oaednews

Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΕΝΩΣΗ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΟΑΕΔ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ



Με αφορμή την ολοκλήρωση υλοποίησης της δράσης «επιταγή εισόδου στην αγορά εργασίας για ανέργους νέους ηλικίας έως 29 ετών» τουλάχιστον στην Θεσσαλία, αλλά και τις σχετικές ανακοινώσεις για την προκήρυξη πάλι του ίδιου προγράμματος το οποίο θα αφορά κάποιες δεκάδες χιλιάδες  ανέργους που θα ωφεληθούν από δράσεις κατάρτισης,  πρακτικής άσκησης αλλά και συμβουλευτικής υποστήριξης, είναι ευκαιρία να εξετάσουμε την αποτελεσματικότητα των παρόχων κατάρτισης και υλοποίησης του προγράμματος αλλά και το ίδιο το πρόγραμμα.
  


« Σύμφωνα με την με αρ.πρωτ. 3.11577/5.7600/1-4-2013 της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή σε δράση με αντικείμενο Επιταγή Εισόδου στην Αγορά Εργασίας για Ανέργους Νέους Ηλικίας έως 29 Ετών,
 « Σκοπός της δράσης είναι η επίτευξη μιας δομημένης πορείας εισόδου των ανέργων νέων στην αγορά εργασίας , η οποία δυνητικά καταλήγει στην τοποθέτησή τους σε θέσεις απασχόλησης σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας
Για το σκοπό αυτό θα υλοποιηθούν οι εξής δράσεις:
1)Πρόγραμμα θεωρητικής κατάρτισης 80 ωρών.
2)Πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις ιδιωτικού τομέα διάρκειας 500 ωρών.
3)Υπηρεσίες Υποστήριξης και Συμβουλευτικής καθοδήγησης των καταρτιζόμενων από τον πάροχο κατάρτισης, πριν και κατά την διάρκεια της πρακτικής.
4) Επιχορήγηση της επιχείρησης που προβαίνει στην πρόσληψη του ωφελούμενου, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο άλλης πρόσληψης.
Συνολικός προϋπολογισμός της δράσης  130,000,000 ευρώ
Αναμένεται να ωφεληθούν 35000 άνεργοι  ».

Για  μάς το σύνολο των προγραμμάτων τα οποία στοχεύουν σε  ανέργους συνδυάζοντας   κατάρτιση με πρακτική άσκηση στο χώρο εργασίας είχαν και έχουν ως στόχο την βελτίωση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού έτσι ώστε να βρουν ευκολότερα μια θέση εργασίας, έτσι συμφωνούμε απόλυτα με τους στόχους του  προγράμματος επιταγή Εισόδου στην αγορά εργασίας για ανέργους νέους ηλικίας έως 29 ετών.
Δεν βλέπουμε όμως αυτό στην πραγματικότητα να συμβαίνει, ειδικά μάλιστα τα τελευταία χρόνια στα οποία η Ελλάδα βιώνει τα συγκεκριμένα  ποσοστά ανεργίας ιδίως στους νέους, που όλοι γνωρίζουμε.  
Σύμφωνα με στοιχεία των Υπηρεσιών μας  λοιπόν, μερικές χιλιάδες άνεργοι έχουν ενταχθεί σε δράσεις κατάρτισης και πρακτικής άσκησης και  από αυτούς ελάχιστοι έχουν τελικά υπαχθεί σε επιχορηγούμενο πρόγραμμα ΝΘΕ το οποίο χειρίζονται οι Υπηρεσίες  αρμοδιότητάς μας. Έτσι  με ακρίβεια μπορούμε να πούμε ότι ένα εξευτελιστικό ποσοστό ( για την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου προγράμματος ) ακόμη και κάτω του  5%  έχει τελικά βρει μια θέση εργασίας έστω και επιχορηγούμενη, μέσα από αυτό το πρόγραμμα. Το υπόλοιπο ποσοστό πάνω από 95 % επιστρέφει στην πρότερη κατάσταση της αναζήτησης εργασίας, καταγράφοντας απλώς τη συγκεκριμένη εμπειρία , στο βιογραφικό του.  
Φαίνεται τελικά ότι η λειτουργία αυτού του προγράμματος δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και δεν κατάφερε να ανασχέσει τα υπερβολικά ποσοστά της ανεργίας στην Ελλάδα στην περιοχή τουλάχιστον της Θεσσαλίας.
Το μόνο πράγμα στο οποίο είχε πραγματική επιτυχία ήταν το κομμάτι της δράσης που αναφέρεται στην κατάρτιση. Ένας αρκετά μεγάλος  αριθμός  ανέργων καταρτίστηκε και επανακαταρτίζεται συνεχώς σε αντικείμενα τα οποία δυστυχώς ανακυκλώνονται τα τελευταία 20 με 30 χρόνια  Είναι βέβαιο ότι οι ωφελούμενοι καταρτίστηκαν στα αντικείμενα για τα οποία επιλέχθηκαν.
Στην δράση της πρακτικής άσκησης από ότι φάνηκε σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξε αστοχία από τον πάροχο της κατάρτισης στην σωστή σύζευξη των καταρτιζόμενων με τις επιχειρήσεις υποδοχής και αυτό διότι δεν τηρήθηκε η βασική αρχή της  συμβατότητας του αντικειμένου της κατάρτισης με το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης. Αποτέλεσμα αυτής της αστοχίας είναι η αποτυχία της σύζευξης και άρα η μη δημιουργία θέσης εργασίας επιδοτούμενης ή μη.   


Εύλογα είναι λοιπόν τα ερωτήματα που προκύπτουν.

- Για ποιο λόγω πρέπει πάντα να δαπανώνται τόσα χρήματα, τα οποία θα τα εκμεταλλεύονται φορείς χωρίς την απαραίτητη τεχνογνωσία, εμπειρία και προσωπικό για  να δημιουργούνται ελάχιστες  θέσεις εργασίας ; .
 - Μήπως τα θεματικά αντικείμενα κατάρτισης δεν συμβαδίζουν πλέον με τις ανάγκες τις αγοράς εργασίας;
- Καταλαβαίνουμε την αναγκαιότητα της συμβουλευτικής υποστήριξης ανέργων αλλά ο Οργανισμός μπορεί να την παρέχει και δωρεάν στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του (και οι πόροι που δεσμεύονται για αυτές τις δράσεις να κατευθύνονται σε προγράμματα δημιουργίας θέσεων εργασίας και γενικά σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης) εάν βέβαια  του επιτρέψουν να προσφέρει και αυτή την υπηρεσία,  την οποία την έχουν βάλει στον πάγο τα τελευταία πέντε με έξη χρόνια δημιουργώντας μάλιστα  επιτροπές και σχέδια αναδιοργάνωσης ( reengeneering ) για να λειτουργήσουν κάτι το οποίο προυπήρχε και η εμπειρία του έχει καταγραφεί.

-         Για ποιο λόγω ο Δημόσιος Οργανισμός Απασχόλησης (ΟΑΕΔ) να έχει στην ευθύνη του αυτή τη στιγμή μόνο ένα πρόγραμμα 10.000 θέσεων εργασίας το οποίο απορροφήθηκε από την αγορά εργασίας σε μία μόλις εβδομάδα, να έχουν εξαγγελθεί άλλα τρία τα οποία και πάλι δεν επαρκούν να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς, και παράλληλα να αναμένονται προγράμματα με καταρτίσεις τύπου Voucher τα οποία δυστυχώς στην Ελλάδα φαίνεται ότι για όλους τους παραπάνω λόγους που αναφέρουμε  δεν αποδίδουν.   
-         Στόχος μας είναι να ανακυκλώνουμε την ανεργία, μέσω προγραμμάτων κατάρτισης και δωρεάν προσωπικού σε επιχειρήσεις με την μορφή πρακτικής άσκησης;  Η να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για στέρεες θέσεις εργασίας, μέσα από την αποτελεσματική διαχείριση κοινοτικών πόρων που είναι δεσμευμένοι για αυτόν το σκοπό.  
-         Η αποδυνάμωση του ΟΑΕΔ από δράσεις αυτή την εποχή δεν είναι προς όφελος των ανέργων και γενικά της κοινωνίας, αλλά όλων αυτών που με πρόσχημα την αποτελεσματικότερη υλοποίηση προγραμμάτων προσπαθούν να επωφεληθούν από Ευρωπαϊκές και μη χρηματοδοτήσεις.
Σαν επίλογο θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η ανεργία στην Ελλάδα τις κρίσης απαιτεί σοβαρότητα στις πολιτικές επιλογές οι οποίες θα πρέπει πάντα να αποσκοπούν στο κοινό συμφέρον. Είναι κοινή παραδοχή και αποδεδειγμένο ότι τα τελευταία 30 χρόνια  εταιρείες, οργανώσεις, επιχειρήσεις, πρόσωπα και άλλα πολλά στην Ελλάδα δεν μπόρεσαν και δεν μπορούν να παρέχουν σοβαρές υπηρεσίες . Μπορούν βέβαια να διαχειριστούν ποσά με «τον τρόπο τους» τα οποία είναι διαθέσιμα ή θα είναι διαθέσιμα για την καταπολέμηση της ανεργίας. Επισημαίνουμε ότι κάποτε θα πρέπει να ελεγχθεί  η αποτελεσματικότητα  όλων αυτών που χρηματοδοτούνται ή επιθυμούν να χρηματοδοτηθούν για να προσφέρουν δράσεις κατάρτισης και απασχόλησης. Εμείς απλώς κάναμε την αρχή αποδεικνύοντας ότι δεν τα κατάφεραν με την υλοποίηση του προγράμματος «Επιταγή εισόδου στην αγορά εργασίας για ανέργους νέους ηλικίας έως 29 ετών ».


Επισημαίνουμε και πάλι ότι στόχος όσων παρέχουν υπηρεσίες καταπολέμησης της ανεργίας θα πρέπει είναι η παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών για την ανεργία στην Ελλάδα και όχι η διαχείριση των «διαθέσιμων ποσών και πόρων».


Για το ΔΣ




Ο Πρόεδρος                                                                                          Ο Γραμματέας


Τσάλαβος Απόστολος                                                                    Μπαζιάνας Γεώργιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου