Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Σοβαρές ενστάσεις, στη μεταφορά των πλεοναζόντων κεφαλαίων των ασφαλιστικών ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδας διατυπώνει η βορειο- ιρλανδέζικη εταιρεία συμβούλων ονόματι NICO, η οποία έχει αναλάβει μετά από αίτημα του Υπ. Εργασίας (αλλά και την έγκριση της Κομισιόν) την τεχνική στήριξη του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Σοβαρές ενστάσεις, στη μεταφορά των πλεοναζόντων κεφαλαίων των ασφαλιστικών ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδας διατυπώνει η βορειο- ιρλανδέζικη εταιρεία συμβούλων ονόματι NICO, η οποία έχει αναλάβει μετά από αίτημα του Υπ. Εργασίας (αλλά και την έγκριση της Κομισιόν) την τεχνική στήριξη του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Οι επισημάνσεις της εν λόγω εταιρείας ενάντια σε αυτήν την τακτική η οποία οδηγεί -σύμφωνα με την ίδια - στην απώλεια του ελέγχου της αξίας του χαρτοφυλακίου του ΕΦΚΑ, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, αν αναλογιστεί κανείς πως σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής, ορισμένοι ασφαλιστικοί οργανισμοί όπως ο ΟΑΕΔ-ΟΕΕ-ΟΕΚ και ο ΕΟΠΥΥ θα παρουσιάσουν διακριτό πλεόνασμα από φέτος, λόγω της προβλεπόμενης απόδοσης των εισφορών τις οποίες εισπράττει για λογαριασμό τους ο ΕΦΚΑ.
Από το 2019, μάλιστα, θα αρχίσει και ο ΕΦΚΑ να παρουσιάζει μεγάλο πλεόνασμα λόγω των επικείμενων περικοπών των κύριων συντάξεων, αλλά και της αύξησης των εισφορών κυρίως του Δημοσίου.
Το 2021 προβλέπεται πλεόνασμα –μαμούθ στους ασφαλιστικούς οργανισμούς (ΕΦΚΑ, ΕΤΕΑΕΠ, ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ) και το ΕΣΥ ύψους 3,1 δισ. ευρώ.
Αν συνεχιστεί η κυβερνητική τακτική της μεταφοράς των πλεοναζόντων κεφαλαίων των ασφαλιστικών οργανισμών στην ΤτΕ, τότε το παραπάνω πλεόνασμα θα μπορούσε να καταλήξει σταδιακά την επόμενη 5ετία στην ΤτΕ.
Υπενθυμίζεται πως η τακτική της υποχρεωτικής μεταφοράς των ρευστών διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης της Τράπεζας της Ελλάδας ακολουθήθηκε εκτεταμένα από την κυβέρνηση από την Άνοιξη του 2015 και έπειτα, μετά την έκδοση της σχετικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
Στη συνέχεια τα ρευστά διαθέσιμα αυτά γίνονταν αντικείμενο δανεισμού του Δημοσίου μέσω ρέπος προκειμένου η κυβέρνηση να καλύψει τις δικές τις συνολικές τρέχουσες χρηματοδοτικές ανάγκες.
Σαν αντάλλαγμα για τη μεταφορά των πλεοναζόντων κεφαλαίων τους στην ΤτΕ τα ταμεία, έπαιρναν και συνεχίσουν να παίρνουν (δεδομένου ότι αυτή η πρακτική συνεχίζεται, πχ από τον ΟΑΕΔ) ένα εξαιρετικά μεγάλο επιτόκιο πάνω από 3%, την ίδια ώρα που οι εμπορικές τράπεζες προσφέρουν επιτόκιο που μετά βίας ξεπερνά το 1%.
Τι ακριβώς αναφέρει η έκθεση της NICO
Η πρακτική αυτή φαίνεται πως κάθε άλλο πέρασε απαρατήρητη από το βορειο-ιρλανδέζικο οργανισμό συμβούλων (NICO), ο οποίος στην έκθεση την οποία παρέδωσε πρόσφατα στην ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας, αναφέρει επ’ ακριβώς πως με τις "επενδύσεις" των "μετρητών" των ασφαλιστικών ταμείων στην ΤτΕ επηρεάζει το κατά πόσο το χαρτοφυλάκιο τους φέρνει "κέρδη" και "ανάπτυξη", μιας και αυτή την τακτική δεν μπορούν να "ελέγξουν" την " αξία ή τα κέρδη μεγάλου μέρους του χαρτοφυλακίου τους".
Τι ακριβώς αναφέρει η έκθεση της NICO
Η πρακτική αυτή φαίνεται πως κάθε άλλο πέρασε απαρατήρητη από το βορειο-ιρλανδέζικο οργανισμό συμβούλων (NICO), ο οποίος στην έκθεση την οποία παρέδωσε πρόσφατα στην ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας, αναφέρει επ’ ακριβώς πως με τις "επενδύσεις" των "μετρητών" των ασφαλιστικών ταμείων στην ΤτΕ επηρεάζει το κατά πόσο το χαρτοφυλάκιο τους φέρνει "κέρδη" και "ανάπτυξη", μιας και αυτή την τακτική δεν μπορούν να "ελέγξουν" την " αξία ή τα κέρδη μεγάλου μέρους του χαρτοφυλακίου τους".
Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση αυτή αναφέρεται πως "η συνολική περιουσία ΕΦΚΑ (31/3/2017) ήταν περίπου 8 δισ. ευρώ με μικτό χαρτοφυλάκιο, του οποίου τα επενδυτικά όρια ορίζονται με τη νομοθεσία".
"Αποτέλεσμα", σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης αυτής "αυτού του νομοθετικού πλαισίου είναι πως το 77% της αξίας του χαρτοφυλακίου πρέπει να βρίσκεται σε μετρητά και επενδύσεις σε μετρητά και επενδύσεις σε ελληνικά κρατικά ομόλογα (που περιλαμβάνουν την επένδυση στην ΤτΕ)".
Σύμφωνα με τους εμπειρογνωμόνες της NICO "αυτή η προσέγγιση", δηλαδή η επενδύσεις των αποθεματικών των ταμείων –μεταξύ άλλων- και στην ΤτΕ (όπως ρητά αναφέρεται στην εν λόγω έκθεση) "εναρμονίζεται με την οικονομική σταθερότητα".
Ωστόσο, όπως τονίζεται "έχει επιπτώσεις ως προς τη δυνατότητα του ΕΦΚΑ να δημιουργήσει ένα κατάλληλα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο που θα αποφέρει κέρδη και ανάπτυξη" .
"Ως εκ τούτου", καταλήγουν οι συντάκτες της εν λόγω έκθεσης " ο ΕΦΚΑ δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την αξία ή τα κέρδη μεγάλου μέρους του χαρτοφυλακίου του".
Εκτινάχθηκαν 38% τα δανεικά της κυβέρνησης από το… Δημόσιο
Tο ύψος των ρέπος (βραχυπρόθεσμος δανεισμός) του Δημοσίου εκτοξεύτηκε από τα 8,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 στα 13,6 δισ. ευρώ το Μάρτιο του 2017, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου χρέους.
Εκτινάχθηκαν 38% τα δανεικά της κυβέρνησης από το… Δημόσιο
Tο ύψος των ρέπος (βραχυπρόθεσμος δανεισμός) του Δημοσίου εκτοξεύτηκε από τα 8,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 στα 13,6 δισ. ευρώ το Μάρτιο του 2017, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου χρέους.
Σύμφωνα, μάλιστα, με το Μεσοπρόθεσμο που ψήφισε η κυβέρνηση, πριν ένα μήνα, τα ρέπος του Δημοσίου είχαν φτάσει τα 14 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, τα ρέπος του Δημοσίου επί της σημερινής κυβέρνησης αυξήθηκαν κατά 5,4 δισ. ευρώ ή 38%.
Εξάλλου, την περασμένη εβδομάδα, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΕΔ αποφάσισε τη μεταφορά επιπλέον 50 εκατ. ευρώ στην ΤτΕ λόγω του επιτοκίου 3,15% που αυτή πρόσφερε (έναντι επιτοκίου 1.15% που πρόσφερε συστημική τράπεζα).
Τα κεφάλαια αυτά θα έλθουν να προστεθούν στα 603 εκατ. ευρώ τα οποία έχουν ήδη μεταφερθεί εδώ και δύο χρόνια σε λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης της εν λόγω τράπεζας. Ο ΟΑΕΔ μπορεί και προβαίνει σε τέτοιου είδους ενέργειες, δεδομένου ότι από το 2015 εμφανίζει πλεόνασμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου