Συναδέλφισσες/οι ,
Είναι γνωστό ότι μετά τις αρνητικές
εξελίξεις που είχαν διαμορφωθεί και αφορούν το μέλλον της εκπαίδευσης και του
θεσμού της Μαθητείας στον Ο.Α.Ε.Δ. και ενόψει της νέας νομοθετικής παρέμβασης,
η οποία θα ακολουθήσει από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Ομοσπονδία
μας ανέλαβε πρωτοβουλίες.
Προτεραιότητά μας ήταν να διαμορφώσουμε ένα
ισχυρό μέτωπο, αποτελούμενο από τους Διοικητικούς παράγοντες, και την Εκπαιδευτική Κοινότητα (εκπαιδευτικοί
μόνιμοι και ωρομίσθιοι, γονείς και κηδεμόνες) του Ο.Α.Ε.Δ., από τους
Κοινωνικούς Εταίρους που διοικούν και χρηματοδοτούν τον Οργανισμό, από
Κοινωνικούς φορείς κ.λ.π.
Βασική μας ενέργεια ήταν η σύγκλιση της
Γενικής Συνέλευσης της Ομοσπονδίας στις 6 Νοεμβρίου 2015. Στην συνέλευση αυτή, εκκρίθηκε
το πλαίσιο ενεργειών που πρότεινε το Προεδρείο και λήφθηκαν ομόφωνες αποφάσεις για κινητοποιήσεις με
κορυφαία την υποβολή παραιτήσεων από θέσεις ευθύνης όλων των συναδέλφων που
υπηρετούν στις εκπαιδευτικές δομές του Οργανισμού. Ακόμη την ανάληψη
πρωτοβουλιών ενημέρωσης με
υπομνήματα των Υπουργείων Εργασίας και
Παιδείας, αλλά και περαιτέρω ενημέρωση των Κοινωνικών Εταίρων καθώς και φορέων
της Αυτοδιοίκησης Επαγγελματικών Ενώσεων, Επιμελητηρίων και Συντεχνιών. Τέλος η
Γ.Σ. της Ο.Ε.Λ. εξουσιοδότησε το Δ.Σ. της Ο.Ε.Λ. για κινητοποιήσεις με
συγκεντρώσεις και απεργιακές κλαδικές εκδηλώσεις. Ταυτόχρονα, υπήρξε
αρθρογραφία του Προεδρείου σε εφημερίδες (Εφημερ. Συντακτών ….) και Ανακοινώσεις τύπου όπως της ΓΣΣΕ , των ΑΝ.ΕΛ. μετά από συναντήσεις
που είχαμε.
Όλο
αυτό τον καιρό διατηρήσαμε σταθερή επαφή και επικοινωνία με τη Διοικήτρια του
Ο.Α.Ε.Δ., ενημερώνοντας τακτικά για τις ενέργειες μας. Παράλληλα επιδιώξαμε
συνάντηση με το Υπουργείο Εργασίας και τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015 έγινε συνάντηση
του Προεδρείου της Ο.Ε.Λ. με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας και
τον Διευθυντή του γραφείου του Υπουργού Εργασίας. Με δεδομένο ότι την προηγούμενη εβδομάδα έγιναν κρίσιμες
συναντήσεις των Υπουργών Παιδείας ,
Εργασίας και της Διοικήτριας του Ο.Α.Ε.Δ για την προοπτική του θεσμού της
Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., υποβάλαμε προτάσεις προς τη Διοικήτρια που αποτύπωναν
τις ομόφωνες αποφάσεις των Συνεδρίων μας. Οι προτάσεις μας περιείχαν
εναλλακτικά σχέδια με βάση το σχολείο που όλοι οραματιζόμαστε και
διεκδικούμε και που το διάστημα 1985-2006 λειτούργησε εντός του δευτεροβάθμιου
κύκλου εκπαίδευσης με αποκορύφωση τα
Τ.Ε.Ε. Α΄ και Β΄ κύκλου.
Αναφερόμαστε σε σχολές μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. μεταγυμνασιακής
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βασικά με 3ετή φοίτηση. Σε αυτή περιλαμβάνονται Α΄ τάξη μετά το
Γυμνάσιο με πλήρες αναλυτικό πρόγραμμα όπως λειτουργεί στην Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ..
Η τάξη αυτή είναι χρήσιμη γιατί σε αυτή οι μαθητές προετοιμάζονται σε
κατεύθυνση επαγγελματικού κλάδου, προκειμένου του χρόνου να ενταχθούν στο δυικό
σύστημα μαθητείας. Τα επόμενα 2 χρόνια ακολουθεί η Μαθητεία με 17 ώρες
ενδοσχολικής εκπαίδευσης και 4 ημέρες πρακτικής άσκησης. Το πρόγραμμα αυτό, δεν
έχει καμία σχέση με το εξοντωτικό πρόγραμμα των ΕΠΑ.Σ. και διευκολύνει τους
μαθητές να αφομοιώσουν τόσο την διδακτική ύλη που περιέχει το σύνολο του
εκπαιδευτικού προγράμματος της Β΄ τάξης ΕΠΑ.Λ.
όσο και να πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση 4 εξαμήνων. Η 3ετής αυτή φοίτηση οδηγεί στη λήψη πτυχίου
ειδικότητας επιπέδου 3 βοηθού τεχνίτη. Η πρόταση μας περιλαμβάνει και 4ο έτος ενδοσχολικής εκπαίδευσης που αφορά τη
δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης στο επίπεδο 4 αρχιτεχνίτη και στη λήψη
απολυτηρίου Λυκείου και διέξοδο σε Α.Ε.Ι.. Πρόκειται στην ουσία για δυνατότητα
κάθετης κινητικότητας που οι μαθητές των
ΕΠΑ.Σ. δεν έχουν. Η φοίτηση στο 4ο έτος προετείνεται είτε να
γίνει στον Ο.Α.Ε.Δ. είτε στο Υπουργείο Παιδείας το οποίο θα χορηγεί ούτως ή
άλλως το απολυτήριο Λυκείου.
Σύμφωνα
με έγκυρες πληροφορίες από τις συναντήσεις των Υπουργών και της Διοικήτριας
έχει υπάρξει πολιτική απόφαση για την
επανασύσταση των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.. Πρόκειται προφανώς για μια πολύ θετική εξέλιξη και οφείλουμε να
επισημάνουμε ότι στο διάστημα αυτό τόσο ο Υπουργός
Εργασίας, όσο και η Διοικήτρια του Ο.Α.Ε.Δ. στάθηκαν αρωγοί στην διατήρηση της
λειτουργίας του θεσμού της Μαθητείας του
Ο.Α.Ε.Δ. υιοθετώντας τις θέσεις του κλάδου που περιγράψαμε παραπάνω. Ας μη ξεχνάμε ότι ο νόμος 4186/2013
ουσιαστικά διαλύει το θεσμό της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ με τις Σ.Ε.Κ. και την Δ΄
τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.. Ας μη ξεχνάμε ακόμη ότι υπάρχουμε με παρατάσεις ενός
νόμου (3475/2006 ΕΠΑ.Σ.) που έχει καταργηθεί.
Συναδέλφισσες/οι,
Είναι προφανές, ότι η κινητοποίηση
μας είχε αποτελέσματα. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι ο αγώνας μας πρέπει να
συνεχιστεί με την ίδια αποφασιστικότητα,
έως την πλήρη θεσμοθέτηση και αναβάθμιση των Σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. Στον
αγώνα αυτό δεν περισσεύει κανείς. Οι συνάδελφοι μας ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί
αποτελούν κομμάτι αναπόσπαστο των σχολείων μας. Εργάζονται με προϋπηρεσίες πάνω
από δέκα χρόνια και στηρίζουν το έργο του Ο.Α.Ε.Δ.. Οι κινητοποιήσεις μας
αφορούν όλους. Αφορούν την αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους, την μετατροπή των συμβάσεων
σε συμβάσεις αναπληρωτών και την ανάπτυξη μονιμότερων σχέσεων με τον Ο.Α.Ε.Δ.
και την Ο.Ε.Λ..
Υπάρχουν θέματα που πρέπει να τεθούν στον
επερχόμενο δημόσιο διάλογο για την Παιδεία και συνδέονται με το θεσμό της
Μαθητείας. Υπάρχουν ανοικτά ζητήματα που αφορούν το εθνικό σχέδιο δράσης για τη
Μαθητεία και την Πρακτική Άσκηση . Ο ρόλος του Ο.Α.Ε.Δ. είναι αναντικατάστατος.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να
καταγγείλουμε τη θεσμοθέτηση- από την υπηρεσιακή κυβέρνηση του Σεπτεμβρίου- της
πρακτικής άσκησης των Ι.Ε.Κ.. Πρόκειται για πρακτική άσκηση ενός εξαμήνου με
8ωρη μη αμειβόμενη εργασία. Εδώ πια μιλάμε για την απόλυτη απορρύθμιση
εργασιακών σχέσεων. Περίπου 20.000 σπουδαστές των Ι.Ε.Κ. θα κάνουν πρακτική
άσκηση σε επιχειρήσεις χωρίς να αμείβονται και να έχουν τη βασική κοινωνική
ασφάλιση. Υπάρχουν ακόμη ζητήματα που αφορούν και το μεταδευτεροβάθμιο έτος
ειδίκευσης της Δ΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και τη Μαθητεία που περιέχει το έτος
αυτό.
Συναδέλφισσες/οι,
Ως κλάδος, έχουμε σαφείς θέσεις, οι οποίες
έχουν κατατεθεί με πλήρη αιτιολόγηση στα Υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, στη
Διοίκηση του Ο.Α.Ε.Δ. και είναι γνωστές στο σύνολο των εμπλεκόμενων στη Β΄/θμια
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση της χώρας. Δεν δικαιολογείται σε κανέναν να
εκφράζει ψευδείς και υποβολιμαίες θέσεις και να διατείνεται για το αντίθετο.
Παράλληλα πρέπει επιτέλους, να σταματήσουν
όσοι από άγνοια ή από υπερβάλλοντα ζήλο συντεχνιακής προέλευσης, να βάζουν στο
τραπέζι των συζητήσεων απόψεις που συμπυκνώνονται στη θέση που λέει: «όλες οι
εκπαιδευτικές δράσεις πρέπει να ενταχθούν στο Υπουργείο Παιδείας».
Η θέση αυτή είναι κενού περιεχομένου, χωρίς
επιστημονική τεκμηρίωση, χωρίς να έχουν κάνει, αυτοί που την εκφράζουν, καμία
αξιολόγηση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών
δράσεων και της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και το χειρότερο, δεν έχουν
φροντίσει να ενημερωθούν για αξιολογήσεις που έχουν γίνει, διαχρονικά και
πολλαπλώς, γι’ αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα.
Συνέπεια της αντιεκπαιδευτικής και
αντιεπιστημονικής αντίληψης που έχουν διαμορφώσει είναι να θεωρούν τη Μαθητεία,
ως ένα σύστημα που διαβρώνει την εκπαιδευτική διαδικασία, που δεν έχει
εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά, που οδηγεί τους νέους πρακτικά ασκούμενους
μαθητές, ως αναλώσιμους τεχνίτες, προς εκμετάλλευση στην αγορά εργασίας.
Για το Δ.Σ. της Ο.Ε.Λ. Ο.Α.Ε.Δ.
Ο
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Κ. ΣΤΑΜΟΥΛΟΣ Α. ΜΠΟΛΟΦΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου