ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ
22 Δεκεμβρίου 2014
Συναδέλφισσες/οι
Μαζί με τις ευχές για δημιουργική χρονιά
και υγεία για όλους μας , είναι χρήσιμο
να αποτιμήσουμε τη χρονιά που πέρασε. Είναι γνωστό σε όλους ότι το 2013 ο νόμος
4186 για την αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν προήλθε ως μια
ανάγκη για την αναβάθμιση της. Ψηφίσθηκε και εφαρμόσθηκε ως προαπαιτούμενο
μνημονιακών πολιτικών. Οι πολιτικές αυτές έχουν ως βασική στόχευση τη φτωχοποίηση μαζικών
τμημάτων της ελληνικής κοινωνίας. Το μέσο για την επίτευξη του στόχου
είναι η αποδιάρθρωση των εργασιακών
σχέσεων ,η κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους και η μεταφορά λειτουργιών του σε
ιδιωτικά συμφέροντα.
Όλα αυτά εξυπηρετούνται με τη θεσμοθέτηση ενός νέου προτύπου
εκπαιδευτικής πολιτικής για την Τεχνική Εκπαίδευση που εισάγει μια νέα Μαθητεία
που δεν έχει καμία σχέση με τη Μαθητεία
του Ο.Α.Ε.Δ.. Η καθολική Μαθητεία του νόμου 4186/2013 για όλο το φάσμα της Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης , η θεσμοθέτηση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης Σ.Ε.Κ. και η
Τράπεζα θεμάτων του Γενικού Λυκείου εξυπηρετούν τις σκοπιμότητες του μνημονίου.
Ενός μνημονίου που βρήκε ανταπόκριση και στον Ο.Α.Ε.Δ. με το ειδικό μνημόνιο
συνεργασίας που υπογράφηκε αρχές του 2013 στη Γερμανία και αποτυπώθηκε στην
περίφημη και φερόμενη αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. ή αλλιώς re-engineering.
Ως παράταξη, είχαμε επισημάνει ότι η Μαθητεία του Ο.Α.Ε.Δ.
καταργείται γιατί είναι ένα επιτυχημένο σύστημα εκπαιδευτικής και κοινωνικής
πολιτικής , όπως τόσα άλλα συστήματα στη χώρα μας στο χώρο της εκπαίδευσης ,
της υγείας , του κοινωνικού κράτους. Ότι οι Πειραματικές σχολές Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης στο Καλαμάκι και το Ηράκλειο Κρήτης , ήταν γερμανικής έμπνευσης με
διόλου ανιδιοτελείς σκοπούς , αφού επενδύουν σε επαγγέλματα, που τα χρειάζονται
στη χώρα τους , απαξιώνοντας το εγχώριο δυικό σύστημα επαγγελματικής
εκπαίδευσης που εφαρμόζει ο Ο.Α.Ε.Δ. από το 1952. Οι Γερμανοί φαίνεται ότι
έχουν μια εμπεδωμένη προκατάληψη σύμφωνα με την οποία το δυικό σύστημα της Ελλάδας δεν υπάρχει.
Δυστυχώς για όλους, το σύστημα υπάρχει και παρά το ότι λειτουργεί
υπό δυσμενείς όρους και συνθήκες μέσω των ΕΠΑ.Σ. ,η ελληνική κοινωνία το
έχει αγκαλιάσει , το εμπιστεύεται και το αναδεικνύει με τις μαζικές εγγραφές
μαθητών στις σχολές Μαθητείας του
Ο.Α.Ε.Δ . Το αναδεικνύουν οι κοινωνικοί
εταίροι , που το προτιμούν για την
πρακτική άσκηση των μαθητών , σε σχέση με αποτυχημένα συστήματα τύπου voucher. Αντί λοιπόν να προωθήσουν τη
αναβάθμιση του , την ελκυστικότητα του , την ποιοτική του βελτίωση, το
καταργούν.
Οι πρόσφατες ρυθμιστικές διατάξεις που αποτυπώθηκαν στο άρθρο
72 του νόμου 4310/2014 επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Το Υπουργείο Παιδείας
συνεχίζει ακάθεκτο το έργο του για την αποδόμηση της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. .
Στρατηγικός σύμμαχος του, το Υπουργείο Εργασίας που αποποιείται της ευθύνης της
χρηματοδότησης και κυρίως της διασφάλισης των εργασιακών δικαιωμάτων της
Πρακτικής Άσκησης της Μαθητείας, όπως ισχύει μέχρι τώρα. Οι εκπαιδευτικές δομές
του Ο.Α.Ε.Δ. τίθενται εκτός τυπικού συστήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η
Μαθητεία παραπέμπεται χωρίς καμία βάση στρατηγικού σχεδιασμού και εργασιακών δικαιωμάτων
στην έκδοση Κ.Υ.Α..Αναφερόμαστε στην εφαρμογή της καθολικής αλλά ωστόσο
προαιρετικής Μαθητείας της Δ΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και της υποχρεωτικής Μαθητείας
της Γ΄ τάξης των Σ.Ε.Κ.. Όμως, πώς είναι δυνατό να εφαρμοσθεί καθολική Μαθητεία για
40.000 μαθητές με ανύπαρκτη την
παραγωγική βάση της οικονομίας ; Με 270.000 λουκέτα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις
και μείωση του τζίρου κατά 75% , όπως αναφέρουν
επίσημα στοιχεία της ΓΣΕΒΕ;
Σε
ποιες Κ.Υ.Α. για τη Μαθητεία αναφέρεται η τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας ,
όταν έχει κυκλοφορήσει σχέδιο με ανάθεση,
που έκανε το ίδιο σε ιδιωτική εταιρεία
(Τεχνικός Σύμβουλος ENOROS CONSULTIG) για την εφαρμογή εθνικού σχεδίου
δράσης για τη Μαθητεία ; Πρόκειται για ένα σχέδιο που ξηλώνει όλες τις εκπαιδευτικές
δομές του Ο.Α.Ε.Δ. για να τις μεταφέρει σε συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού
τομέα (βλέπε μόνο ιδιώτες) σε επίπεδο λειτουργίας των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων.
Σε ποιο σχέδιο Μαθητείας αναφερόμαστε που ενώ κατά τα άλλα επαινείται ο
Ο.Α.Ε.Δ. για την τεχνογνωσία του εκπαιδευτικού δυναμικού των σχολικών μονάδων
του , στην πράξη μέρα με τη μέρα το δυναμικό αυτό χάνεται λόγω διαθεσιμοτήτων και κυρίως συνταξιοδότησης;
Είναι σαφές ότι χωρίς υγιή παραγωγική βάση , χωρίς το
ανθρώπινο εκπαιδευτικό δυναμικό του Ο.Α.Ε.Δ. , τα όποια σχέδια θα αποτύχουν
παταγωδώς. Το σύστημα Μαθητείας έχει ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά. Η
εμπιστοσύνη που έχει κατακτηθεί από τους επαγγελματίες και τους εργοδότες με
τους οποίους συνεργάζονται οι σχολικές μονάδες επιτεύχθηκε μέσα σε δεκαετίες με
προσωπική και ουσιαστική συνεργασία και πολύ κόπο. Είναι επίπονο , δύσκολο και βασανιστικό
να δημιουργηθεί έστω και μια θέση πρακτικής άσκησης. Πολλές φορές απαιτεί ακόμη
και ένα χρόνο. Είναι εκτός νοοτροπίας του εκπαιδευτικού συστήματος, οι εκπαιδευτικοί
πέραν του διδακτικού τους έργου , να επωμίζονται την έρευνα θέσης πρακτικής ,
την επιλογή του μαθητευόμενου και την παρακολούθηση του ,όταν εργάζεται. Όμως,
σε αυτά τα χαρακτηριστικά με κέντρο τον άνθρωπο στηρίζεται το σύστημα Μαθητείας
του Ο.Α.Ε.Δ. που θέλουν να καταργήσουν.
Αν μέσα στο 2015- άμεσα στις αρχές του- δεν γίνουν προσλήψεις
τακτικού εκπαιδευτικού προσωπικού, σε λίγο θα υπάρχουν κτίρια χωρίς ανθρώπους.
Είναι απαραίτητο, άμεσα να καταργηθεί ο 4186 και οι νόμοι στους οποίους
στηρίζεται η μεταφορά δομών σε ιδιώτες, όπως ο νόμος 4093/2012. Είναι επιβεβλημένο,
η επιχειρούμενη αναδιάρθρωση του
Ο.Α.Ε.Δ. να λειτουργήσει με γνώμονα το συμφέρον του Οργανισμού.
Οι «μεταρρυθμίσεις»
στο σύστημα προμηθειών είτε για το εκπαιδευτικό υλικό , είτε για τη συντήρηση
δομών, το μόνο που κάνουν είναι να βάζουν εμπόδια και να προωθούν την απορρύθμιση
βασικών λειτουργιών του Οργανισμού. Μήπως τελικά αυτό επιδιώκουν; Ακόμη και τα
κτίρια δεν θα αντέξουν. Όλα βρίσκονται
υπό εγκατάλειψη και αποδόμηση.
Σε όλα αυτά, ήρθε να προστεθεί και η
καθυστέρηση της πρόσληψης ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού μέσα από ένα
ηλεκτρονικό σύστημα του «ό,τι δηλώσεις» με εκκρεμότητες που προσβάλλουν την
αξιοκρατία των προσλήψεων. Άμεσο αποτέλεσμα, οι συνάδελφοι μας, που κυρίως σε
αυτούς στηρίζεται η λειτουργία των σχολών, να κάνουν γιορτές χωρίς τα
δεδουλευμένα τους!
Συναδέλφισσες/οι
Όσοι πια έχουμε μείνει ,καλούμαστε
να αναλάβουμε ευθύνες για να προστατέψουμε τις σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ..
Το πρόσφατο συνέδριο της Ομοσπονδίας μας έθεσε τους στόχους για την αναβάθμιση
και ενίσχυση του θεσμού της Μαθητείας. Η Ε.Ε. τον θεωρεί πυλώνα καταπολέμησης
της ανεργίας. Το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας οφείλει να
πάρει άμεσα θέση για το μέλλον των σχολικών μονάδων που εφαρμόζει το μοναδικό
και επιτυχημένο θεσμό της σύνδεσης και της μετάβασης των νέων στην εργασία. Για
όλα αυτά έχουμε τον καλύτερο σύμμαχο την ελληνική κοινωνία.
Χρόνια
Πολλά Με πίστη, ελπίδα, αγώνες!
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ο.Α.Ε.Δ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου