2 Ιουλίου 2024
Αγαπητές, αγαπητοί συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Έχουν περάσει τέσσερα
χρόνια από την υποβάθμιση των Σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και δυο από την
μετονομασία του Ο.Α.Ε.Δ. σε Δ.ΥΠ.Α.. Συνοψίζοντας το μήνυμα είναι ότι ο
Οργανισμός που έγινε Υπηρεσία συρρικνώνεται τόσο στον κοινωνικό του ρόλο όσο
και στην οικονομική του δυναμική με τους ελλειμματικούς προϋπολογισμούς.
Ο θεσμός της Μαθητείας
διανύει σταθερή ταχύτητα φθοράς. Μετά την ψήφιση του νόμου 4763/2020, από τις/τους
8.000 εγγεγραμμένες/ους το 2020-2021, βρεθήκαμε στις/στους 6.000
εγγεγραμμένους το 2023-2024. Το πιο σημαντικό στοιχείο όμως που έδωσε η Δ.ΥΠ.Α.
είναι η τεράστια μαθητική διαρροή στις εισροές – εκροές του διαστήματος 2021-
2023.
2021: Εγγραφές στην Α΄
τάξη 4017.
2023: Από αυτούς τους 4017
αποφοίτησαν στην Β΄ τάξη χωρίς πιστοποίηση 1878.
Ερωτήματα: 1. Οι
υπόλοιποι 2.139 ποσοστό 53% που χάθηκαν???
2.
Από τους 1878 πόσες/πόσοι έδωσαν εξετάσεις στον ΕΟΠΠΕΠ τον 2ο/2024 και
πόσες/πόσοι πέτυχαν; Πέρασαν 5 μήνες και ΔΕΝ έχουν δοθεί στατιστικά
στοιχεία!!!
Η παράταξη μας θα δώσει
την δική της εκδοχή.
Οι εγγεγραμμένες μαθήτριες/ μαθητές ΧΑΘΗΚΑΝ ΓΙΑΤΙ:
- Τα πτυχία
υποβαθμίστηκαν με το νόμο 4763/2020 και από την ισοτιμία και αντιστοιχία με
τα ΕΠΑ.Λ. (επίπεδο 4 Ν.3475/07), πέρασαν στο αχαρτογράφητο επίπεδο 3
μεταγυμνασιακής κατάρτισης.
- Οι απόφοιτοι των
ΕΠΑ.Σ. ακόμα και αν αποκτήσουν πτυχίο από τον ΕΟΠΠΕΠ δεν έχουν
επαγγελματικά δικαιώματα και δεν μπορούν να πάρουν άδεια άσκησης
επαγγέλματος. Το Π.Δ. έκδοσης τους βρίσκεται στα αζήτητα του Υπουργείου
Παιδείας.!!!
- Τα δελτία τύπου της
ΔΥΠΑ που προσκαλούν για εγγραφές στις ΕΠΑΣ σταθερά από το 2021 δεν
αναφέρονται στο πτυχίο που χορηγούν οι σχολές με το νέο ν.4763/20. Το
μήνυμα επικεντρώνεται στα εκπαιδευτικά και λοιπά επιδόματα!!!
Σπουδές επιχορηγούμενες
με επιδοματική πολιτική είναι καταδικασμένες στον μαρασμό, γιατί ευτελίζουν τη
μάθηση στο σχολείο, υποβαθμίζουν τη μάθηση στο χώρο εργασίας, γεννούν μαθητική
διαρροή και παράγουν τεράστιο όγκο απουσιών των μαθητευομένων απορρυθμίζοντας τα
πάντα.
- Θεσμοθετήθηκε για το
υποβαθμισμένο επίπεδο 3 πιστοποίηση ΕΟΠΠΕΠ για χορήγηση πτυχίου, ενώ για το ανώτερο
4 των ΕΠΑΛ χορηγείται πτυχίο με ενδοσχολικές εξετάσεις!!! Κατά τα άλλα είμαστε
δευτεροβάθμια εκπαίδευση!!!
- ΔΕΝ είναι δυνατόν ο
απόφοιτος Λυκείου σε ποσοστά 90% που φοιτά στις ΕΠΑ.Σ. να διεκδικεί πτυχίο
επιπέδου 3 όταν ήδη κατέχει ακαδημαϊκά ή επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 4!!! Πρόκειται για παραδοξότητα
παραλογισμού.
-Ο θεσμός της Μαθητείας τύπου Ο.Α.Ε.Δ. περιθωροποιείται
με ανταγωνιστή την ανασφάλιστη πρακτική των ΙΕΚ, που δίνει ως δόλωμα μεγαλύτερη
αποζημίωση από κάθε άλλο σύστημα πρακτικής άσκησης παράλληλα με σχεδόν μηδενικό
κόστος για τους εργοδότες!!! Όσο για το ύψος των μισθών οι χαμηλότεροι στην
Ευρώπη!!!
- Από το σχολικό έτος
23-24 ΔΕΝ εξασφαλίσθηκαν πιστώσεις από το ΕΣΠΑ για την χρηματοδότηση της
πρακτικής άσκησης των ΕΠΑ.Σ. (https://gsvetlly.minedu.gov.gr/publications/docs2023/STRATIGIKO_SXEDIO_EEKDVMN_2022-2024.pdf βλ.σελ111-115).
- Το εκπαιδευτικό
δυναμικό συρρικνώνεται – εξαφανίζεται και προσλήψεις εκπαιδευτικών έχουν να
γίνουν από το 2007!!! Είναι τόση η συρρίκνωση του κλάδου που καλύπτονται
θέσεις διευθυντών από συναδέλφισσες και συναδέλφους διοικητικούς.
Και σαν να μην έφταναν
όλα αυτά η θετική αύξηση της επιδότησης
της πρακτικής άσκησης έφερε νέα δεινά στους μαθητές. Από την μια η αναδρομική
εφαρμογή της αύξησης από 1/1 και από την
άλλη η επιβολή παρακρατήσεων από
αρκετούς εργοδότες σε μισθούς μαθητών που είχαν καταβάλει μέχρι τέλος Μαρτίου!!!
Και όλα αυτά γιατί η ΚΥΑ της επιδότησης δεν
έλαβε πρόνοιες…
Όσο για την καθυστέρηση
των θέσεων πρακτικής στο δημόσιο ούτε λόγος. Αντί να δοθούν έστω μέχρι τον
Δεκέμβρη του 2023 εγκρίθηκαν τον Απρίλιο του 2024!!!
Όλα αυτά δεν προκαλούν φθορά στο σύστημα
Μαθητείας???
Η
λειτουργία ειδικής πλατφόρμας https://www.appintern.eu/ συνεργασίας μεταξύ ΔΥΠΑ δημόσιων οργανισμών
και μεγάλων επιχειρήσεων, φέρνει νέα δεδομένα στην αναζήτηση και τοποθέτηση των μαθητευομένων ΕΠΑ.Σ. -
Ι.Ε.Κ. σε θέσεις πρακτικής άσκησης. Η χρήση των προσωπικών δεδομένων με
πρόσχημα την εκχώρηση θέσεων πρακτικής ή και εργασίας για αποφοίτους, θα
λειτουργήσει ως όχημα μετάλλαξης της μαθητείας με σκοπό τη διαχείριση
ευρωπαϊκών κονδυλίων από ιδιώτες, ενεργοποιώντας μέχρι και την σύναψη ατομικών
συμβάσεων εργασίας, που θα καταργούν τις συλλογικές και κλαδικές συμβάσεις
εργασίας.
Η
πολιτική αυτή επιλογή δείχνει να αγνοεί
τις βασικές διαχρονικές αρχές και αξίες στήριξης της μαθητείας που οφείλονται στην
συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην «δουλειά μυρμηγκιού» των
σχολικών μονάδων σε βάθος δεκαετιών. Απαιτείται ενίσχυση και στελέχωση
των Γραφείων Διασύνδεσης των ΕΠΑ.Σ (τώρα ΓΕΑΣ) που θα υπάρχουν και στα ΙΕΚ και
σύζευξη τους με τους εργασιακούς συμβούλους των ΚΠΑ και όχι λειτουργίες
επικοινωνιακού χαρακτήρα που ανοίγουν δρόμους στην ιδιωτικοποίηση πόρων της
μαθητείας.
Η λειτουργία των Ι.Ε.Κ. με τα χρόνια επί
δεκαετίες προβλήματα διαρροών (όμοια με
τα πρόσφατα των ΕΠΑ.Σ.) και τη γενναία με 600 εκ ευρώ χρηματοδότηση της
ανασφάλιστης πρακτικής των ΣΑΕΚ(ΙΕΚ) από το ΕΣΠΑ, αποκαλύπτουν την προοπτική ο
θεσμός αυτός να κυριαρχήσει στην σύνδεση της Ε.Ε.Κ. με την εργασία, φυσικά όχι
προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των φοιτώντων!!!
Τα τελευταία χρόνια
ακολουθείται μια τακτική γνωστή πια σε όλο το δημόσιο. Ασφυκτική πίεση στους
δημόσιους υπαλλήλους με αιφνίδιες απαιτήσεις, γεμάτες αλαζονεία και αυταρχισμό. Πρόκειται για
κυβερνητική στρατηγική απαξίωσης του δημοσίου,
μεταφέροντας την ευθύνη στους υπαλλήλους, στους προϊσταμένους και στους
διευθυντές. Ο μπαμπούλας της αξιολόγησης είναι εδώ και όσοι δεν αντέχουν να
παραιτηθούν! Κοντόφθαλμη πολιτική που αποτυγχάνει μέρα με τη μέρα. Οι αγώνες
των εργαζομένων ενισχύονται όσο ο αυταρχισμός και η αντιδημοκρατική συμπεριφορά πλεονάζουν.
Υ.Γ. Τι κάνει για όλα αυτά το προεδρείο της ΟΕΛ με
την θηριώδη πλειοψηφία της ΔΑΚΕ?. Ούτε ένα ψήφισμα δεν μπορεί να βγάλει 5 μήνες
μετά το συνέδριο! Η αιτία? Η άρνηση της πλειοψηφίας να συμφωνήσει ΟΤΙ
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ Ν.4763/2020 με μεταφορά των ΕΠΑ.Σ. στο επίπεδο 4
του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και ισοτιμία- αντιστοιχία των πτυχίων των ΕΠΑ.Σ.,
με τα ΕΠΑ.Λ., όπως ίσχυε πριν το 2020 (ν.3475/2006). Πορεύονται κυβερνητικά
σε ένα δυστοπικό τοπίο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου