oaednews

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Η εγκύκλιος του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την εφεδρεία και τις συγχωνεύσεις.


Εγκύκλιος 5
Θέμα: Αναδιοργάνωση δημοσίων υπηρεσιών και ανακατανομή οργανικών
θέσεων.

1. Κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι η ριζική αλλαγή της
οργάνωσης και της λειτουργίας του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να
αποκτήσει η χώρα ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό διοικητικό σύστημα που να
εξυπηρετεί τον πολίτη, να συμβάλει στην ανάπτυξη και να κοστίζει όσο το δυνατόν
λιγότερο.
Στο πλαίσιο αυτό αναδεικνύεται ως βασική προτεραιότητα η αναδιάρθρωση της
διοικητικής δομής των δημοσίων υπηρεσιών (υπουργείων, γενικών και ειδικών
γραμματειών, ανεξάρτητων αρχών, νπδδ κ.λπ.) και η αποδοτικότερη αξιοποίηση
του προσωπικού με την ορθολογική ανακατανομή των οργανικών του θέσεων, με
στόχο τη δημιουργία ενός επιτελικού κράτους. Για την επίτευξη του στόχου αυτού
υλοποιείται ήδη ένα μακρόπνοο πρόγραμμα αναδιοργάνωσης της κεντρικής
διοίκησης με τη συνεργασία της επιστημονικής κοινότητας της χώρας και του
ΟΟΣΑ.
2. Με το άρθρο 35 του πρόσφατου νόμου με τίτλο «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις,
ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής
του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» τίθεται το
πλαίσιο για την αναδιοργάνωση των δημοσίων υπηρεσιών και την ανακατανομή
των οργανικών θέσεων η οποία προβλέπεται να γίνει σε δύο φάσεις.
Οι παράγραφοι 1 έως και 3 αναφέρονται στην πρώτη φάση και η παρ. 4 στην
δεύτερη.
Ειδικότερα από τις τέσσερις (4) πρώτες παραγράφους του άρθρου 35 το οποίο
ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου, απορρέουν οι ακόλουθες υποχρεώσεις:
Πρώτη φάση
Με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 35 συνιστάται σε κάθε
υπουργείο Επιτροπή Αναδιοργάνωσης Δημοσίων Υπηρεσιών που αποτελείται
από τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου, τους λοιπούς Γενικούς Γραμματείς
των Γενικών Γραμματειών που υπάγονται στο υπουργείο και τον Γενικό Δ/ντή
Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου.
Εφιστούμε την προσοχή σας ότι ο καθορισμός της συγκρότησης και της σύνθεσης
της ήδη συνεστημένης από το νόμο Επιτροπής, καθορίζεται με απόφαση του
οικείου υπουργού, το ταχύτερο δυνατόν, και πάντως μέσα σε ένα μήνα από τη
δημοσίευση του νόμου.
Έργο της Επιτροπής είναι:
Α) ο έλεγχος της υφιστάμενης οργανωτικής διάρθρωσης του οικείου υπουργείου
(της κεντρικής του υπηρεσίας και των αποκεντρωμένων μονάδων του), των
υπαγόμενων σε αυτό αυτοτελών υπηρεσιών (δηλ. Γενικών και Ειδικών
Γραμματειών) και των εποπτευόμενων από αυτό νπδδ
1Β) ο εντοπισμός υπηρεσιακών μονάδων που έχουν προδήλως περιορισμένο
αντικείμενο
Γ) ο εντοπισμός υπηρεσιακών μονάδων στις οποίες υπηρετεί προσωπικό που
πλεονάζει ή ελλείπει σε σχέση με τις ασκούμενες από την υπηρεσιακή μονάδα
αρμοδιότητες και
Δ) η ανακατανομή των οργανικών θέσεων στις υπηρεσιακές μονάδες του
υπουργείου ή του νπδδ ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες.
Η Επιτροπή μέσα στο Νοέμβριο διατυπώνει εισήγηση για τις υπηρεσιακές
μονάδες που πρέπει να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν και για τις θέσεις που
πρέπει να ανακατανεμηθούν.
 
Όσον αφορά στην κατάργηση/συγχώνευση υπηρεσιακών μονάδων:
Δεδομένου του πιεστικού χρονοδιαγράμματος, σύμφωνα με το οποίο η πρώτη
φάση της αναδιοργάνωσης και της κατανομής των θέσεων πρέπει να έχει
ολοκληρωθεί το αργότερο έως την 31
η
Δεκεμβρίου 2011, (παρ. 2 του άρθρου 35)
πρέπει:
- με βάση τις εισηγήσεις των οικείων Επιτροπών να συνταχθούν σχέδια
νομοθετικών ρυθμίσεων με τα οποία θα καταργούνται ή θα συγχωνεύονται
υπηρεσιακές μονάδες του υπουργείου, των υπαγόμενων σε αυτό αυτοτελών
υπηρεσιών και των εποπτευόμενων νπδδ. Με τις ρυθμίσεις αυτές θα
τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις των οργανισμών των υπουργείων και
των λοιπών υπό αναδιοργάνωση φορέων. Εκτιμάται ότι οι μονάδες που θα
καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν πρέπει να ανέρχονται στο 30% τουλάχιστον
των υφισταμένων.
- τα σχέδια αυτά πρέπει να αποσταλούν στην υπηρεσία μας το αργότερο έως την
11
η
Νοεμβρίου ώστε να τύχουν της απαραίτητης επεξεργασίας από την υπηρεσία
μας και στη συνέχεια να προωθηθούν για ψήφιση από τη Βουλή.
Για την επίσπευση της επεξεργασίας των σχ. των διατάξεων που θα υποβληθούν
στην υπηρεσία μας παρακαλούμε να συνυποβάλλετε και οργανογράμματα των
υπηρεσιών και των φορέων που αναδιοργανώνονται (τα παλαιά και τα νέα όπως
διαμορφώνονται μετά τις καταργήσεις/συγχωνεύσεις υπηρεσιακών μονάδων) και
έγγραφο στο οποίο θα αναφέρονται αριθμητικά και αναλυτικά οι υφιστάμενες
υπηρεσιακές μονάδες (Γενικές Δ/νσεις, Δ/νσεις, Τμήματα κ.λπ.) και οι μονάδες
που καταργούνται/συγχωνεύονται ή που λειτουργούν σε χαμηλότερο οργανωτικό
επίπεδο.
Τα υπουργεία πρέπει να ενημερώσουν τις υπαγόμενες σ’ αυτά αυτοτελείς
υπηρεσίες και τα νπδδ που εποπτεύουν για την υποχρέωσή τους να προβούν
στην άμεση αναδιοργάνωσή τους και στην κατάρτιση νομοθετικών ρυθμίσεων για
τον περιορισμό της οργανωτικής τους δομής.
Κάθε υπουργείο με την ευθύνη του οικείου Γενικού Γραμματέα θα συντονίσει την
εν λόγω διαδικασία και θα συγκεντρώσει όλες τις προτάσεις για περιορισμό των
οργανικών μονάδων από την κεντρική και τις αποκεντρωμένες υπηρεσίες του
υπουργείου, από τις αυτοτελείς υπηρεσίες που υπάγονται σε αυτό καθώς και από
τα νπδδ που εποπτεύει και θα τις υποβάλλει συγκεντρωτικά.
2(Η αποστολή όλων των στοιχείων παρακαλούμε να γίνει στη Δ/νση Οργανωτικής
Ανάπτυξης του υπουργείου μας (Βασ. Σοφίας 15, τ.κ. 106.74 ΑΘΗΝΑ) και στην
ηλεκτρονική δ/νση doa@ydmed.gov.gr).
Από την Δευτέρα 14 Νοεμβρίου θα αρχίσουν οι συναντήσεις των υπευθύνων των
επιμέρους υπουργείων με στελέχη του υπουργείου μας για τυχόν διευκρινίσεις ή
πρόσθετες πληροφορίες για την οριστικοποίηση των σχεδίων νομοθετικών
ρυθμίσεων.
 (Στο παράρτημα 1 παραθέτουμε το πρόγραμμα των προτεινόμενων
συναντήσεων που θα γίνουν στον 1
ο
όροφο του κτιρίου όπου στεγάζεται το
Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Βασ.
Σοφίας 15).
Όσον αφορά στην ανακατανομή των θέσεων:
Α) Η ανακατανομή των οργανικών θέσεων διενεργείται, μετά από εισήγηση της
οικείας Επιτροπής, με κοινή απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης
και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού η
οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το αργότερο έως την 31
η
Δεκεμβρίου 2011. Με την απόφαση αυτή προσδιορίζονται κατά κατηγορία και
κλάδο οι τυχόν πλεονάζουσες οργανικές θέσεις προσωπικού.
Β) Οι θέσεις που πλεονάζουν μεταφέρονται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών και
των αρμόδιων κατά περίπτωση υπουργών στα υπουργεία ή και νπδδ στα οποία
ελλείπουν αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία τους οργανικές θέσεις, σύμφωνα
με την εισήγηση της Επιτροπής Αναδιοργάνωσης της παρ. του άρθρου 35. Εάν
δεν υπάρχουν ελλείψεις οργανικών θέσεων, σύμφωνα πάντα με την εισήγηση της
Επιτροπής τότε οι οργανικές θέσεις καταργούνται με την προαναφερόμενη κυα.
Η ύπαρξη ή μη ελλείψεων όσων αφορά τις οργανικές θέσεις διαπιστώνεται από το
υπουργείο μας κύρια με βάση τις εισηγήσεις των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης
όλων των υπουργείων.
Στο σημείο αυτό ολοκληρώνεται η πρώτη φάση.
Δεύτερη φάση
Το αργότερο έως την 31 Δεκεμβρίου 2011 πρέπει να εκδοθεί κυα των υπουργών
Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με
την οποία να προσδιορίζονται οι φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου
δημόσιου τομέα, οι οργανικές μονάδες και το προσωπικό των οποίων θα
αξιολογηθούν. (Βλ. παρ. 4 του άρθρου 35).
Η διαδικασία αξιολόγησης των υπηρεσιακών μονάδων και του προσωπικού
αρχίζει την 1 Ιανουαρίου 2012 και ολοκληρώνεται το αργότερο έως το τέλος του
2012, διενεργείται με αξιοκρατικά-επιστημονικά κριτήρια με τη συνδρομή
εξωτερικών συμβούλων.
Η αξιολόγηση του προσωπικού τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, το οποίο ιδίως
παρακολουθεί τη διαδικασία και προβαίνει σε σχετικές υποδείξεις με σκοπό να
3διασφαλιστεί ότι η αξιολόγηση θα γίνει σύμφωνα με τις αρχές αξιοκρατίας και της
αντικειμενικότητας.
Έως την 31
η
.12.2013, με βάση την αξιολόγηση ολοκληρώνεται η αναδιάρθρωση
των δημοσίων υπηρεσιών και των φορέων του δημόσιου και του ευρύτερου
δημόσιου τομέα, συντάσσονται νέα οργανογράμματα, καταργούνται υπηρεσιακές
μονάδες με περιορισμένο αντικείμενο, μετακινείται ή μετατίθεται το προσωπικό
αυτών και καταργούνται οργανικές θέσεις που πλεονάζουν.
Επισημαίνεται ότι όσα υπουργεία έχουν ήδη καταρτίσει σχ. προεδρικών
διαταγμάτων για τη συνολική αναδιοργάνωσή τους, πρέπει να τα προωθήσουν
για υπογραφή από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης έως τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει
να μας αποστείλουν, όπως και τα λοιπά υπουργεία, τα σχέδια των νομοθετικών
ρυθμίσεων για την μείωση των οργανικών τους μονάδων. Ισχύει αυτό?
 3. Για την επίσπευση του έργου και τη διευκόλυνσή σας, παραθέτουμε βασικές
οδηγίες για την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού της οργανωτικής δομής του
υπουργείου σας και λοιπών φορέων της αρμοδιότητάς σας.
α) Για να επιτύχετε τον άμεσο περιορισμό της διοικητικής δομής του φορέα σας
πρέπει κατά προτεραιότητα να καταργήσετε τις υπηρεσιακές μονάδες εκείνες που
δεν έχουν πλέον λόγο ύπαρξης επειδή, είτε ολοκλήρωσαν την αποστολή τους και
δεν έχουν πλέον αντικείμενο, είτε είναι σε πλήρη αδράνεια, είτε υπολειτουργούν.
Για παράδειγμα πρέπει να καταργηθούν τα τμήματα δακτυλογράφησης σε όλες τις
υπηρεσίες αφού η χρήση των Η/Υ είναι διαδεδομένη και οι υπάλληλοί τους
χρησιμοποιούν Η/Υ για την επεξεργασία και κατάρτιση των εγγράφων της
αρμοδιότητάς τους.
 
β) Βασική επιλογή από την οποία θα προκύψει επίσης μικρότερη οργανωτική
δομή και καλύτερος συντονισμός είναι η συγκέντρωση στο Γενικό Γραμματέα του
υπουργείου, η υπαγωγή δηλ. στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, όλων των
υποστηρικτικών μονάδων του (π.χ. Διοικητικού/Προσωπικού, Οικονομικού,
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ποιότητας και Αποδοτικότητας, Οργάνωσης και
Απλούστευσης Διαδικασιών, ΠΣΕΑ κ.λπ.), περιλαμβανομένων και των
υποστηρικτικών μονάδων των αυτοτελών υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτό.
Η ενοποίηση των μονάδων διοικητικής υποστήριξης των αυτοτελών
υπηρεσιών (δηλ. Γενικών και Ειδικών Γραμματειών κ.λπ.) με αυτές των οικείων
Υπουργείων επιβάλλεται και από τις ρυθμίσεις του άρθρου 49 παρ. 12
α
του νόμου
3943/2011 (Α΄66) και του άρθρου 34 του ν. 3979/2011 (Α΄138).
Για να υλοποιηθεί η πολιτική αυτή, αποφεύγοντας παράλληλα την αύξηση του
αριθμού των Γενικών Δ/νσεων με υποστηρικτικό αντικείμενο, θα πρέπει:
Να συσταθεί σε κάθε υπουργείο μία Γενική Δ/νση Διοικητικής Υποστήριξης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που να συγκροτείται από όλες τις υποστηρικτικές
μονάδες του υπουργείου, κατά τα ανωτέρω.
4Επισημαίνεται ότι η υπαγωγή των μονάδων Πληροφορικής και αυτών
Διοικητικού/Προσωπικού και γενικότερα διοικητικής υποστήριξης δεν πρέπει να
γίνεται αθροιστικά και ως έχουν στη Γενική Δ/νση Διοικητικής Υποστήριξης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Αν για παράδειγμα για την υποστήριξή της μια
Γενική Γραμματεία διαθέτει μια Δ/νση Πληροφορικής ή μια Δ/νση Διοικητικού, οι
μονάδες αυτές θα καταργηθούν και οι αρμοδιότητές τους θα μεταφερθούν στις
αντίστοιχες μονάδες της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου.
Στις Γενικές αυτές Δ/νσεις Διοικητικής Υποστήριξης και Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης θα υπαχθούν και οι μονάδες ποιότητας και αποδοτικότητας
οργάνωσης και απλούστευσης των διαδικασιών οι οποίες θα λειτουργούν πλέον
στο πλαίσιο μιας Δ/νσης, κατά προτίμηση της Δ/νσης Ηλεκτρονικής
Διακυβέρνησης.
Σημειώνεται ότι σε Γενικές Γραμματείες με μεγάλο όγκο εργασιών και αντίστοιχα
μεγάλη οργανωτική δομή οι οποίες επιπλέον δεν συστεγάζονται με το υπουργείο
στο οποίο υπάγονται, μπορεί να προβλέπονται σ’ αυτές μονάδες διοίκησης σε
επίπεδο τμήματος ή γραφείου, οι οποίες όμως θα αποτελούν οργανικά τμήματα
των αντίστοιχων Δ/νσεων του οικείου υπουργείου.
Στην περίπτωση μεγάλων υπουργείων που διαθέτουν συνολικά τουλάχιστον τρεις
(3) Δ/νσεις με οικονομικό αντικείμενο θα μπορούσε να συγκροτηθεί μία Γενική
Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών με αμιγώς οικονομικό αντικείμενο. Στην
περίπτωση αυτή η Γενική Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών θα συγκροτείται από
δύο ή τρείς Δ/νσεις, ανάλογα με το μέγεθος του υπουργείου, ως εξής:
-Δ/νση Προϋπολογισμού
-Δ/νση Οικονομικής Διαχείρισης
-Δ/νση ή τμήμα εποπτευόμενων φορέων ( Η Δ/νση μπορεί να προβλέπεται μόνο
στην περίπτωση των υπουργείων που εποπτεύουν πολύ μεγάλο αριθμό φορέων.
Όταν προβλέπεται τμήμα εποπτευόμενων φορέων θα εντάσσεται στη Δ/νση
Προϋπολογισμού).
 (Βλ. στο παράρτημα 2 τις προτεινόμενες μονάδες της Γενικής Δ/νσης
Οικονομικών Υποθέσεων με τις βασικές τους αρμοδιότητες).
Αν συσταθεί Γενική Δ/νση Οικονομικών Υποθέσεων που να συγκροτείται από
μονάδες αμιγώς οικονομικές τότε οι λοιπές υποστηρικτικές μονάδες θα
συγκροτούν τη Γενική Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Διοικητικών
Υποθέσεων.
Σημειώνεται ότι οι ρυθμίσεις των ανωτέρω νόμων για τη συγκέντρωση
όλων των υποστηρικτικών μονάδων στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου δεν
αφορούν τα ΝΠΔΔ και τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές.
γ) Λιτότερη οργανωτική δομή θα προκύψει και με την εφαρμογή της αρχής του
«εύρους εποπτείας» στη διάρθρωση των υπηρεσιακών μονάδων κάθε είδους των
επιμέρους υπουργείων, ώστε η εσωτερική τους διάρθρωση να περιλαμβάνει
κατώτερου επιπέδου μονάδες περισσότερες από τρεις και έως επτά, ανάλογα με
την πολυπλοκότητα του εκτελούμενου έργου.
Δεν είναι αποδεκτό π.χ. μία Γενική Δ/νση να συγκροτείται από δύο μόνο Δ/νσεις ή
μια Δ/νση να συγκροτείται από δύο μόνο τμήματα. Δεν είναι αποδεκτό επίσης σε
5ορισμένες Γενικές Γραμματείες να προβλέπεται μία Γενική Δ/νση υπαγόμενη στον
Γενικό Γραμματέα. Όπως επίσης δεν είναι αποδεκτό να υπάρχουν τμήματα με
έναν υπάλληλο ή καθόλου υπαλλήλους.
δ) Τα οργανωτικά επίπεδα που μπορεί να διαρθρώνονται οι υπηρεσίες είναι οι
Γενικές Διευθύνσεις, οι Διευθύνσεις και τα Τμήματα αυτοτελή ή μη. Συνεπώς
πρέπει να καταργηθούν όλα τα ενδιάμεσα οργανωτικά επίπεδα, δηλ. οι
υποδιευθύνσεις και τα γραφεία.
Το οργανωτικό επίπεδο των οργανικών μονάδων (Γενική Δ/νση, Διεύθυνση,
Τμήμα κ.λπ.) πρέπει να δικαιολογείται με βάση το αντικείμενο τους και τις
οργανωτικές και λειτουργικές ανάγκες του φορέα και όχι άλλες σκοπιμότητες π.χ.
σύσταση θέσεων προϊσταμένων.
Δεν είναι αναγκαίο για παράδειγμα οι υπηρεσιακές μονάδες με αντικείμενο π.χ. τις
διεθνείς σχέσεις να λειτουργούν σε επίπεδο Διεύθυνσης σε όλα τα υπουργεία. Το
ίδιο ισχύει και για τις Δ/νσεις ΠΑΜ-ΠΣΕΑ. Κατά την άποψή μας και αυτές πρέπει
να λειτουργούν σε επίπεδο αυτοτελούς τμήματος υπαγόμενου στον προϊστάμενο
της Γενικής Δ/νσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Διοικητικής Υποστήριξης.
ε) Στο πλαίσιο της προσπάθειας αναδιοργάνωσης πρέπει να εξετάσετε τη
δυνατότητα περιορισμού του αριθμού και των περιφερειακών υπηρεσιακών
μονάδων του φορέα σας.
 4. Η απεικόνιση των οργανικών μονάδων με την αναλυτική περιγραφή των
αρμοδιοτήτων τους θα γίνει με την κατάρτιση των νέων οργανισμών που θα
αρχίσει από 1.1.2012.
Για τυχόν πρόσθετες πληροφορίες ή διευκρινίσεις είμαστε στη διάθεσή σας.
 
Εγκύκλιος 6
η
ΘΕΜΑ: «Συγκρότηση συλλογικών οργάνων της διοίκησης και ορισμός των
μελών τους με κλήρωση».
Σας πληροφορούμε ότι δημοσιεύθηκε ο νόμος 4024 /2011 (ΦΕΚ 226 Α)
«Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία
και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαίσιου Δημοσιονομικής
Στρατηγικής 2012-2015».
Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά  στη νέα ρύθμιση της διάταξης του άρθρου
26 του νόμου αυτού, που άπτεται των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσης
Σχέσεων Κράτους – Πολίτη του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σας γνωστοποιούμε τα ακόλουθα:
Οι διατάξεις του εν λόγω άρθρου ορίζουν ότι: «Στις περιπτώσεις που, για
τη νόμιμη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων της διοίκησης για τη
διεξαγωγή δημόσιων διαγωνισμών ή την ανάθεση ή την αξιολόγηση,
παρακολούθηση,  παραλαβή προμηθειών,  υπηρεσιών ή έργων,  δεν
προβλέπεται η συμμετοχή μέλους μετά από υπόδειξη από το αρμόδιο προς
τούτο όργανο ούτε η συμμετοχή εκ της θέσεως ή ιδιότητάς του (ex officio),
τότε τα μέλη θα προκύπτουν μετά από διαδικασία κληρώσεως, μεταξύ όλων
6όσων πληρούν τις προϋποθέσεις από το νόμο να συμμετέχουν στο εν λόγω
συλλογικό όργανο.
Η κλήρωση διενεργείται από την αρμόδια για τη συγκρότηση του
συλλογικού οργάνου υπηρεσία.  Με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης μπορεί να ρυθμίζονται
τυχόν άλλα ειδικότερα θέματα που αφορούν στη διενέργεια της διαδικασίας
κληρώσεως».
Η ανωτέρω ρύθμιση αποσκοπεί στην αντικειμενικοποίηση των κριτηρίων
για την επιλογή των μελών που συγκροτούν τα συλλογικά όργανα της διοίκησης
για τη διεξαγωγή δημόσιων διαγωνισμών ή την ανάθεση ή την αξιολόγηση,
παρακολούθηση,  παραλαβή προμηθειών,  υπηρεσιών ή έργων,  προκειμένου να
διαφυλαχθεί το αίσθημα διαφάνειας και αμεροληψίας στον ευαίσθητο αυτό τομέα
δράσης των συγκεκριμένων συλλογικών οργάνων της διοίκησης.
Για την ενιαία και με ορθό τρόπο εφαρμογή των ανωτέρω ρυθμίσεων
επισημαίνουμε τα εξής:
1. Στο πεδίο εφαρμογής των ρυθμίσεων του άρθρου 26 υπάγονται αποκλειστικά
τα συλλογικά όργανα της Διοίκησης που είναι αρμόδια για τη διεξαγωγή δημόσιων
διαγωνισμών ή την ανάθεση ή την αξιολόγηση,  παρακολούθηση,  παραλαβή
προμηθειών, υπηρεσιών ή έργων.
Κατά συνέπεια οι ρυθμίσεις δεν εφαρμόζονται υποχρεωτικά στα λοιπά συλλογικά
όργανα π.χ. στα υπηρεσιακά συμβούλια ή στα κάθε είδους Διοικητικά Συμβούλια.
Είναι δυνατόν όμως να εφαρμοσθούν και στα λοιπά συλλογικά όργανα της
Δημόσιας Διοίκησης, εφόσον αυτό κριθεί σκόπιμο.
2. Η κλήρωση, σύμφωνα με το άρθρο 26, επιβάλλεται μόνο στην περίπτωση που
δίνεται η δυνατότητα από τις κείμενες διατάξεις σε όργανο της Διοίκησης να
επιλέξει ελεύθερα μεταξύ περισσότερων νόμιμων επιλογών το μέλος  (τακτικό ή
αναπληρωματικό)  του συλλογικού οργάνου.  Κατά συνέπεια όταν προβλέπεται η
συμμετοχή μέλους μετά από υπόδειξη από το αρμόδιο προς τούτο όργανο,  ή η
συμμετοχή εκ της θέσεως ή ιδιότητας (ex officio) τότε δεν επιβάλλεται από τις νέες
ρυθμίσεις η διενέργεια κλήρωσης.
3.  Η κλήρωση διεξάγεται από την αρμόδια για τη συγκρότηση του συλλογικού
οργάνου υπηρεσία,  συνήθως από την Δ/νση Διοικητικού/Προσωπικού,  μεταξύ
όλων εκείνων που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις να συμμετέχουν στα εν
λόγω συλλογικά όργανα. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση πάντως να λαμβάνεται
υπόψη αν τα πρόσωπα μεταξύ των οποίων διενεργείται η κλήρωση διαθέτουν τα
απαραίτητα τυπικά προσόντα που πιστοποιούν απαραίτητες γνώσεις για να
διεκπεραιώσουν το έργο που θα τους ανατεθεί στο πλαίσιο του συλλογικού
οργάνου.  Για παράδειγμα σε ένα συλλογικό όργανο διενέργειας ενός δημόσιου
διαγωνισμού για ένα πολύπλοκο και με πολύ μεγάλο τίμημα έργο, θα πρέπει να
επιδιωχθεί τα περισσότερα μέλη να είναι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ,  με
εξειδίκευση και εμπειρία στο αντικείμενο του έργου για το οποίο διενεργείται ο
διαγωνισμός.
4.  Για να διασφαλίζεται η αξιοπιστία της η κλήρωση πρέπει να διεξάγεται
παρουσία τριών τουλάχιστον στελεχών της αρμόδιας για τη συγκρότηση του
78
συλλογικού οργάνου υπηρεσίας.  Από τα τρία αυτά στελέχη τα δύο τουλάχιστον
πρέπει να κατέχουν θέση ευθύνης.  Για τη διενέργεια της κλήρωσης και τα
αποτελέσματά της συντάσσεται πρακτικό το οποίο υπογράφεται και από τρία
παριστάμενα στελέχη.
   
    Οι Διευθύνσεις Διοικητικού των Υπουργείων,  καθώς και οι Διευθύνσεις
Διοίκησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της Χώρας,   παρακαλούνται να
γνωστοποιήσουν την παρούσα εγκύκλιο στους φορείς του δημοσίου τομέα που
εποπτεύουν,  συμπεριλαμβανομένων και των Ο.Τ.Α α΄ και β΄ βαθμού της
γεωγραφικής περιοχής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου