oaednews

Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.: Ο συνδικαλισμός οφείλει να επινοεί το μέλλον και να παρεμβαίνει στις εξελίξεις ακόμα και καθ΄ υπερβολή

 

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.

                                                                                                                                    Τρίτη 16-3-2021

 

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Η κατάσταση που βιώνουμε ως πολίτες αυτή την περίοδο είναι η διαρκής επίθεση της κυβέρνησης στην παιδεία, υγεία και  εργασία. Αυταρχισμός, αλαζονεία, έπαρση, έχουν οδηγήσει σε αποφάσεις που πλήττουν με πρωτοφανή τρόπο τα δημοκρατικά και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Έχουν οδηγήσει δεκάδες χιλιάδες νέους και νέες στο δρόμο για να διεκδικήσουν θεμελιώδη δικαιώματα και κατακτήσεις.

Το νέο τοπίο στις εκπαιδευτικές δομές του Ο.Α.Ε.Δ. δεν μας ήταν άγνωστο. Ήδη από το Δεκέμβρη του 2018 ενημερώσαμε τον κλάδο ότι η Ν.Δ. με βάση το κυβερνητικό της πρόγραμμα, θα υποβαθμίσει τη Μαθητεία του ΟΑΕΔ στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση γυρνώντας το ρολόι στο 2013. Με τη ανάληψη της διακυβέρνησης η νέα Διοίκηση διαμόρφωσε ένα επικοινωνιακό πεδίο με το οποίο επιχείρησε να πείσει τον κλάδο, ότι θα σταθεί στο πλευρό μας με σκοπό την αναβάθμιση της μαθητείας. Η τακτική αυτή αποκαλύφθηκε στη συνάντηση του Δ.Σ. της ΟΕΛ στις 26-2-2020 με το Διοικητή του ΟΑΕΔ, όπου ξεκαθαρίστηκε ότι τα σχολεία μας θα ενταχθούν στη μεταγυμνασιακή ΕΕΚ και στο επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Ως παράταξη στην συνάντηση αυτή παρουσιάσαμε με στοιχεία ότι αυτό αποτελεί σαφέστατη υποβάθμιση του θεσμού της Μαθητείας.

Καταθέσαμε μόνοι εμείς ως μειοψηφία του Δ.Σ. στοιχεία έγγραφα και αποφάσεις  εθνικών και ευρωπαϊκών οργάνων αποδεικνύοντας, ότι οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ως δομή ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρέχουν πτυχία ειδικότητας επιπέδου 4 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Η Διοίκηση του ΟΑΕΔ επιχείρησε με απαξιωτικό τρόπο να προσβάλει την ίδια την πραγματικότητα χαρακτηρίζοντας fake τα στοιχεία μας. Δήλωσε όμως με ειλικρίνεια ότι ως κυβερνητικός παράγοντας συντάσσεται με τη επιλογή του Υπουργείου Παιδείας. Από εκεί και πέρα η Διοίκηση και ανώτατοι υπηρεσιακοί παράγοντες αποδυθήκαν σε έναν αγώνα επικοινωνίας να βαφτίσουν «το κρέας ψάρι» την υποβάθμιση, αναβάθμιση. Βασικός πυλώνας επικοινωνίας ήταν και δυστυχώς ακόμη και τώρα είναι :

«Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Κρατήσαμε τα σχολεία, κρατήσαμε το όνομα, το επίπεδο προσόντων των πτυχίων παρέμεινε στο 3 όπως αναγράφεται στα πτυχία και τα σχολεία ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση».

Η πραγματικότητα όμως είναι πεισματάρα. Με αυτή τη στρατηγική διαφώνησαν 4 στους 5 κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ) όλοι πλην ΣΕΒ! Κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης, κανένας από τους φοιτώντες μαθητές και τους γονείς τους και η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών!

Ποιος ο λόγος λοιπόν της ψήφισης ενός νόμου που έχει απέναντι του την κοινωνία;

Η απάντηση είναι η διάλυση του θεσμού της Μαθητείας του ΟΑΕΔ, που ΑΝ ΚΑΙ αποτελεί ευρωπαϊκό πρότυπο κατά την Ε.Ε. γιατί συνδέει την ΕΕΚ με τον κόσμο της εργασίας, γιατί προστατεύει  τους μαθητευόμενους, γιατί αναβαθμίζει τη λειτουργία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ΔΕΝ αποτελεί σύστημα ενίσχυσης του νεοφιλελευθερισμού που επιδιώκει τα αντίθετα ακριβώς.

                                                                                                                                                                                                     1                                                                             

                                                                                                                                                                  2

Έτσι μέσα από την εμπορευματοποίηση της μαθητείας του ΟΑΕΔ που ομνύει στους κανόνες «της αγοράς εργασίας των αρίστων» τα σχολεία θα ερημοποιηθούν.

Ποιο είναι το όχημα για την επίτευξη αυτών των στόχων; Η πανδημία ως πρόσχημα για την αναστολή και  κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων, ως πρόσχημα για την ψήφιση αντιεκπαιδευτικών νόμων, που εισάγουν την υποεκπαίδευση των αμόρφωτων κακοπληρωμένων τεχνιτών όπως η Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση των ΕΣΚ και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ που ταυτίζονται και εξομοιώνονται με τις ΣΕΚ του 2013. Ποια ήταν η θέση του Προεδρείου της ΟΕΛ μέσα σε όλο αυτό το τοπίο;

Μια είναι η εικόνα που διαμορφώθηκε. Το Προεδρείο ΟΕΛ πατούσε και πατάει σε δυο βάρκες με το βάρος να γέρνει φανερά προς τις θέσεις της Διοίκησης και των ανώτατων υπηρεσιακών παραγόντων που διαπραγματεύθηκαν με το Υπουργείο Παιδείας τις διατάξεις του ν.4763/2020.

Με ανακοίνωση του στις 26/9/2019 το Προεδρείο της ΟΕΛ δήλωσε ότι αποτελεί κόκκινη γραμμή η διατήρηση των εκπαιδευτικών μονάδων στη δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε.. Δυστυχώς όλοι βιώνουμε τι έγινε αυτή η κόκκινη γραμμή και πόσο ξεθώριασε!

 Ήταν τόσο περιθωριακή η παρουσία του Προεδρείου της ΟΕΛ που και η φίλια προς αυτό κυβέρνηση δεν του επέτρεψε να παραστεί στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νόμου, για να εκφράσει τη θέση του κλάδου σε ένα τόσο σημαντικό θέμα για την προοπτική λειτουργίας του θεσμού της Μαθητείας και της λειτουργίας των ΙΕΚ του ΟΑΕΔ. Τι έκανε ο πρώην Πρόεδρος της ΟΕΛ,  πρώην διευθυντής της ΕΠΑ.Σ. και νυν βουλευτής Ν.Δ. Καβάλας, με την ιδιότητα του ως μέλος της  επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων; Δεν διασφάλισε ούτε την παρουσία της ΟΕΛ κατά τη συζήτηση, ούτε κατέθεσε ερώτηση για τους μαθητές μας. Όλοι θα κριθούμε και ιδιαίτερα τα εκλεγμένα μέλη της ΟΕΛ. Ήταν τόσο απαίδευτη η παρουσία του Προεδρείου που ακόμη και μετά τη δημοσιοποίηση - χωρίς διάψευση-του δελτίου τύπου της ΟΛΜΕ τον Ιούλιο του 2020 ότι έρχεται υποβάθμιση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. από το επίπεδο 4 στο3, αποφάσισε να κινητοποιήσει τα πρωτοβάθμια σωματεία 3,5 μήνες μετά με υπόμνημα που απέστειλε στις  11-11-2020!

 Και τι υπόμνημα;  Πρώτο αίτημα η κατάργηση της παράτασης των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ, που εξασφάλιζε τη λειτουργία των σχολών ως το 2022 και κάλυπτε τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης να ολοκληρώσουν τη φοίτηση τους με βάση τις διατάξεις του ν.3475/2006 που εισήχθησαν. Αποτελεί τραγική αδυναμία, να μην μπορείς να δεις την πραγματικότητα!

Δεν ζητάς κατάργηση ενός νόμου που κρατά τα σχολεία στο πλαίσιο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που παρέχουν πτυχία ισότιμα των ΕΠΑ.Λ. επιπέδου 4, όταν απέναντι σου έχεις μια κυβέρνηση και μια Διοίκηση που έχουν δηλώσει ότι τα σχολεία  πάνε ένα επίπεδο παρακάτω. Η τακτική αυτή μας έχει οδηγήσει να αναζητούμε τώρα νέο νόμο μεταβατικών διατάξεων για τους μαθητές μας, γιατί η κυβέρνηση κατάργησε την παράταση με το άρθρο 170 παρ.2 του ν.4763/2020, θέτοντας σε ομηρία 8000 μαθητές μας. Ικανοποίησε δηλαδή το πρώτο αίτημα του Προεδρείου της ΟΕΛ!

 Ως παράταξη από τις 15-9-2020 όταν μας κοινοποιήθηκε το υπόμνημα του Προεδρείου της ΟΕΛ επισημάναμε τη λάθος στρατηγική. Το ίδιο πράξαμε και στη συνεδρίαση του Δ.Σ. που έγινε πριν λίγες μέρες. Δυστυχώς το προεδρείο κώφευσε και ακολούθησε τη δική του ρότα.

 

                                                                                                                                                              3                                                                                                                                                                                                              

Ακόμη και τώρα αρκετές μέρες μετά την δημοσίευση του ν.4763/2020 το Προεδρείο πιστεύει ότι τα σχολεία μας ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το γράφει σε κείμενο που έφερε προς συζήτηση στη Γεν. Συνέλευση της ΟΕΛ στις 2-2-2021! Πλήρης ταύτιση του με τις απόψεις της Διοίκησης του ΟΑΕΔ, η οποία στις 3-3-2021 εξέφρασε το ίδιο ακριβώς σε επίσημη συνάντηση της με τους εκπροσώπους των Ομοσπονδιών για το Οργανόγραμμα! Απίστευτα γεγονότα με ολέθρια αποτελέσματα για τα σχολεία μας και τον κλάδο!

Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε - μετά από πιέσεις μας- σε συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΟΕΛ στις 15-3-2021 ένα μήνα σχεδόν μετά την υποβολή αιτήματος (17-2-2021) της μειοψηφίας. Κατά τη συνεδρίαση αυτή επικρίναμε το Προεδρείο γιατί ένα μήνα καθυστέρησε να συγκαλέσει Δ.Σ., γιατί 3 μήνες μετά της 21-12-2020 που δημοσιεύθηκε ο νόμος δεν σχεδίασε ενέργειες για την προώθηση των αιτημάτων του κλάδου,  γιατί δεν εξέδωσε καμία ανακοίνωση για τον δίκαιο αγώνα των μαθητών μας που είναι οργισμένοι,  γιατί δεν κατήγγειλε την εγκύκλιο αποκλεισμού των αποφοίτων ΕΠΑ.Σ. από τα ΙΕΚ που δημοσιοποιήθηκε στις 18-2-2021! Όλα γίνονται καθυστερημένα με τις εξελίξεις να μας καταπίνουν.

Στη συνεδρίαση αυτή του Δ.Σ. (10-3-2021) ενημερωθήκαμε για τις συναντήσεις που είχε το Προεδρείο της ΟΕΛ με τον Υπουργό Εργασίας στην Αθήνα, το Υφυπουργό Μ-Θ, και τη Διευθύντρια του Πρωθυπουργικού Γραφείου στη Θεσσαλονίκη. Όπως αντιλαμβάνεστε η πίεση μας είχε ένα αποτέλεσμα, να ξεσηκώσουμε από την αδράνεια το Προεδρείο να κάνει επαφές 3 μήνες μετά την εφαρμογή του νόμου!

Το Προεδρείο της  ΟΕΛ  εξέδωσε ανακοίνωση στις 12-3-2021 σύμφωνα με την οποία εντάσσει στους υποστηρικτές των θέσεων του κλάδου και τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ. Αν είναι δυνατόν! Έχουμε παραθέσει αναλυτικά τη στάση της Διοίκησης του ΟΑΕΔ για τη θέση της σχετικά με την υποβάθμιση των σχολών. Πλήρης ταύτιση με τις κυβερνητικές επιλογές. Η υποβολή πρότασης τροπολογίας για μεταβατικές διατάξεις των ήδη φοιτώντων μαθητών είναι μια αυτονόητη ενέργεια που η Διοίκηση είχε καθήκον και υποχρέωση να το κάνει, όπως όλοι οι Διοικητές που πέρασαν από τον ΟΑΕΔ. Μόνο που εκείνοι είχαν αποτελέσματα.

Υπήρξε άρνηση από το Υπουργείο Παιδείας για τις μεταβατικές διατάξεις και φυσικά ούτε συζήτηση για την κατάργηση των διατάξεων του ν.4763/2020 που εντάσσουν τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας στη Μεταγυμνασιακή ΕΕΚ. Το μόνο που διαπιστώθηκε ότι προωθήθηκε ήταν η τροπολογία για τη χρηματοδότηση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. που ψηφίσθηκε στις 12-3-2021.

Τι γίνεται με την τροπολογία που ψηφίσθηκε για τη χρηματοδότηση των ΕΠΑ.Σ.;

Για το θέμα αυτό θα καταθέσουμε τις θέσεις μας και θα υποβάλουμε ερωτήματα προς τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ που εισηγήθηκε την τροπολογία. Η τροπολογία που ψηφίσθηκε αναφέρει:

«Οι δαπάνες των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και των Πειραματικών ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., καθώς και το πρόγραμμα Μάθησης σε Εργασιακό Χώρο, τόσο στους ιδιωτικούς όσο και στους δημόσιους φορείς, χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.».

Η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας αναφέρει ότι η ρύθμιση είναι αναγκαία γιατί ο ν.4763/2020 δεν προσδιορίζει ρητώς ότι μπορούν να χρηματοδοτούνται οι ΕΠΑ.Σ. και οι Π.ΕΠΑ.Σ. καθώς και το πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.

 

                                                                                                                                                            4                                                                                                                                                                                                          

Είναι προφανές ότι αν δεν είχαμε την κατάργηση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. του ν.3475/2006 με την παρ.2 του ν.4763/2020 δεν θα είχαμε αυτή την εξέλιξη.

Ας δούμε τι λέει ο νόμος 4763/2020 που είναι σε ισχύ. Στο 2ο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν.4763/2020 που φέρει τίτλο «Φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.» αναφέρονται τα εξής: «Η πρακτική άσκηση και το πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο τόσο στους ιδιωτικούς όσο και στους φορείς του δημοσίου είναι δυνατόν να χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους.».

Η διάταξη αυτή πιστεύουμε ότι  καλύπτει τη χρηματοδότηση των ΕΠΑ.Σ και Π.ΕΠΑ.Σ. για τη μαθητεία.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των δυο κειμένων; Η ψηφισθείσα τροπολογία διευρύνει τη χρηματοδότηση πέραν της μαθητείας και της πρακτικής γενικώς σε δαπάνες των ΕΠΑ.Σ και Π.ΕΠΑ.Σ.

Ερώτημα 1: Η διάταξη που αναφέρεται στην παρ.3 του άρθρου 11 του ν.4763/2020 δεν κάλυπτε τη δυνατότητα χρηματοδότησης της μαθητείας;

Ερώτημα 2: Γιατί δεν έγινε κάτι ανάλογο - ως τροπολογία-  και για τα ΙΕΚ όπου αναφέρονται τα ίδια ακριβώς με τις ΕΠΑ.Σ. στην παρ.4 του άρθρου 27 του ν.4763/2020; Εκεί δεν υπήρχε θέμα και γιατί;

Ερώτημα 3: Τι σημαίνει η διεύρυνση χρηματοδότησης γενικά δαπανών  των ΕΠΑ.Σ. από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους; Ως γνωστό οι γενικές δαπάνες των σχολείων ΕΠΑ.Σ., Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ. χρηματοδοτούνται από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ ως καθήκον και υποχρέωση του ΝΠΔΔ που πηγάζει από το οργανόγραμμα των υπηρεσιών του. Τι συμβαίνει τώρα και γίνεται ειδική μνεία;  Υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό λόγω κατάργησης των εισφορών των εργοδοτών και των εργαζομένων που παρείχαν οικονομική αυτοτέλεια στον ΟΑΕΔ; Υπάρχουν σχεδιασμοί που αφορούν ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου με Ιδιώτες) για αξιοποίηση κτιριακών υποδομών του ΟΑΕΔ; 

Ερώτημα 4: Τι γίνεται με τα ΙΕΚ; Αληθεύει ότι με την παρ. 3 του άρθρου 170 του ν.4763/2020 που καταργεί το άρθρο 12 του ν.3879/2010, δεν υφίστανται δημόσια ΙΕΚ των Υπουργείων πλην του Παιδείας; Το θέμα αυτό το θέσαμε στο Δ.Σ. της ΟΕΛ που έγινε στις 10-3-2021, αλλά για μια ακόμη φορά το Προεδρείο  δεν θίγει το θέμα ούτε ως ερώτημα προς τη Διοίκηση.

Ερώτημα 5: Τι λέει η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Cedefop που ανέμεναν αναβάθμιση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας και διεύρυνση σε εθνικό πεδίο της καλής πρακτικής της Μαθητείας του ΟΑΕΔ; Όλα αυτά είναι συμβατά με την πρόσφατη απόφαση- σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 1-7-2020, για την Ε.Ε.Κ. για βιώσιμη ανταγωνιστικότητα, κοινωνική δικαιοσύνη και ανθεκτικότητα;

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Γνωρίζουμε ότι σας κουράζουμε με την παράθεση διατάξεων, αλλά ως γνωστόν ο «διάολος κρύβεται στις λεπτομέρειες». Προτιμάμε να ανιχνεύουμε με στοιχεία το μέλλον και να τα εκθέτουμε στην κρίση σας, γιατί πιστεύουμε ότι ο συνδικαλισμός οφείλει να  επινοεί το μέλλον και να παρεμβαίνει στις εξελίξεις ακόμα και καθ΄ υπερβολή. Έτσι θα σχεδιάσουμε το αγωνιστικό πλαίσιο διεκδικήσεων  

                                                                                                                                                             4

με γνώση, συνέπεια, σταθερότητα επιχειρημάτων και συσπείρωση όλων των δυνάμεων. Για το λόγο αυτό προτείνουμε:

-Να καταργηθούν οι διατάξεις του ν.4763/2020:  Κεφάλαιο Γ΄ (Μεταγυμνασιακή ΕΕΚ ),  άρθρο 170 παρ.2,3,4, άρθρα 41 και 42 που καταργούν το ν.3475/2006 και την ίδρυση των ΙΕΚ και οδηγούν τα σχολεία μας σε ερημοποίηση.

- Η σχολική χρονιά 2020-2021 στην ουσία δεν πραγματοποιήθηκε λόγω της μεγάλης διάρκειας του εγκλεισμού. Κατά τη γνώμη μας το σύστημα  μαθητείας του ΟΑΕΔ υπονομεύεται όταν δεν υλοποιούνται τα εργαστήρια και η μαθητεία.  Συνεπώς θεωρούμε ότι πρέπει να επανεξεταστεί η λειτουργία της πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των υπηρεσιακών παραγόντων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών.

-Να ψηφιστεί τροπολογία με διατάξεις που θα επαναφέρουν το νόμο 3475/2006 σε ισχύ τουλάχιστο για 4ετία για τις ΕΠΑ.Σ., αφενός για να ολοκληρώσουν τη φοίτηση τους οι φοιτώντες μαθητές και αφετέρου να δοθεί η δυνατότητα να επανεξετάσουμε την αναβάθμιση του συστήματος.

-Να ψηφιστεί ρητή διάταξη επανίδρυσης όλων των ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, όπως έγινε για το Υπουργείο Παιδείας με τη διάταξη της παρ.1 του άρθρου 23.

-Να υπογραφούν άμεσα τα συμφωνητικά Μαθητείας για τις θέσεις στο Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που προσφέρονται από επιχειρήσεις.  Οι μαθητευόμενοι να ενταχθούν στις διατάξεις του νόμου για καταβολή του 100%  της αμοιβής. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχύσουμε το σύστημα, θα διατηρήσουμε θέσεις πρακτικής και θα υποστηρίξουμε μαθητές και τις οικογένειες τους που πλήττονται από την πανδημία.

                                                            Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ο.Α.Ε.Δ. 16-3-2021

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου