Του Γιώργου Παππού
Στο εσωτερικό, η εκτίναξη της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα, σε συνδυασμό με τη καθήλωση μισθών και συντάξεων, που οδηγεί σε αύξηση των ποσοστών φτώχειας, αποτελούν τα πιο «καυτά» προβλήματα για την κυβέρνηση που θα βγάλει η κάλπη. Στο εξωτερικό, το βαρύ κλίμα που έχει διαμορφωθεί για τη χώρα, σε συνδυασμό με τον εκνευρισμό που προκαλεί -κυρίως στον πλούσιο Βορρά- η αστάθεια στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο Νότο, ανεβάζουν ακόμη πιο ψηλά τον δείκτη δυσκολίας για την επόμενη κυβέρνηση, η οποία, συν τοις άλλοις, καλείται να βρει εδώ και τώρα ρευστό, για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες.
Στο εσωτερικό, η εκτίναξη της ανεργίας σε πρωτοφανή επίπεδα, σε συνδυασμό με τη καθήλωση μισθών και συντάξεων, που οδηγεί σε αύξηση των ποσοστών φτώχειας, αποτελούν τα πιο «καυτά» προβλήματα για την κυβέρνηση που θα βγάλει η κάλπη. Στο εξωτερικό, το βαρύ κλίμα που έχει διαμορφωθεί για τη χώρα, σε συνδυασμό με τον εκνευρισμό που προκαλεί -κυρίως στον πλούσιο Βορρά- η αστάθεια στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο Νότο, ανεβάζουν ακόμη πιο ψηλά τον δείκτη δυσκολίας για την επόμενη κυβέρνηση, η οποία, συν τοις άλλοις, καλείται να βρει εδώ και τώρα ρευστό, για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες.
ΑΝΕΡΓΙΑ-ΣΟΚ
Με όλους τους δείκτες της πραγματικής οικονομίας να παραμένουν «στο κόκκινο», δεν είναι να απορεί κανείς για τη δραματική μείωση της απασχόλησης, κυρίως τον τελευταίο χρόνο. Ωστόσο, η δημοσιοποίηση των επίσημων στοιχείων για την ανεργία προκαλεί σοκ, αφού -ούτε λίγο ούτε πολύ- ένας στους τέσσερις δεν έχει δουλειά, ενώ αν κοιτάξει κανείς στις ηλικίες έως 24 ετών το πράγμα ξεφεύγει από κάθε λογική, καθώς ο ένας στους δύο είναι άνεργος!
Στο πρώτο τρίμηνο, ο αριθμός των ανέργων έφτασε στους 1.120.097, όταν στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2011 ήταν 792.601, ενώ σε ποσοστά η ανεργία φτάνει πλέον στο 22,6%, έναντι 15,9% του αντίστοιχου τριμήνου του 2011. Το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας παρατηρείται στους νέους ηλικίας 15-24 ετών (52,7%), το οποίο στις νέες γυναίκες φθάνει στο 60,4%, ενώ οι μακροχρόνια άνεργοι (δηλαδή, αυτοί που αναζητούν εργασία από 12 μήνες και πάνω), ανεξάρτητα από το εάν είναι «νέοι» ή «παλαιοί» άνεργοι, αποτελούν πλέον το 56,5%.
Στο ερώτημα αν υπάρχει προοπτική βελτίωσης απαντούν οι τελευταίες εκθέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) και της Κομισιόν, που προβλέπουν αύξηση των ποσοστών ανεργίας το 2012 και το 2013, ενώ και οι εγχώριοι δείκτες (νέες παραγγελίες στη βιομηχανία, βιομηχανική παραγωγή, λιανεμπόριο, Δείκτες Οικονομικής Συγκυρίας ΙΟΒΕ) δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας -τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον…
ΑΤΥΠΗ ΣΤΑΣΗ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
Το κλίμα -όπως αυτό αποτυπώνεται στα παραπάνω στοιχεία- ασφαλώς δεν βελτιώνεται από την εσωτερική στάση πληρωμών, που έχει κηρύξει ατύπως εδώ και μήνες το Δημόσιο, προκειμένου να ικανοποιούνται κατά προτεραιότητα οι δημοσιονομικοί στόχοι. Με κλειστές, πλέον, τις στρόφιγγες δανεισμού από τις τράπεζες, που περιμένουν και αυτές ανάσες από το «πακέτο» των 50 δισ. ευρώ της ανακεφαλαιοποίησης, οι επιχειρήσεις αναμένουν από το Δημόσιο τα οφειλόμενα, έτσι ώστε και αυτές με τη σειρά τους αφενός να μπορέσουν να επιβιώσουν, αφετέρου να εκπληρώσουν τουλάχιστον μέρος των φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι το Δημόσιο χρωστά πάνω από 6,2 δισ. ευρώ στους ιδιώτες, εκ των οποίων περίπου 600 εκατ. ευρώ αφορούν οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες (είναι δηλαδή απλήρωτες πάνω από 90 ημέρες) από τον Δεκέμβριο του 2011 και μετά. Από αυτά, περίπου 4,7 δισ. θα μπορούσαν να εξοφληθούν μέσω των επόμενων δόσεων του δεύτερου «πακέτου» στήριξης, εντός του καλοκαιριού, ενώ οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών υπολογίζουν ότι από το «πακέτο» της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών θα μπορούσαν να περισσέψουν 2-3 δισ., τα οποία θα έπεφταν και αυτά στην αγορά.
ΑΓΟΡΑ Στα 830 εκατ. τα «φέσια» στο πεντάμηνο
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα του ελληνικού Δημοσίου με τις επιχειρήσεις, καθώς υπολογίζεται ότι εκκρεμούν αιτήσεις επιστροφών ΦΠΑ ύψους 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μάλιστα το 1 δισ. έχει πάρει την έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) αλλά έχει «κολλήσει», λόγω έλλειψης ρευστού. Μετά, δε, και από το «φιάσκο» με την απόφαση περί ταχύτερης εκκαθάρισης των σχετικών αιτήσεων (που «πάγωσε» μέχρι νεοτέρας), όλα είναι στον αέρα.
Κατόπιν τούτου, δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη ότι τα «φέσια» στην αγορά με τη συμπλήρωση του πενταμήνου έφτασαν πλέον στα 830 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και ότι οι τράπεζες αυξάνουν τις προβλέψεις επισφαλών απαιτήσεων τους έναντι επιχειρήσεων, κυρίως εμπορικών.
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Επί ξυρού ακμής...
Η επιδείνωση των μακροοικονομικών δεικτών δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την εκτέλεση του προϋπολογισμού, ο οποίος πλέον κινείται στην κόψη του ξυραφιού, όντας προ πολλού επιβαρημένος από την ανυπαρξία της δημόσιας διοίκησης -και, εσχάτως, από την πολιτική αβεβαιότητα.
Μετά από μια κάκιστη για τα φορολογικά έσοδα χρονιά, που είχε ως αποτέλεσμα την υποχρέωση λήψης πρόσθετων μέτρων ύψους 1,5% του ΑΕΠ για το 2012, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών -και, βέβαια, οι πολίτες- βλέπουν το ίδιο έργο από τους πρώτους μήνες του έτους: τα νεότερα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δείχνουν ότι τον Μάιο μπήκαν στα δημόσια ταμεία μόλις 3,811 δισ., όταν πέρυσι είχαν εισπραχθεί 4,484 δισ. (-15%). Συνολικά στο πεντάμηνο, η υστέρηση έναντι του στόχου έφτασε στα 751 εκατ. ευρώ, ενώ σε σύγκριση με πέρυσι προκύπτει μια μείωση της τάξης του 1,193 δισ.
Ενδεικτικό είναι, άλλωστε, ότι, αν και το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζεται 2 δισ. χαμηλότερο από τον στόχο, είναι 465 εκατ. υψηλότερο από πέρυσι -και τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα, αν δεν υπήρχαν τα συνήθη «μαξιλάρια» για την απορρόφηση των κραδασμών -ήτοι, οι επιστροφές φόρου, που ήταν μειωμένες κατά 124 εκατ. από τον στόχο και κατά 1 δισ. από πέρυσι, καθώς και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), που ήταν χαμηλότερες κατά 1,437 δισ. από τον στόχο και κατά 403 εκατ. από πέρυσι.
Αυτά τα δεδομένα αναμφίβολα θα προβληματίσουν την επόμενη κυβέρνηση, η οποία υπολογίζεται ότι θα έχει ρευστό έως τα μέσα Ιουλίου μόνον εφόσον υπάρξει η προσδοκώμενη ροή εσόδων. Μπορεί, λοιπόν, το οικονομικό επιτελείο να λέει ότι προσδοκά «ανάσταση» από τα παραφουσκωμένα εκκαθαριστικά (1.445 ευρώ ανά σημείωμα), αλλά και οι πέτρες γνωρίζουν ότι είναι λίαν πιθανό οι περισσότεροι από τους υπόχρεους να δηλώσουν αδυναμία πληρωμής -άρα, αντί να γεμίσουν τα δημόσια ταμεία, να γεμίσουν οι λίστες των μικροοφειλετών του Δημοσίου. Συν τοις άλλοις, οι ανάγκες χρηματοδότησης των ασφαλιστικών ταμείων (περίπου 1,5 δισ. επιπλέον ζητά το ΙΚΑ) αλλά και του ΟΑΕΔ (+250 εκατ. ευρώ) απειλούν να ανατρέψουν και τον σχεδιασμό των πληρωμών.
EUROGROUP Διαψεύδει τα περί τηλεδιάσκεψης
Οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης δεν θα έχουν τελικώς τηλεφωνική διάσκεψη αύριο (Κυριακή) το βράδυ, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εκλογών στην Ελλάδα, δήλωσε χθες αξιωματούχος του Eurogroup, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Μόλις υπάρξει νέα κυβέρνηση, θα είναι διαφορετικά…», διευκρίνισε. «Πραγματικά, δεν θα υπάρξει κάτι να συζητήσουμε σχετικά με το αποτέλεσμα των εκλογών», πρόσθεσε.
Αντιθέτως, οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα λάβουν μέρος την προσεχή Πέμπτη, στο Λουξεμβούργο, σε προγραμματισμένη εδώ και καιρό συνάντηση.
Υπενθυμίζεται ότι το βράδυ της Πέμπτης δύο διαφορετικές πηγές είχαν αναφέρει στο Dow Jones Newswires ότι «οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα πρέπει να είναι σε επιφυλακή για πιθανή τηλεδιάσκεψη μετά από τις εκλογές στην Ελλάδα, την Κυριακή». «Όλοι θα είμαστε σε επιφυλακή», είχε αναφέρει μία πηγή στο πρακτορείο, προσθέτοντας ότι δεν έχει νόημα να συγκληθεί μια τηλεδιάσκεψη πριν υπάρξει ξεκάθαρο αποτέλεσμα των εκλογών στην Ελλάδα. Μια δεύτερη πηγή είχε επιβεβαιώσει ότι έχει ζητηθεί από τους υπουργούς να είναι διαθέσιμοι για τηλεδιάσκεψη, ώστε να συζητήσουν το αποτέλεσμα των εκλογών.
FITCH Ελληνική έξοδος θα έχει τεράστιες επιπτώσεις
Μια νέα σειρά αρνητικών σοκ, με επίκεντρο την ευρωζώνη, επιβραδύνει την ήδη ευάλωτη ανάκαμψη της οικονομίας παγκοσμίως, αναφέρει η Fitch στη χθεσινή, τριμηνιαία ανάλυσή της για την παγκόσμια οικονομία. Επίσης, η Fitch εκτιμά ότι η ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ για τις μεγάλες προηγμένες οικονομίες θα παραμείνει χαμηλή (στο 1,1% το 2012, κατά 1,7% το 2013 και 2,2% το 2013). Για το παγκόσμιο ΑΕΠ, ο οίκος αξιολόγησης αναθεωρεί πτωτικά τις εκτιμήσεις (στο 2,2% για το 2012 και στο 2,8% για το 2013, από τις προηγούμενες εκτιμήσεις για 2,3% και 2,9%, αντίστοιχα).
«Η Fitch αναμένει η πρόσφατη εντατικοποίηση των χρηματοοικονομικών εντάσεων στην ευρωζώνη να έχει σημαντική αρνητική επίδραση στην πραγματική οικονομία. Τα μέτρα δημοσιονομικής λιτότητας σε αρκετά κράτη-μέλη θα επηρεάσουν, επίσης, αρκετά τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη», αναφέρεται. Εκτιμά, δε, ότι το ΑΕΠ της ευρωζώνης θα συρρικνωθεί κατά 0,4%, και στη συνέχεια θα αναπτυχθεί κατά 0,9% το 2013 και κατά 1,5% το 2014. Η Fitch εκτιμά ότι η εντατικοποίηση των χρηματοοικονομικών εντάσεων στην ευρωζώνη είναι το πιο σημαντικό -και προφανές- πτωτικό ρίσκο στο βασικό σενάριο του οίκου.
Συγκεκριμένα, εκτιμά ότι οι πιθανές επιπτώσεις από ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη θα είναι σημαντικές: ακόμη και μια ελεγχόμενη έξοδος της Ελλάδας θα οδηγούσε σε βαθύτερη και περισσότερο παρατεταμένη ύφεση στην ευρωζώνη, εξαιτίας της αύξησης που θα είχε η αποστροφή ρίσκου. Οι συνολικές ζημιές στην παραγωγή μέχρι το 2014 αναμένεται να κυμανθούν στα 150 δισ. ευρώ στην ευρωζώνη, ενώ και το ΑΕΠ παγκοσμίως θα υποχωρήσει περισσότερο από 1% μέχρι το 2014.
Παράλληλα, οι επιπτώσεις από μια άτακτη έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ (που περιλαμβάνει και μετάδοση της κρίσης σε άλλες περιφερειακές χώρες του ευρώ) μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιζήμιες και αβέβαιες. Ένα τέτοιο σοκ μπορεί να συγκριθεί με το αντίστοιχο που έλαβε χώρα στην περίοδο 2008-2009, με τα ΑΕΠ των μεγάλων προηγμένων χωρών να υποχωρούν κατά 4%-6% μέσα σε λίγα τρίμηνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου