oaednews

Σάββατο 13 Ιουλίου 2013

Ο σχεδιασμός του ΟΑΕΔ για την ανεργία των νέων


Την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ, αλλά και τον επανασχεδιασμό των πολιτικών παρέμβασής του, με στόχο την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, ανέπτυξε ο Διοικητής του Οργανισμού κ. Θ. Αμπατζόγλου, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην έκτακτη συνάντηση των επικεφαλείς των Δημοσίων Υπηρεσιών Απασχόλησης, στο Βερολίνο στις 3 Ιουλίου 2013.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του κ. Αμπατζόγλου είναι τα εξής:

Θα ήθελα εξ’ αρχής να τονίσω ότι οι νέοι θα αποτελέσουν προτεραιότητα της εθνικής πολιτικής απασχόλησης. Προς αυτήν την κατεύθυνση, αξιοποιούμε όλα τα μεθοδολογικά εργαλεία που διαθέτουμε στον ΟΑΕΔ, αλλά και τα χρηματοδοτικά μέσα που θα μας διατεθούν, προκειμένου να αναχαιτιστεί η διογκούμενη ανεργία των νέων. Προτεραιότητες της πολιτικής μας αποτελούν:
• η υποστήριξη των νέων με χαμηλές δεξιότητες,
• η αναχαίτιση της «διαρροής εγκεφάλων» (brain drain) δηλαδή της μετανάστευσης νέων επιστημόνων με υψηλού επιπέδου δεξιότητες στο εξωτερικό,
• η συνολική ενίσχυση της απασχόλησης των νέων και η αποτροπή περάσματος στη μακροχρόνια ανεργία.
Θα ήθελα να επισημάνω ότι το πρόβλημα της ανεργίας στη χώρα μας, ιδιαίτερα για τους νέους, έχει διαρθρωτικά χαρακτηριστικά (αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θέσεων εργασίας). Ταυτόχρονα όμως, οφείλεται και σε ανεπαρκή ζήτηση (υπερτερούν δηλαδή οι αναζητούντες εργασία των κενών θέσεων). Για τον λόγο αυτό, το μίγμα πολιτικής που σχεδιάζουμε στο Υπουργείο Εργασίας και κατ’ επέκταση στον ΟΑΕΔ, έχει ταυτόχρονα ολοκληρωμένο και εξατομικευμένο χαρακτήρα.
Περαιτέρω, δεδομένου ότι το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας 60%, παρατηρείται στους νέους ηλικίας 15-24 ετών και ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 25-29 ετών με ανεργία στο 41,2%,σχεδιάζουμε στο πλαίσιο του προγράμματος Youth Guarantee ολοκληρωμένα προγράμματα ενεργητικών πολιτικών, για 70.000 νέους, (Α΄φάση υλοποίησης 30.000 νέοι στη διάρκεια του β΄εξαμήνου του 2013, Β΄φάση 40.000 νέοι στο α΄εξάμηνο του 2014).
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ στο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στην Ελλάδα οι νέοι ηλικίας 25-35 ετών όσον αφορά την ένταξή τους στην αγορά εργασίας στην αρχή της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας. Για την συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα απαιτείται η λήψη μέτρων που θα ενισχύουν τις δυνατότητες απασχόλησής τους (employability). Εκτιμώ, ότι το εν λόγω πρόβλημα απασχολεί τους περισσότερους από εμάς, συνεπώς θα ήθελα να ακούσω τις απόψεις σας σχετικά με την επέκταση του προγράμματος Youth Guarantee και σε αυτή την ηλικιακή ομάδα.
Λαμβάνοντας υπόψη τα όσα προανέφερα, οι παρεμβάσεις μας επικεντρώνονται σε δράσεις που παρέχουν:
1. Yποστήριξη της βιώσιμης ένταξης των νέων στην αγορά εργασίας μέσω εξειδικευμένης και στοχευμένης κατάρτισης, επαγγελματικής συμβουλευτικής, πρακτικής άσκησης/εργασιακής εμπειρίας, καθώς και επιχορήγηση/παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις που θα μετατρέψουν την πρακτική άσκηση σε σύμβαση εργασίας.
2. Παροχή κινήτρων, όπως κάλυψη μισθολογικού κόστους, εργοδοτικών εισφορών σε επιχειρήσεις που θα απασχολήσουν νέους υψηλής εξειδίκευσης.
3. Αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων των νέων με χαμηλά τυπικά προσόντα μέσω εξειδικευμένων προγραμμάτων κατάρτισης σε θεματικά αντικείμενα και τομείς υψηλής ζήτησης.
4. Σχεδιασμός και ανάπτυξη συστήματος πληροφόρησης των νέων σχετικά με τις ευκαιρίες απασχόλησης και την παροχή βοήθειας στην αναζήτηση εργασίας ή/και επαναπροσδιορισμού του επαγγελματικού τους προφίλ, για την ένταξή τους στην αγορά εργασίας.
5. Σχεδιασμός προγραμμάτων μαθητείας, στη βάση του Dual System, εμπλουτισμένων με νέες οριζόντιες ειδικότητες και σύνδεσή τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
6. Ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών συμβουλευτικής (e-counselling, e-mentoring κλπ.) σε προγράμματα προώθησης της αυτοαπασχόλησης και της επιχειρηματικότητας των νέων.
Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις για τις Δημόσιες Υπηρεσίες Απασχόλησης κάθε κράτους (βασικοί άξονες δράσης)
Την τρέχουσα περίοδο ο ΟΑΕΔ επαναπροσδιορίζει το επιχειρησιακό του μοντέλο στη βάση πέντε πυλώνων:
I) Αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών του. Στη βάση της εξωστρέφειας (σύνδεση με τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας) και της διαφάνειας.
II) Ανασχεδιασμός των προγραμμάτων του Οργανισμού, με στροφή στις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης οι οποίες θα έχουν πλέον κλαδικό και όχι οριζόντιο χαρακτήρα.
III) Δημιουργία Συστήματος Τεκμηρίωσης Ενεργητικών Πολιτικών Απασχόλησης.
IV) Δημιουργία Συστήματος Διάγνωσης των Αναγκών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και σύνδεσή τους με την Αγορά Εργασίας. Με στόχο την υλοποίηση προγραμμάτων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό, αλλά και τοπικό επίπεδο.
V) Συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων που υλοποιεί ο Οργανισμός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου