Ο Συνήγορος του Πολίτη εκφράζει την ικανοποίησή του για την πρόσφατη απόφαση του ΟΑΕΔ, µε την οποία διευκολύνεται η εγγραφή ανέργων που δεν διαθέτουν µόνιµη κατοικία στα µητρώα του ΟΑΕΔ και για την ανταπόκριση του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης και της Διοίκησης του ΟΑΕΔ σε σχετικές παρεµβάσεις του.
Η Ανεξάρτητη Αρχή είχε ήδη από το 2016 παρέµβει στην Αναπληρωτή Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στην Διοικητή του ΟΑΕΔ για το θέµα αυτό, επισηµαίνοντας ότι η µη εξειδίκευση της νοµοθεσίας (Ν. 4052/2012, άρθρο 29 παρ. 2) που αναγνώριζε τους άστεγους ως ευπαθή κοινωνική οµάδα, απέκλειε τις συγκεκριµένες κοινωνικές οµάδες από την απασχόληση και από την άσκηση θεµελιωδών δικαιωµάτων τους. Η άρνηση έγκαιρης συµµόρφωσης των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ µε τις συστάσεις της Αρχής προκάλεσε νέες επίµονες παρεµβάσεις στις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας.
Συγκεκριµένα, ο Συνήγορος, µέσω αναφορών από φυσικά πρόσωπα και κοινωνικές οργανώσεις, είχε διαπιστώσει ότι δεν ήταν δυνατή η εγγραφή στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ, ατόµων που αδυνατούν να προσκοµίσουν τα απαιτούµενα δικαιολογητικά για την απόδειξη ατοµικής κατοικίας. Αποτέλεσµα ήταν να αποκλείονται αφενός όσοι φιλοξενούνται σε ειδικές δοµές, καθώς και όσοι στερούνται στέγης ή είναι προσωρινά φιλοξενούµενοι και αφετέρου τα άτοµα αυτά να µην έχουν πρόσβαση στην απασχόληση, και να στερούνται ιατροφαρµακευτικής κάλυψης από το Ίδρυµα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ) µέσω ΟΑΕΔ που αφορά ανέργους έως 29 ετών.
Η Ανεξάρτητη Αρχή είχε ήδη από το 2016 παρέµβει στην Αναπληρωτή Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στην Διοικητή του ΟΑΕΔ για το θέµα αυτό, επισηµαίνοντας ότι η µη εξειδίκευση της νοµοθεσίας (Ν. 4052/2012, άρθρο 29 παρ. 2) που αναγνώριζε τους άστεγους ως ευπαθή κοινωνική οµάδα, απέκλειε τις συγκεκριµένες κοινωνικές οµάδες από την απασχόληση και από την άσκηση θεµελιωδών δικαιωµάτων τους. Η άρνηση έγκαιρης συµµόρφωσης των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ µε τις συστάσεις της Αρχής προκάλεσε νέες επίµονες παρεµβάσεις στις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας.
Συγκεκριµένα, ο Συνήγορος, µέσω αναφορών από φυσικά πρόσωπα και κοινωνικές οργανώσεις, είχε διαπιστώσει ότι δεν ήταν δυνατή η εγγραφή στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ, ατόµων που αδυνατούν να προσκοµίσουν τα απαιτούµενα δικαιολογητικά για την απόδειξη ατοµικής κατοικίας. Αποτέλεσµα ήταν να αποκλείονται αφενός όσοι φιλοξενούνται σε ειδικές δοµές, καθώς και όσοι στερούνται στέγης ή είναι προσωρινά φιλοξενούµενοι και αφετέρου τα άτοµα αυτά να µην έχουν πρόσβαση στην απασχόληση, και να στερούνται ιατροφαρµακευτικής κάλυψης από το Ίδρυµα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ) µέσω ΟΑΕΔ που αφορά ανέργους έως 29 ετών.
Επιπλέον, οι άστεγοι, µη διαθέτοντας Δελτίο Ανεργίας, δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις ένταξης σε επιδοτούµενα προγράµµατα κατάρτισης, ως εκ τούτου δεν µπορούσαν να λάβουν µέρος σε Δηµόσιες Προσκλήσεις του Οργανισµού και αντιµετώπιζαν αποκλεισµό από δοµές πρωτοβάθµιας υποστήριξης. Συναντούσαν, επίσης, εµπόδια στην πρόσβασή τους στη δικαιοσύνη καθώς για το διορισµό νοµικής συνδροµής απαιτείται η προσκόµιση αποδεικτικών κατοικίας και εγγραφής στα µητρώα του ΟΑΕΔ αλλά και στο άνοιγµα λογαριασµού στην Εθνική Τράπεζα, µη µπορώντας να λάβουν κανένα επίδοµα.Με τα από 9.3.2017 και 4.9.2017 έγγραφά του, ο Συνήγορος του Πολίτη, απέστειλε στον ΟΑΕΔ απόψεις για την αναγκαιότητα αλλαγής των διαδικαστικών τύπων που αποκλείουν πρόσωπα µε στέρηση στέγης από την εγγραφή στο Μητρώο Ανέργων και µέσω αυτής από την άσκηση άλλων δικαιωµάτων. Με το από 13.11.2017 έγγραφο, η σχετική αλληλογραφία και πρόταση νοµοθετικής ή κανονιστικής ρύθµισης απεστάλη στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο και της αρµοδιότητάς του ως φορέας της προώθησης της αρχής της ίσης µεταχείρισης επισηµαίνει ότι η πρακτική που ακολουθούν οι υπηρεσίες του ΟΑΕΔ κατά τη διαδικασία εγγραφής στα µητρώα ανέργων, έθετε συστηµατικά συγκεκριµένα πρόσωπα που χρήζουν ειδικής προστασίας (π.χ. θύµατα ενδοοικογενειακής βίας ή σεξουαλικής εκµετάλλευσης, αιτούντες άσυλο, άτοµα χωρίς ατοµική κατοικία, άστεγους) σε δυσµενέστερη θέση έναντι των λοιπών δικαιούχων, εκ µόνου του λόγου ότι δεν διέθεταν τα προβλεπόµενα έγγραφα για την πιστοποίηση της κατοικίας τους.
Πέρα από την αναµφισβήτητη θετική εξέλιξη και την έγγραφη ανταπόκριση του ΟΑΕΔ στην παρέµβαση της Αρχής, ο Συνήγορος επισηµαίνει ότι για την άµεση υλοποίηση της ανωτέρω απόφασης είναι σηµαντική η ενηµέρωση των αρµοδίων υπηρεσιών και η συνεργασία µεταξύ τους, ώστε να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη εγγραφή των δικαιούχων των ανωτέρω κατηγοριών στα µητρώα του ΟΑΕΔ και η αποτελεσµατική και ισότιµη προστασία των δικαιωµάτων τους.
Υπενθυμίζουμε ότι παρέμβαση για το παραπάνω θέμα είχε κάνει και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου