουμένων 1. Κατά την διάρκεια του προγράμματος οι ωφελούμενοι δικαιούνται να απουσιάζουν δύο εργάσιμες ημέρες μηνιαίως. 2. Οι ωφελούμενοι δικαιούνται κατά τη διάρκεια του προγράμματος να κάνουν χρήση αναρρωτικής άδειας όπως ορίζεται με σχετική υπουργική απόφαση. Οι αναρρωτικές άδειες βεβαιώνονται με τα απαραίτητα εκ του νόμου δικαιολογητικά. Η καταβολή στο ΙΚΑ της αντίστοιχης εισφοράς αποτελεί, επίσης, επιλέξιμη δαπάνη του προγράμματος. 3. Στις περιπτώσεις απουσίας λόγω επαπειλούμενης κύησης, κύησης ή λοχείας, οι οποίες βεβαιώνονται με τα απαραίτητα εκ του νόμου δικαιολογητικά, η απασχόληση αναστέλλεται κατά τη διάρκεια απουσίας και παρατείνεται η δυνατότητα απασχόλησής τους όπως ορίζεται με σχετική υπουργική απόφαση. Οι ωφελούμενες σε κατάσταση κυοφορίας δύναται να απουσιάζουν για να υποβληθούν σε εξετάσεις προγεννητικού ελέγχου, εφόσον οι εξετάσεις αυτές πρέπει να γίνουν σε ώρες απασχόλησης. 4. Οι ωφελούμενοι ΑμεΑ ή ωφελούμενοι που έχουν παιδιά με πνευματική, ψυχική ή σωματική αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω ή παιδιά έως 15 ετών που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ινσουλινοεξαρτώμενο ή τύπου 1 με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω ή έχουν σύζυγο με αναπηρία 80% και άνω, τον/την οποίο/α συντηρούν, έχουν δικαίωμα στο μειωμένο ωράριο κατά μία ώρα την ημέρα. 5. Οι γονείς ωφελούμενοι δικαιούνται είτε να προσέρχονται αργότερα είτε να αποχωρούν νωρίτερα από την εργασία τους κατά μία ώρα την ημέρα και μέχρι το τέκνο να φτάσει στην ηλικία των 30 μηνών. Το δικαίωμα καθυστερημένης προσέλευσης ή πρόωρης αποχώρησης των γονέων για την φροντίδα του παιδιού αποδίδεται και στους θετούς γονείς παιδιού ηλικίας έως έξι ετών, υπό τους ίδιους όρους των φυσικών γονέων και με χρονική αφετηρία την υιοθεσία του παιδιού. Το δικαίωμα αυτό αποδίδεται στον έναν εκ των δύο γονέων προσκομίζοντας τα εκ του νόμου δικαιολογητικά. Δεν αποδίδεται δε, σωρευτικά. 6. Σε περιπτώσεις εργατικών ατυχημάτων που σημειώνονται στο πλαίσιο υλοποίησης των Προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας, ο Ωφελούμενος ο οποίος υπέστη εργατικό ατύχημα κατά τη διάρκεια της απασχόλησής του και διαθέτει τα κατάλληλα ιατρικά δικαιολογητικά δεν εκπίπτει του προγράμματος. Το μισθολογικό και ασφαλιστικό κόστος θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη του προγράμματος. 7. Επίσης, κάθε γονέας παιδιού ηλικίας 4 έως 16 ετών δικαιούται να απουσιάζει δύο ημέρες, σε ώρες ή ολόκληρη ημέρα κάθε φορά, προκειμένου να διευκολυνθεί για την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης. 8. Πέντε ημέρες απασχόλησης λόγω γάμου. 9. Δύο ημέρες λόγω θανάτου συζύγου, τέκνων, γονέων και αδελφών, αλλά και εξ αγχιστείας συγγενών στην ίδια γραμμή και στον ίδιο βαθμό. Τις παραπάνω ημέρες απουσίας θα συνοδεύουν τα έντυπα αιτήσεων του ωφελούμενου και της έγκρισης του επιβλέποντος φορέα. Τα παραπάνω είναι επιλέξιμη δαπάνη του προγράμματος. Εκτός από τα παραπάνω καταβαλλόμενα ποσά, ο ΟΑΕΔ δεν υποχρεούται να καταβάλλει οποιαδήποτε άλλη παροχή ή ενίσχυση στους ωφελούμενους. Επιπλέον προβλέψεις και επιχορηγήσεις Προστίθενται διατάξεις που αφορούν τους επιβλέποντες φορείς και τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν λόγω της συμμετοχής τους σε προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρας. Αυτές εστιάζονται στα εξής σημεία: α) Με πλήρη ευθύνη τους να διασφαλίζουν την ασφάλεια και υγεία των ωφελούμενων στον τόπο απασχόλησής τους ως προς όλες τις πτυχές της εργασίας και στο ίδιο επίπεδο προστασίας που παρέχεται και στους άλλους εργαζομένους τους, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κώδικα Νόμων για την Υγεία και την Ασφάλεια των Εργαζομένων (Κ.Ν.Υ.Α.Ε.) που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010 (Α'84). β) Να απασχολούν τους ωφελούμενους στις ειδικότητες για τις οποίες έχουν προσληφθεί και εφόσον εξασφαλίσουν ότι είναι κατάλληλοι για την εργασία στην οποία θα απασχοληθούν. Τονίζεται επίσης ότι πέραν της εφαρμογής κυρώσεων, οι συναρμόδιοι Υπουργοί δύνανται, με κοινή απόφασή τους, να προβλέψουν την επιβολή και άλλων κυρώσεων στους Επιβλέποντες Φορείς. Τέλος, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δύναται να επιχορηγούνται από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του υπουργείου, είτε μέσω των περιφερειών με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (κοινωφελή ιδρύματα, φιλανθρωπικά σωματεία, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κ.α.), που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εφόσον είναι ειδικώς πιστοποιημένα ως Φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. Με την ίδια απόφαση δύναται να καθορίζονται, πέρα της κείμενης νομοθεσίας, επιπλέον κριτήρια και προϋποθέσεις για την καταβολή των ως άνω επιχορηγήσεων». 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου