ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΟΑΕΔ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΜΕΣΙΝΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΟΧΗ
Μια πρώτη συμφωνία θα δώσει περιθώρια για άσκηση πολιτικής απασχόλησης
Στον απόηχο του εορτασμού της φετινής Εργατικής Πρωτομαγιάς, η διοικήτρια του ΟΑΕΔ, Μαρία Καραμεσίνη, αναφέρεται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν εργαζόμενοι και άνεργοι στην Ελλάδα εξαιτίας των μνημονίων και στις διεκδικήσεις, οι οποίες τίθενται στην προσπάθεια επαναφοράς της αγοράς εργασίας σε ένα περιβάλλον με κανόνες δικαίου και προοπτικές ανάπτυξης. Η Μ. Καραμεσίνη αναλύει την κρισιμότητα της υπό εξέλιξης διαπραγμάτευσης και τις κόκκινες γραμμές της ελληνικής κυβέρνησης, ενώ παρουσιάζει τους στόχους που θέτει για την αναδιοργάνωση του Οργανισμού Απασχόλησης, ούτως ώστε ο ΟΑΕΔ να γίνει πιο «φιλικός» προς τους πολίτες και πιο αποτελεσματικός με την αλλαγή του τρόπου προσέγγισης και παροχής λύσεων προς τους ανέργους.
Τη συνέντευξη πήρε η Ζωή Γεωργούλα
Από το Σικάγο του 1886 η ιστορία μάς «προσγείωσε» απότομα στις αρχές του 21ου αιώνα, στην Ελλάδα των μνημονίων της περιόδου 2010 – 2014.
Ως προς την ιστορία του εργατικού κινήματος της χώρας μας, να θυμίσω ότι η πρώτη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση έγινε το 1892 από τον Σύλλογο Σοσιαλιστών του Καλλέργη, με αιτήματα το οχτάωρο, την κυριακάτικη αργία και την ασφάλιση κατά των εργατικών ατυχημάτων. Από τότε, το εργατικό κίνημα κατέγραψε νίκες, μεγαλειώδεις αγώνες αλλά και υποχωρήσεις, διασπάσεις και ενωτικές πρωτοβουλίες, άφθονες κυβερνητικές παρεμβάσεις και κηδεμονία, αλλά και φάσεις εκδημοκρατισμού, κατοχυρώνοντας εντέλει θεσμικά, από το μεσοπόλεμο μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1980, τα ατομικά και συλλογικά εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα που, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισαν σιγά-σιγά να αμφισβητούνται. Η αμφισβήτηση έγινε στο όνομα της ευελιξίας της αγοράς της αγοράς εργασίας, της οικονομικής βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας στο πλαίσιο ανοιχτών αγορών και των υποχρεώσεων συμμόρφωσης της χώρας προς τις επιταγές της διαδικασίας ένταξης και παραμονής στην ΟΝΕ. Δηλαδή, μιας διαδικασίας θεσμικής ολοκλήρωσης της Ε.Ε. με βάση της αρχές του μονεταρισμού και του φιλελευθερισμού.
Όμως, οι αλλαγές επί τα χείρω στα θεσμικά κατοχυρωμένα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα στη χώρα μας ήταν μέχρι το 2008 περιορισμένες και ασήμαντες, μπροστά στη λαίλαπα που έμελλε να ακολουθήσει με τους μνημονιακούς νόμους της περιόδου 2010-2104. Κι αυτό, παρά την τεράστια επιδείνωση και τις εξαιρέσεις στην άσκηση δικαιωμάτων που επέφερε η μαζική είσοδος μεταναστών στις δεκαετίες του 1990 και 2000.
Πόσο επίκαιρα είναι τα αιτήματα του εορτασμού της φετινής Εργατικής Πρωτομαγιάς με δεδομένες τις προσπάθειες κατάργησης των δρεπανηφόρων μνημονιακών νόμων από τη νέα κυβέρνηση;
Τα αιτήματα φέτος είναι η επαναφορά του κατώτατου μισθού, η αποκατάσταση της νομοθεσίας για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, η υπεράσπιση ασφαλιστικών δικαιωμάτων, η ανάπτυξη και οι θέσεις εργασίας. Είναι απόλυτα συνδεδεμένα με τις κύριες ανατροπές που έφεραν οι μνημονιακοί νόμοι στα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα και τις επιπτώσεις της λιτότητας στην ανεργία. Ταυτίζονται με τις προτεραιότητες και τις «κόκκινες γραμμές» της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις της με τους θεσμούς της Ε.Ε.
Νομιμοποίησαν το κοινωνικό ντάμπινγκ στην Ευρώπη
Ο Επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ Π. Μοσκοβισί, πρόσφατα παραδέχθηκε ότι η Ελλάδα, όπως και όσες χώρες πέρασαν σε προγράμματα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, βρίσκονται εκτός ενωσιακού Δικαίου. Τελικά, η Ελλάδα μέσω των μνημονίων μετατράπηκε σε μια ειδική οικονομική ζώνη της ΕΕ;
Στην Ελλάδα έγιναν παραβιάσεις τόσο του δικαίου της Ε.Ε. όσο και του διεθνούς δικαίου. Για παράδειγμα, δύο μόνιμες επιτροπές της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας έχουν τεκμηριώσει με εκθέσεις τους την παραβίαση των διεθνών συμβάσεων που έχει υπογράψει η χώρα με τον ΟΗΕ για την προστασία των μισθών και την κοινωνική ασφάλεια, την ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Δεν ξέρω εάν μπορούμε να ισχυριστούμε, stricto sensu, ότι η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ειδική οικονομική ζώνη εντός της Ε.Ε. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι μνημονιακοί νόμοι για τον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, που είχαν ως τελικό στόχο τις δραματικές μειώσεις μισθών που εν τέλει παρατηρήθηκαν, νομιμοποίησαν το κοινωνικό ντάμπινγκ στην Ευρώπη, με την προτροπή και τις ευλογίες των ευρωπαϊκών θεσμών.
Με αφορμή τα μνημόνια, θεωρείτε ότι κρίνεται σε ένα μεγάλο βαθμό η πολιτική πάνω στην οποία θα «βαδίσει» η Ευρώπη τα επόμενα χρόνια αναλόγως της έκβασης που θα έχει η προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης;
Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 κατέδειξε τα αδιέξοδα και τις συνέπειες του νεοφιλελευθερισμού παγκοσμίως, ενώ η κρίση χρέους - ιδιωτικού, δημοσίου και τραπεζών - στην Ε.Ε. έφερε στο προσκήνιο τα καταστατικά προβλήματα της ΟΝΕ. Παρ’ όλα αυτά, με ευκαιρία την ελληνική κρίση, η Ε.Ε. προχώρησε όχι στην ανατροπή αλλά στη θωράκιση και εμβάθυνση της νεοφιλελεύθερης θεσμικής ολοκλήρωσης. Δεν είναι μόνο η δημοσιονομική εποπτεία των χωρών μελών που ενισχύθηκε, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου, αλλά και η εποπτεία τους σε τομείς, όπως η εξέλιξη και η διάρθρωση των μισθών, το σύστημα συλλογικής διαπραγμάτευσης κλπ. μέσω του συμφώνου για το Ευρώ+ και των αντίστοιχων μηχανισμών και διαδικασιών παρακολούθησης των μακροοικονομικών ανισορροπιών των χωρών μελών.
Η προσπάθεια της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις της με τους θεσμούς της Ε.Ε. συναντά τεράστιες αντιστάσεις διότι αμφισβητεί τα βασικά δόγματα και κατευθύνσεις πολιτικής που βρίσκονται πίσω από τις παραπάνω εξελίξεις. Αμφισβητεί το δόγμα ότι ένα υπέρογκο χρέος μπορεί να αποπληρωθεί μέσω δημοσιονομικών πλεονασμάτων που επιβάλλουν διαρκή λιτότητα και το δόγμα ότι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας θα στηρίζεται στην κατεδάφιση ή τον συνεχή περιορισμό των εργασιακών, κοινωνικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων. Τα παραπάνω καταρχήν δεν είναι θεμιτά, διότι δεν συνάδουν με τις δημοκρατικές παραδόσεις των ευρωπαϊκών λαών, αλλά και μία από τις βασικές αρχές συγκρότησης της Ε.Ε. από τη Συνθήκη της Ρώμης, που είναι ο αποκλεισμός του κοινωνικού ντάμπινγκ ως θεμιτού τρόπου ανταγωνισμού στο πλαίσιο της κοινής αγοράς. Κατά δεύτερον, στηρίζονται σε έναν οικονομικό παραλογισμό που καταστρέφει τις πραγματικές αναπτυξιακές δυνατότητες όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ε.Ε. ως σύνολο, άρα και τις μακροπρόθεσμες δυνατότητες κοινωνικής ανάταξης και προόδου για τις εργαζόμενες τάξεις. Από αυτήν την άποψη, μία θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων θα ανοίξει ρωγμές στην καθολική αποδοχή των παραπάνω δογμάτων και κατευθύνσεων και θα ενισχύσει τις δυνάμεις αντίστασης σε αυτές σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Εξ ου και η κυνική και εκβιαστική στάση των εκπροσώπων των «θεσμών» και των «εταίρων».
Το πρόγραμμα εξαρτάται από την έξοδο από την έλλειψη ρευστότητας
Από την πλευρά σας, έχοντας διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την καταπολέμηση της ανεργίας και όντας πλέον στο «τιμόνι» του ΟΑΕΔ, ποιοι είναι οι στόχοι που θέτετε για τη βελτίωση των όρων διαβίωσης και επαναφοράς των εκατοντάδων χιλιάδων ανέργων της χώρας στην αγορά εργασίας;
Οι στόχοι που μπορεί να θέσει κανείς ως επικεφαλής ενός φορέα όπως ο ΟΑΕΔ, έχουν να κάνουν με το είδος και την εμβέλεια των πολιτικών που αυτός θεσμικά και χρηματοδοτικά μπορεί να σχεδιάσει και υλοποιήσει στις σημερινές συνθήκες. Ως γνωστόν, ο ΟΑΕΔ παρέχει τα επιδόματα και βοηθήματα ανεργίας στους ανέργους και υλοποιεί το μεγαλύτερο όγκο των ενεργητικών πολιτικών αγοράς εργασίας, για το είδος και την κατεύθυνση των οποίων είναι υπεύθυνο το υπουργείο Εργασίας. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε τη βελτίωση των επιδομάτων και παροχών προς τους ανέργους, ενώ εξαρτούσε την ταχεία μείωση της ανεργίας το πρώτο διάστημα διακυβέρνησης από τον τερματισμό της λιτότητας και την αύξηση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης των λαϊκών τάξεων, τη διευθέτηση της υπερχρέωσης των επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ, και την υλοποίηση προγραμμάτων απασχόλησης μεγάλης κλίμακας, που θα διασφάλιζαν στους ανέργους πλήρη εργασιακά δικαιώματα και προοπτική σταθερής ένταξης στην απασχόληση.
Η υλοποίηση του σκέλους του παραπάνω προγράμματος που αφορά τον ΟΑΕΔ εξαρτάται από την έξοδο της χώρας από την κατάσταση έλλειψης ρευστότητας που στραγγίζει τα ταμειακά πλεονάσματα όλων των φορέων γενικής κυβέρνησης, αλλά και από την διεύρυνση των δημόσιων πόρων που διατίθενται για την υλοποίηση προγραμμάτων απασχόλησης. Μια πρώτη συμφωνία με τους «εταίρους» που θα χαλάρωνε τη χρηματοδοτική ασφυξία του δημοσίου τομέα θα δώσει περιθώρια για βαθμιαία εκδίπλωση των μέτρων οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής και πολιτικής απασχόλησης που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Ο σχεδιασμός προγραμμάτων απασχόλησης με βάση τη νέα λογική θα γίνει από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ, αφού ολοκληρωθούν τα προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, ξεκίνησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και βελτιώθηκαν όσο αυτό ήταν δυνατόν από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Οι δυνατότητες του ΟΑΕΔ
Πιστεύετε ότι ο ΟΑΕΔ μπορεί να γίνει πιο «φιλικός» προς τους ανέργους και να τους βοηθήσει στις προσπάθειες τους να βρουν ξανά θέσεις απασχόλησης; Αν ναι, με ποιους τρόπους;
Ο ΟΑΕΔ έχει μεγάλα περιθώρια να γίνει πιο φιλικός και χρήσιμος στους ανέργους, υπό τον όρο ότι αλλάζει τη λογική και τον τρόπο προσέγγισης των ανέργων, αναδιοργανώνει πλήρως τον τρόπο λειτουργίας του και ενισχύεται με ειδικευμένο προσωπικό που να καλύπτει τις ανάγκες πρώτης γραμμής, δηλαδή άμεσης επαφής και εξυπηρέτησης των ανέργων. Έχουμε ζητήσει από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αρκετές προσλήψεις προσωπικού, ιδίως εργασιακών συμβούλων που βρίσκονται σε μεγάλη έλλειψη και αποτελούν την καρδιά κάθε σύγχρονου δημόσιου φορέα απασχόλησης. Επίσης, στον ΟΑΕΔ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο έργο τυποποίησης και πληροφορικοποίησης των διαδικασιών του, βελτίωση της επάρκειάς του στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και διαχείριση ενεργητικών πολιτικών αγοράς εργασίας, αναβάθμισης των Σχολών Μαθητείας του και επιμόρφωσης του προσωπικού του, που προβλέπεται ότι, μαζί με άλλες διοικητικές και οργανωτικές αλλαγές, θα επιφέρουν βελτιώσεις στην ποιότητα των πολιτικών και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Θα καταβάλω κάθε προσπάθεια ώστε να πραγματοποιηθούν τα παραπάνω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Στον απόηχο του εορτασμού της φετινής Εργατικής Πρωτομαγιάς, η διοικήτρια του ΟΑΕΔ, Μαρία Καραμεσίνη, αναφέρεται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν εργαζόμενοι και άνεργοι στην Ελλάδα εξαιτίας των μνημονίων και στις διεκδικήσεις, οι οποίες τίθενται στην προσπάθεια επαναφοράς της αγοράς εργασίας σε ένα περιβάλλον με κανόνες δικαίου και προοπτικές ανάπτυξης. Η Μ. Καραμεσίνη αναλύει την κρισιμότητα της υπό εξέλιξης διαπραγμάτευσης και τις κόκκινες γραμμές της ελληνικής κυβέρνησης, ενώ παρουσιάζει τους στόχους που θέτει για την αναδιοργάνωση του Οργανισμού Απασχόλησης, ούτως ώστε ο ΟΑΕΔ να γίνει πιο «φιλικός» προς τους πολίτες και πιο αποτελεσματικός με την αλλαγή του τρόπου προσέγγισης και παροχής λύσεων προς τους ανέργους.
Τη συνέντευξη πήρε η Ζωή Γεωργούλα
Από το Σικάγο του 1886 η ιστορία μάς «προσγείωσε» απότομα στις αρχές του 21ου αιώνα, στην Ελλάδα των μνημονίων της περιόδου 2010 – 2014.
Ως προς την ιστορία του εργατικού κινήματος της χώρας μας, να θυμίσω ότι η πρώτη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση έγινε το 1892 από τον Σύλλογο Σοσιαλιστών του Καλλέργη, με αιτήματα το οχτάωρο, την κυριακάτικη αργία και την ασφάλιση κατά των εργατικών ατυχημάτων. Από τότε, το εργατικό κίνημα κατέγραψε νίκες, μεγαλειώδεις αγώνες αλλά και υποχωρήσεις, διασπάσεις και ενωτικές πρωτοβουλίες, άφθονες κυβερνητικές παρεμβάσεις και κηδεμονία, αλλά και φάσεις εκδημοκρατισμού, κατοχυρώνοντας εντέλει θεσμικά, από το μεσοπόλεμο μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1980, τα ατομικά και συλλογικά εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα που, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισαν σιγά-σιγά να αμφισβητούνται. Η αμφισβήτηση έγινε στο όνομα της ευελιξίας της αγοράς της αγοράς εργασίας, της οικονομικής βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας στο πλαίσιο ανοιχτών αγορών και των υποχρεώσεων συμμόρφωσης της χώρας προς τις επιταγές της διαδικασίας ένταξης και παραμονής στην ΟΝΕ. Δηλαδή, μιας διαδικασίας θεσμικής ολοκλήρωσης της Ε.Ε. με βάση της αρχές του μονεταρισμού και του φιλελευθερισμού.
Όμως, οι αλλαγές επί τα χείρω στα θεσμικά κατοχυρωμένα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα στη χώρα μας ήταν μέχρι το 2008 περιορισμένες και ασήμαντες, μπροστά στη λαίλαπα που έμελλε να ακολουθήσει με τους μνημονιακούς νόμους της περιόδου 2010-2104. Κι αυτό, παρά την τεράστια επιδείνωση και τις εξαιρέσεις στην άσκηση δικαιωμάτων που επέφερε η μαζική είσοδος μεταναστών στις δεκαετίες του 1990 και 2000.
Πόσο επίκαιρα είναι τα αιτήματα του εορτασμού της φετινής Εργατικής Πρωτομαγιάς με δεδομένες τις προσπάθειες κατάργησης των δρεπανηφόρων μνημονιακών νόμων από τη νέα κυβέρνηση;
Τα αιτήματα φέτος είναι η επαναφορά του κατώτατου μισθού, η αποκατάσταση της νομοθεσίας για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, η υπεράσπιση ασφαλιστικών δικαιωμάτων, η ανάπτυξη και οι θέσεις εργασίας. Είναι απόλυτα συνδεδεμένα με τις κύριες ανατροπές που έφεραν οι μνημονιακοί νόμοι στα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα και τις επιπτώσεις της λιτότητας στην ανεργία. Ταυτίζονται με τις προτεραιότητες και τις «κόκκινες γραμμές» της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις της με τους θεσμούς της Ε.Ε.
Νομιμοποίησαν το κοινωνικό ντάμπινγκ στην Ευρώπη
Ο Επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ Π. Μοσκοβισί, πρόσφατα παραδέχθηκε ότι η Ελλάδα, όπως και όσες χώρες πέρασαν σε προγράμματα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, βρίσκονται εκτός ενωσιακού Δικαίου. Τελικά, η Ελλάδα μέσω των μνημονίων μετατράπηκε σε μια ειδική οικονομική ζώνη της ΕΕ;
Στην Ελλάδα έγιναν παραβιάσεις τόσο του δικαίου της Ε.Ε. όσο και του διεθνούς δικαίου. Για παράδειγμα, δύο μόνιμες επιτροπές της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας έχουν τεκμηριώσει με εκθέσεις τους την παραβίαση των διεθνών συμβάσεων που έχει υπογράψει η χώρα με τον ΟΗΕ για την προστασία των μισθών και την κοινωνική ασφάλεια, την ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Δεν ξέρω εάν μπορούμε να ισχυριστούμε, stricto sensu, ότι η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ειδική οικονομική ζώνη εντός της Ε.Ε. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι μνημονιακοί νόμοι για τον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, που είχαν ως τελικό στόχο τις δραματικές μειώσεις μισθών που εν τέλει παρατηρήθηκαν, νομιμοποίησαν το κοινωνικό ντάμπινγκ στην Ευρώπη, με την προτροπή και τις ευλογίες των ευρωπαϊκών θεσμών.
Με αφορμή τα μνημόνια, θεωρείτε ότι κρίνεται σε ένα μεγάλο βαθμό η πολιτική πάνω στην οποία θα «βαδίσει» η Ευρώπη τα επόμενα χρόνια αναλόγως της έκβασης που θα έχει η προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης;
Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 κατέδειξε τα αδιέξοδα και τις συνέπειες του νεοφιλελευθερισμού παγκοσμίως, ενώ η κρίση χρέους - ιδιωτικού, δημοσίου και τραπεζών - στην Ε.Ε. έφερε στο προσκήνιο τα καταστατικά προβλήματα της ΟΝΕ. Παρ’ όλα αυτά, με ευκαιρία την ελληνική κρίση, η Ε.Ε. προχώρησε όχι στην ανατροπή αλλά στη θωράκιση και εμβάθυνση της νεοφιλελεύθερης θεσμικής ολοκλήρωσης. Δεν είναι μόνο η δημοσιονομική εποπτεία των χωρών μελών που ενισχύθηκε, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου, αλλά και η εποπτεία τους σε τομείς, όπως η εξέλιξη και η διάρθρωση των μισθών, το σύστημα συλλογικής διαπραγμάτευσης κλπ. μέσω του συμφώνου για το Ευρώ+ και των αντίστοιχων μηχανισμών και διαδικασιών παρακολούθησης των μακροοικονομικών ανισορροπιών των χωρών μελών.
Η προσπάθεια της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις της με τους θεσμούς της Ε.Ε. συναντά τεράστιες αντιστάσεις διότι αμφισβητεί τα βασικά δόγματα και κατευθύνσεις πολιτικής που βρίσκονται πίσω από τις παραπάνω εξελίξεις. Αμφισβητεί το δόγμα ότι ένα υπέρογκο χρέος μπορεί να αποπληρωθεί μέσω δημοσιονομικών πλεονασμάτων που επιβάλλουν διαρκή λιτότητα και το δόγμα ότι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας θα στηρίζεται στην κατεδάφιση ή τον συνεχή περιορισμό των εργασιακών, κοινωνικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων. Τα παραπάνω καταρχήν δεν είναι θεμιτά, διότι δεν συνάδουν με τις δημοκρατικές παραδόσεις των ευρωπαϊκών λαών, αλλά και μία από τις βασικές αρχές συγκρότησης της Ε.Ε. από τη Συνθήκη της Ρώμης, που είναι ο αποκλεισμός του κοινωνικού ντάμπινγκ ως θεμιτού τρόπου ανταγωνισμού στο πλαίσιο της κοινής αγοράς. Κατά δεύτερον, στηρίζονται σε έναν οικονομικό παραλογισμό που καταστρέφει τις πραγματικές αναπτυξιακές δυνατότητες όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ε.Ε. ως σύνολο, άρα και τις μακροπρόθεσμες δυνατότητες κοινωνικής ανάταξης και προόδου για τις εργαζόμενες τάξεις. Από αυτήν την άποψη, μία θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων θα ανοίξει ρωγμές στην καθολική αποδοχή των παραπάνω δογμάτων και κατευθύνσεων και θα ενισχύσει τις δυνάμεις αντίστασης σε αυτές σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Εξ ου και η κυνική και εκβιαστική στάση των εκπροσώπων των «θεσμών» και των «εταίρων».
Το πρόγραμμα εξαρτάται από την έξοδο από την έλλειψη ρευστότητας
Από την πλευρά σας, έχοντας διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την καταπολέμηση της ανεργίας και όντας πλέον στο «τιμόνι» του ΟΑΕΔ, ποιοι είναι οι στόχοι που θέτετε για τη βελτίωση των όρων διαβίωσης και επαναφοράς των εκατοντάδων χιλιάδων ανέργων της χώρας στην αγορά εργασίας;
Οι στόχοι που μπορεί να θέσει κανείς ως επικεφαλής ενός φορέα όπως ο ΟΑΕΔ, έχουν να κάνουν με το είδος και την εμβέλεια των πολιτικών που αυτός θεσμικά και χρηματοδοτικά μπορεί να σχεδιάσει και υλοποιήσει στις σημερινές συνθήκες. Ως γνωστόν, ο ΟΑΕΔ παρέχει τα επιδόματα και βοηθήματα ανεργίας στους ανέργους και υλοποιεί το μεγαλύτερο όγκο των ενεργητικών πολιτικών αγοράς εργασίας, για το είδος και την κατεύθυνση των οποίων είναι υπεύθυνο το υπουργείο Εργασίας. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε τη βελτίωση των επιδομάτων και παροχών προς τους ανέργους, ενώ εξαρτούσε την ταχεία μείωση της ανεργίας το πρώτο διάστημα διακυβέρνησης από τον τερματισμό της λιτότητας και την αύξηση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης των λαϊκών τάξεων, τη διευθέτηση της υπερχρέωσης των επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ, και την υλοποίηση προγραμμάτων απασχόλησης μεγάλης κλίμακας, που θα διασφάλιζαν στους ανέργους πλήρη εργασιακά δικαιώματα και προοπτική σταθερής ένταξης στην απασχόληση.
Η υλοποίηση του σκέλους του παραπάνω προγράμματος που αφορά τον ΟΑΕΔ εξαρτάται από την έξοδο της χώρας από την κατάσταση έλλειψης ρευστότητας που στραγγίζει τα ταμειακά πλεονάσματα όλων των φορέων γενικής κυβέρνησης, αλλά και από την διεύρυνση των δημόσιων πόρων που διατίθενται για την υλοποίηση προγραμμάτων απασχόλησης. Μια πρώτη συμφωνία με τους «εταίρους» που θα χαλάρωνε τη χρηματοδοτική ασφυξία του δημοσίου τομέα θα δώσει περιθώρια για βαθμιαία εκδίπλωση των μέτρων οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής και πολιτικής απασχόλησης που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Ο σχεδιασμός προγραμμάτων απασχόλησης με βάση τη νέα λογική θα γίνει από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ, αφού ολοκληρωθούν τα προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, ξεκίνησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και βελτιώθηκαν όσο αυτό ήταν δυνατόν από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Οι δυνατότητες του ΟΑΕΔ
Πιστεύετε ότι ο ΟΑΕΔ μπορεί να γίνει πιο «φιλικός» προς τους ανέργους και να τους βοηθήσει στις προσπάθειες τους να βρουν ξανά θέσεις απασχόλησης; Αν ναι, με ποιους τρόπους;
Ο ΟΑΕΔ έχει μεγάλα περιθώρια να γίνει πιο φιλικός και χρήσιμος στους ανέργους, υπό τον όρο ότι αλλάζει τη λογική και τον τρόπο προσέγγισης των ανέργων, αναδιοργανώνει πλήρως τον τρόπο λειτουργίας του και ενισχύεται με ειδικευμένο προσωπικό που να καλύπτει τις ανάγκες πρώτης γραμμής, δηλαδή άμεσης επαφής και εξυπηρέτησης των ανέργων. Έχουμε ζητήσει από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αρκετές προσλήψεις προσωπικού, ιδίως εργασιακών συμβούλων που βρίσκονται σε μεγάλη έλλειψη και αποτελούν την καρδιά κάθε σύγχρονου δημόσιου φορέα απασχόλησης. Επίσης, στον ΟΑΕΔ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο έργο τυποποίησης και πληροφορικοποίησης των διαδικασιών του, βελτίωση της επάρκειάς του στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και διαχείριση ενεργητικών πολιτικών αγοράς εργασίας, αναβάθμισης των Σχολών Μαθητείας του και επιμόρφωσης του προσωπικού του, που προβλέπεται ότι, μαζί με άλλες διοικητικές και οργανωτικές αλλαγές, θα επιφέρουν βελτιώσεις στην ποιότητα των πολιτικών και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Θα καταβάλω κάθε προσπάθεια ώστε να πραγματοποιηθούν τα παραπάνω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου