oaednews

Τρίτη 23 Ιουνίου 2015

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.


                                                                             23  Ιουνίου 2015
Συναδέλφισσες /οι
Η παράταξη μας πιστή στις αρχές της αγωνίζεται για την αναβάθμιση του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Η ενημέρωση των συναδέλφων για τα τεκταινόμενα στα σχολεία μας αποτελεί ανάγκη δημοκρατική , ανάγκη για γνώση και πληροφόρηση απαραίτητη να διαμορφώσει συσχετισμούς ευρύτερους πέρα και έξω από παραταξιακές σκοπιμότητες.
Με την ανακοίνωση μας αυτή θέλουμε να σχολιάσουμε γεγονότα που καθορίζουν την προοπτική λειτουργίας του θεσμού της Μαθητείας. Τέτοια γεγονότα αποτελούν :
1.      Η ένταξη των σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. στη Λυκειακή βαθμίδα της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και
2.      Η αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. το περίφημο Re- Engineering που εδώ και 2,5 χρόνια είναι σε εξέλιξη.

            Όσον αφορά το 1ο θέμα είμαστε ενώπιον μιας διαβούλευσης με το Υπουργείο Παιδείας για τη μορφή και το περιεχόμενο της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ως κλάδος συντεταγμένα έχουμε ενημερώσει τη Διοικήτρια του Ο.Α.Ε.Δ. και διαπιστώσαμε πλήρη ταύτιση απόψεων , γεγονός πολύ σημαντικό για την επίτευξη του στόχου. Απομένει με συγκεκριμένες προτάσεις μας να συμβάλλουμε προκειμένου να υπάρξει το πλαίσιο ενός νέου εθνικού σχεδίου δράσης για το θεσμό της Μαθητείας με το ρόλο του Ο.Α.Ε.Δ. αποφασιστικό και καθοριστικό.  Να καταθέσουμε προτάσεις  στη Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. και το Υπουργείο Εργασίας που θα αναβαθμίζουν το θεσμό της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. ως ένα εναλλακτικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης που στήνει ουσιαστικές γέφυρες μεταξύ εκπαίδευσης και εργασίας λειτουργώντας ως σταθερός μηχανισμός πρόληψης κατά της ανεργίας  και ως μηχανισμός που συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας .
Ο νόμος 4186/2013 όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν χρησιμοποίησε τον όρο Μαθητεία για να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο που δεν είχε σχέση με τη Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ.. Ένα πλαίσιο -μνημονιακό εργαλείο- που στόχευε στην απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων με μια  Πρακτική Άσκηση  που δεν είχε καμία σχέση με τη Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ. και τη μεταφορά τμημάτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε ιδιωτικά συμφέροντα.
            Οι σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης Σ.Ε.Κ. , η τάξη Μαθητείας των ΣΕΚ  και ΕΠΑ.Λ. , καθώς και οι Πειραματικές Σ.Ε.Κ. αντικατέστησαν το θεσμό της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. με σαφή πολιτική επιλογή να κατεδαφιστεί μια ακόμη εκπαιδευτική και κοινωνική υποδομή του κράτους μέσα από μνημονιακές επιλογές. Χαιρετίζουμε το «Πολυνομοσχέδιο» του Υπουργείου Παιδείας που στη διάταξη του άρθρου 68 καταργεί τις ΣΕΚ. Ωστόσο πιστεύουμε ότι οι διατάξεις που περιλαμβάνει για τους μαθητές που φοιτούν στις ΣΕΚ δεν κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρέπει να ληφθεί μέριμνα έτσι ώστε οι μαθητές που είναι απόφοιτοι Γυμνασίου(200 περίπου) , να ενταχθούν στην Α΄ τάξη ΕΠΑ.Σ. με παράλληλη παρακολούθηση προγράμματος γενικών μαθημάτων για καλυφθεί το κενό της Α΄ Λυκείου . Η λογική να φοιτήσουν σε πλησιέστερο Ι.Ε.Κ. -όπως προβλέπει το Πολυνομοσχέδιο- είναι ανέφικτη , ασύμφορη και άδικη. Δεν υπάρχουν Ι.Ε.Κ.  στο ίδιο νομό που να διαθέτουν δυνατότητες για την ένταξη των μαθητών. Δεν είναι δυνατό να αναπαράγονται φαινόμενα ελλιπούς γενικής μόρφωσης σε ανήλικους. Δεν είναι δυνατό να παραπέμπουμε τα παιδία αυτά σε ανυπαρξία επαγγελματικών δικαιωμάτων ,  όταν στον ίδιο σχολικό χώρο υπάρχει δομή που μπορεί να τα καλύψει όλα αυτά . Η τακτική αυτή είναι εξοντωτική για τα παιδιά και απόλυτα αναχρονιστική.  Γνωρίζουμε ότι η Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. υποστηρίζει το αίτημα για ένταξη των μαθητών ΣΕΚ στις ΕΠΑ.Σ. και ότι αγωνίζεται γι αυτό. Είναι απαραίτητο το Υπουργείο Εργασίας να ασκήσει πίεση προ το Υπουργείο Παιδείας να δεχτεί κατά τη διαβούλευση την τροποποίηση που προτείνεται.
Ένα επίσης πολύ σημαντικό θέμα που αφορά τη λειτουργία του συστήματος Μαθητείας είναι η καθημερινή του αξιοπιστία. Αυτή τη σχολική χρονιά παρουσιάστηκε απαράδεκτη καθυστέρηση στην καταβολή της επιδότησης των μαθητών. Οι μαθητές μας είναι απλήρωτοι από 1-1-2015! Δεν είναι δυνατόν να δίνουμε καθημερινή μάχη να κρατήσουμε όρθιο το σύστημα και να αυτοϋπονομεύεται η λειτουργία του. Να έχουμε εργαζόμενους μαθητές που δεν αμείβονται. Η υπομονή των μαθητών , των γονέων και της εκπαιδευτικής κοινότητας εξαντλήθηκε.
            Όσον αφορά το 2ο θέμα σχετικά με την αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. και συγκεκριμένα της Μαθητείας , έχουμε να σας καταθέσουμε τα εξής :
·        Η αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. είναι απαραίτητη για την αναβάθμιση του Δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του.
·        Ειδικότερα η αναδιάρθρωση της Μαθητείας αποτελεί βασική αρχή του κλάδου με στόχο την θεσμοθέτηση της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. ως πυλώνα στήριξης του εθνικού σχεδίου δράσης εντός της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης. Βασική προϋπόθεση η λειτουργία των Γραφείων Διασύνδεσης  στα οποία εντάσσεται και το έργο της πρακτικής άσκησης.
·        Όλο το έργο έχει ανατεθεί σε εταιρεία συμβούλων ανάπτυξης(EEO GRUP)  , οποία θα ολοκληρώσει το έργο της τέλος του 2015 και η οποία μελετά σχέδια ερήμην των σχολικών μονάδων. Εντύπωση μας προκάλεσε το γεγονός ότι η σύμβαση υπογράφηκε στις 20-1-2015. Λίγες μέρες πριν την διενέργεια βουλευτικών εκλογών!
·        Σύμφωνα με τα τελευταία παραδοτέα έργα της εταιρείας διαφαίνεται να αναπαράγεται η πολιτική αντιμετώπισης του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου 4186/2013 δηλαδή την προοπτική λειτουργίας ΣΕΚ και τάξεων Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. , τη στιγμή που Πολυνομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας καταργεί αυτές τις δομές. Συνεπώς η αναδιάρθρωση στηρίζεται σε δομές  που είτε τελούν υπό κατάργηση (ΣΕΚ) , είτε έχουν ημερομηνία λήξεως(ΕΠΑ.Σ.).
·        Εκτός όλων αυτών η ανάδοχος εταιρεία επικαλείται εθνικό σχέδιο δράσης  για τη Μαθητεία που δεν υπάρχει και μάλιστα με βαρύγδουπο τρόπο αντιγράφοντας σχέδιο μια άλλης εταιρείας συμβούλου του Υπ. Παιδείας και  Εργασίας που είχε δημοσιοποιηθεί το Σεπτέμβρη του 2014 και είχε απορριφθεί (σχέδιο ENOROS). Στον πυρήνα της πρότασης της η ανάδοχος εταιρεία μεταφέρει το έργο της Πρακτικής Άσκησης των σχολικών μονάδων σε άλλα συστήματα όπως τα «Τοπικά Σύμφωνα Μαθητείας» (Τ.Σ.Μ.)  και  κοινοπραξίες «Περιφερειακές Συμμαχίες  Μαθητείας». Με τον τρόπο αυτό δεν αξιοποιείται η πολύχρονη εμπειρία και τεχνογνωσία του ΟΑ.Ε.Δ. για το θεσμό της Μαθητείας και καταργείται ο εκπαιδευτικός και κοινωνικός της χαρακτήρας.  Και όχι μόνο. Με τις κοινοπραξίες ανοίγει ό δρόμος για μεταφορά του έργου των σχολικών μανάδων σε ιδιωτικές εταιρείες. Αναφερόμαστε στο ρόλο της MAN POWER , της ΜΕΝΩΝ, DEKRA  κ.α. , που ήδη έχουν διεισδύσει στην διοικητική δομή του ΟΑ.Ε.Δ. για να υποκαταστήσουν λειτουργίες του.
·        Το σχέδιο των Τοπικών Συμφώνων Μαθητείας και των κοινοπραξιών  πρέπει να απορριφθεί και να σχεδιάσουμε την αναδιάρθρωση της «αναδιάρθρωσης» . Οι διαδικασίες των επιτροπών του RE-ENGINNERING πρέπει  να επανασχεδιασθούν με τη συμμετοχή  περισσότερων εκπαιδευτικών . Τη διαδικασία πρέπει να την πάρουν στα χέρια τους αυτοί που βιώνουν το σύστημα , γνωρίζουν τις παθογένειες του , αλλά και τη δυναμική εξέλιξης του. Να αναζητήσουμε θέσεις και ιδέες από τους συναδέλφους που καθημερινά δίνουν τη μάχη μέσα από τις σχολικές μονάδες για την εύρεση θέσεων πρακτικής άσκησης στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Να εμπλέξουμε σε συντεταγμένη διαβούλευση τους εργοδότες μας και στη συνέχεια τις συντεχνίες και τα επιμελητήρια. Δεν είναι δυνατόν την εποχή της κρίσης να έχουμε 3000 μαθητές που εργάζονται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και να αφήνουμε έξω από τις οποιεσδήποτε ενέργειες του RE-ENG τους εργοδότες αυτούς.
Συναδέλφισσες/οι
Αυτό που προξενεί κατάπληξη είναι η νοοτροπία υπηρεσιακών παραγόντων  να μη θέτουν όρια στο ρόλο των ιδιωτικών εταιρειών και να προωθούν αναθέσεις έργων  μη αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό του Οργανισμού υποτιμώντας την επιστημονική και υπαλληλική του πληρότητα. Και να πιστεύουν ότι αυτό είναι και επιτυχία. Καμία μεταρρύθμιση δεν είναι δυνατό να εφαρμοσθεί αν για την εφαρμογή της δεν υπάρχει συμμετοχή των εργαζομένων που κατέχουν τα χαρακτηριστικά της  και διαμορφώνουν την κοινωνική πολιτική του Ο.Α.Ε.Δ. από τη χαμηλότερη θέση ευθύνης , ως την υψηλότερη. Ως κλάδος και ως συνδικαλιστικό κίνημα οφείλουμε να διαλύσουμε πελατειακές συμπεριφορές και αντιλήψεις συντεχνιακού χαρακτήρα. Οφείλουμε να εργασθούμε θετικά με ιδέες , προτάσεις και να αναδείξουμε το ρόλο της υπαλληλικής μας ιδιότητας ως το βασικό μέσο που θα αναδιαρθρώσει τον Οργανισμό. Άλλως η άλωση θα συντελεσθεί από τους «ειδικούς» ,  τους «επαΐοντες» , τους τεχνοκράτες και τους ιδιοτελείς. Ας κάνουμε όλοι το καθήκον μας και εκείνοι που δεν έχουν προσθέσουν κάτι σε όλα αυτά και ασχολούνται με «κοινωνικά σχόλια»  ας σιωπήσουν. Έτσι προσφέρουν περισσότερα.

                                                            Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ο.Α.Ε.Δ.

                                                                                                            Ιούνιος 2015

2 σχόλια:

  1. Αυτό που προξενεί κατάπληξη είναι η νοοτροπία υπηρεσιακών παραγόντων να μη θέτουν όρια στο ρόλο των ιδιωτικών εταιρειών και να προωθούν αναθέσεις έργων μη αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό του Οργανισμού υποτιμώντας την επιστημονική και υπαλληλική του πληρότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Βασική προϋπόθεση η λειτουργία των Γραφείων Διασύνδεσης στα οποία εντάσσεται και το έργο της πρακτικής άσκησης"". Μπορεί να μου εξηγήσει κάποιος τι χρειάζονται τα γραφεία διασύνδεσης από τη στιγμή που υπάρχουν τα ΚΠΑ με τους εργασιακούς συμβούλους κλπ κλπ, δηλαδή ΟΑΕΔ μέσα στον ΟΑΕΔ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή