oaednews

Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

«Λευκό μητρώο επιχειρήσεων», πρόγραμμα για «χρυσά μυαλά» & e-κάρτες ανεργίας

Δέκα παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας με στόχο τη μείωση της ανεργίας παρουσιάζει ο υπουργός Εργασίας στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου για την απασχόληση.

Ανακοινώνεται η σύσταση του «λευκού μητρώου επιχειρήσεων» αλλά και το πρόγραμμα για τα «χρυσά μυαλά». Πώς προβλέπεται να ενισχυθούν οι αριστούχοι, πώς εκδίδονται οι κάρτες του ΟΑΕΔ και πόσο θα μειωθούν οι εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία

Χρηματοδοτικές και θεσμικές διευκολύνσεις σε επιχειρήσεις προκειμένου να απασχολήσουν αριστούχους προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών προγραμμάτων προβλέπει το πρόγραμμα για «χρυσά μυαλά» που παρουσιάζει ο υπουργός Εργασίας στο Εθνικό Συμβούλιο απασχόλησης. Είναι μια από τις 10 δράσεις που προγραμματίζονται. Μεταξύ αυτών, η περαιτέρω μείωση των εργοδοτικών εισφορών (ήδη έχουν πέσει κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες ενώ συζητείται, υπό προϋποθέσεις, η περαιτέρω μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα) αλλά και η κατάρτιση «λευκού μητρώου» επιχειρήσεων. Σε αυτό θα εγγράφονται όσες επιχειρήσεις δημιούργησαν θέσεις εργασίας μέσα στην κρίση καθώς και οι εταιρείες που εμφανίστηκαν να τηρούν την εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία. Το «αντάλλαγμα» προς αυτές τις επιχειρήσεις, θα είναι η απαλλαγή τους από τους συχνούς ελέγχους. Αναλυτικότερα, οι 10 παρεμβάσεις όπως εμφανίζονται στην παρουσίαση του κ. Βρούτση, έχουν ως εξής:

1.ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
2.ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
3.ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΤΑΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Δ.
4.«ΛΕΥΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ»
5.«ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ‘ΧΡΥΣΑ ΜΥΑΛΑ’ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ»
6.ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
7.ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΟΑΕΔ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
8.ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
9.ΝΕΟ ΕΝΙΑΙΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ


Εντός του 2014, δημιουργείται μόνιμος μηχανισμός διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας σε διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη». Θα αποτυπώνει τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων σε ειδικότητες και δεξιότητες, ώστε ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων να μη γίνεται πλέον «στα τυφλά» όπως στο παρελθόν, αλλά να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας, των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων της χώρας και, πρωτίστως, των ίδιων των ανέργων. Για το σχεδιασμό και την εφαρμογή του συστήματος διάγνωσης έχει καταρτισθεί ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης (έχει ήδη αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση χρηματοδότησης), στο οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται και η πιλοτική εφαρμογή σε δύο Περιφέρειες για τη συντονισμένη παροχή υπηρεσιών προς όφελος της βέλτιστης δυνατής μετάβασης νέων της περιοχής από το σχολείο στην εργασία.

Μετά τη γενναία σωρευτική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες τον Ιούλιο του 2014, σχεδιάζεται περαιτέρω μείωση των εργοδοτικών εισφορών – καταρχήν κατά μία (1) μονάδα μέχρι το τέλος του έτους - υπό την προύπόθεση ότι θα επιβεβαιωθεί η θετική δυναμική και η ταμειακή ισορροπία του μέτρου, δηλαδή η υπερκάλυψη της απώλειας πόρων για τα ταμεία, με έμμεση ενίσχυση των δημοσίων εσόδων λόγω προσλήψεων.

Η ανανέωση της κάρτας ανεργίας θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, χωρίς να χρειάζεται καμία επίσκεψη στις υπηρεσίες του Οργανισμού. Ως επακόλουθο της δραστικής μείωσης των επισκέψεων των συναλλασσομένων στις Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ (μείωση μέχρι και 4.250.000 επισκέψεων κατ’ έτος), θα προκύψει η απελευθέρωση περίπου 800 εργασιακών συμβούλων και 1.200 διοικητικών υπαλλήλων από εργασίες ρουτίνας (επαναλαμβανόμενες και χωρίς προστιθέμενη αξία διαδικασίες), οι οποίοι στη συνέχεια θα απασχοληθούν σε παραγωγικότερες και αποτελεσματικότερες εργασίες, όπως η σύνταξη Ατομικού Σχεδίου Δράσης, μέσα από τη διαδικασία εξατομικευμένης προσέγγισης του ανέργου, η ποιοτική προσφορά συμβουλευτικών υπηρεσιών, η αποτελεσματικότερη σύζευξη προσφοράς/ζήτησης εργασίας και γενικότερα η καλύτερη και ταχύτερη εφαρμογή των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, καθώς και η ουσιαστικότερη παρακολούθηση του ανέργου.

Το «Λευκό Μητρώο» θα περιλαμβάνει επιχειρήσεις οι οποίες μέχρι σήμερα έχουν αποδεδειγμένα και διαχρονικά επιδείξει υποδειγματική συμπεριφορά ως προς τις υποχρεώσεις τους προς τους εργαζόμενους και την πολιτεία και, συνεπώς, δεν θα υπόκεινται πλέον σε εντατικούς ελέγχους, ο προσανατολισμός των ελεγκτικών υπηρεσιών θα στραφεί σε πιο στοχευμένες περιπτώσεις υψηλής ή υποτροπιάζουσας παραβατικότητας.

Για την κατάταξη των επιχειρήσεων σε αυτό το Μητρώο θα αξιοποιηθούν αυστηρά κριτήρια, όπως ενδεικτικά η αποδεδειγμένη συμμόρφωσή τους στην εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία, η διατήρηση ή/και αύξηση προσωπικού κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη καταγγελιών για παράβαση της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας κ.λπ.

Κατ’ αυτό τον τρόπο θα μειωθεί το «νεκρό βάρος» (deadweight) των ελέγχων και θα αυξηθεί η «προστιθέμενη αξία» τους με την έννοια της συνολικής αύξησης της συμμόρφωσης των επιχειρήσεων. Παράλληλα, η κατάταξη των επιχειρήσεων σε ένα τέτοιο μητρώο θα μπορούσε να αποτελέσει πτυχή των επιχειρηματικών πολιτικών «Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης».

Η διαρροή των καλύτερων μυαλών της Ελλάδας στο εξωτερικό (braindrain), φαινόμενο που εντάθηκε τα τελευταία χρόνια της κρίσης, συνιστά έναν πραγματικό κίνδυνο για το σήμερα και, κυρίως, το αύριο της χώρας. Τραυματίζει την κοινωνική συνοχή και υπονομεύει καίρια το μακροχρόνιο αναπτυξιακό δυναμισμό της χώρας μας.

Για αυτό το λόγο, το υπουργείο Εργασίας αποφάσισε το σχεδιασμό και την άμεση υλοποίηση μιας ειδικής παρέμβασης μεγάλης κλίμακας για την ανάσχεση αυτού του φαινομένου. Μια σύγχρονη δράση, με την οποία οι καλύτεροι νέοι επιστήμονες θα παραμείνουν στον τόπο μας, μπολιάζοντας με την ικανότητα και δημιουργικότητά τους το χτίσιμο της αυριανής παραγωγικής Ελλάδας.

Το Σχέδιο του υπουργείου Εργασίας περιλαμβάνει ένα μίγμα γενναίων θεσμικών κινήτρων και χρηματοδοτικών διευκολύνσεων – με πόρους, ιδίως, του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου – τόσο προς επιχειρήσεις και φορείς όσο, κυρίως, προς τους ίδιους τους νέους, ώστε οι καλύτεροι και αριστεύσαντες απόφοιτοι των ελληνικών Πανεπιστημίων (από πτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα) να αξιοποιηθούν από την ελληνική αγορά εργασίας.

Έτσι, τα «χρυσά μυαλά» που θα βγαίνουν κάθε χρόνο από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα εισέρχονται με τις καλύτερες προϋποθέσεις στην παραγωγή και τη δημιουργία, ενδυναμώνοντας το νέο, εξωστρεφές και ανταγωνιστικό, αναπτυξιακό πρότυπο της οικονομίας. Η μεγάλη αυτή παρέμβαση θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και ειδικότερα το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, το οποίο με την πλούσια τεχνογνωσία του θα συμβάλλει καθοριστικά στον εντοπισμό και την ανάδειξη της σύγχρονης ελληνικής αριστείας.

Δημιουργείται μόνιμος μηχανισμός διαβούλευσης, σχεδιασμού και αξιολόγησης των πολιτικών και των προγραμμάτων απασχόλησης, που θα πλαισιώνεται από τους αρμόδιους φορείς της κεντρικής κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, τους κοινωνικούς εταίρους αλλά και επιστημονικούς φορείς.

Εφαρμογή της δέσμευσης που έχουν αναλάβει οι Κοινωνικοί Εταίροι στο προοίμιο της Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) 2014 για πρόταση σύμπραξης με τον ΟΑΕΔ με στόχο τη συντονισμένη οργάνωση δράσεων σχετικά με την απασχόληση των νέων (π.χ. μαθητεία, πρακτική άσκηση, εγγύηση για τη νεολαία, νεανική επιχειρηματικότητα κλπ)

Προτείνουμε τη διαπραγμάτευση με τη νέα σύνθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θέματα των Κανονισμών που αφορούν:

(α) τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων, η οποία είναι εξαιρετικά περιοριστική λόγω αφενός των αυστηρών ορισμών των μέτρων που χαρακτηρίζονται ως κρατική ενίσχυση και αφετέρου λόγω των χαμηλών ορίων επιτρεπόμενης σώρευσης κρατικών ενισχύσεων που θέτει ο κανονισμός για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (deminimis) και ως εκ τούτου αποκλείει πολλές επιχειρήσεις (ιδιαίτερα τις μεγάλες) από τη δυνατότητα συμμετοχής σε νέα προγράμματα.

(β) την κατανομή χρηματοδότησης στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, καθώς η υπάρχουσα κατανομή πόρων ανά κατηγορία Περιφέρειας (Περισσότερο ανεπτυγμένες, Περιφέρειες σε μετάβαση, λιγότερο ανεπτυγμένες) δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές αναπτυξιακές ανάγκες. Παράδειγμα, οι Περιφέρειες του Στόχου 2 – Σταδιακης Εισόδου (Αττική και Νότιο Αιγαίο) λαμβάνουν μειωμένη χρηματοδότηση για δράσεις απασχόλησης την περίοδο 2014-2020, καθώς το ΑΕΠ των περιοχών αυτών (όπως μετρήθηκε προ κρίσης) υπερβαίνει το όριο επιλεξιμότητας.

Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και σύγχρονου νομικού πλαισίου για την πρακτική άσκηση και τα ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να διέπουν τις περιόδους πρακτικής άσκησης, με σκοπό την αντιμετώπιση του κατακερματισμένου νομικού πλαισίου, τον εκσυγχρονισμό του θεσμού και εν τέλει την αποτελεσματική σύνδεση της πρακτικής άσκησης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Η ενιαιοποίηση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για την πρακτική άσκηση είναι, εξάλλου, απαραίτητος για την απρόσκοπτη υλοποίηση της παρέμβασης «Εγγύηση για τη Νεολαία» (YouthGuarantee) μέσω της οποίας θα προσφέρεται σε κάθε νέο έως 25 ετών μια πρόταση καλής ποιότητας για απασχόληση, επαγγελματική κατάρτιση, μαθητεία ή πρακτική άσκηση μέσα σε χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών από τότε που θα αποχωρήσουν από την επίσημη εκπαίδευση ή από τότε που θα μείνουν χωρίς εργασία.

Προωθείται κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας, έχοντας υπόψη ότι οι απλοί και καθαροί κανόνες ελαχιστοποιούν το κόστος συμμόρφωσης για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, συνιστούν θετικό κίνητρο υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων, τονώνουν εν γένει την επιχειρηματικότητα και, κυρίως, εμπεδώνουν κλίμα εμπιστοσύνης στην οικονομία και την αγορά εργασίας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου