Ο Λογαριασμός Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΛΑΕΚ), τον οποίο διαχειρίζεται ο καθ’ ύλη αρμόδιος δημόσιος φορέας ο ΟΑΕΔ και χρηματοδοτείται από εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών, απετέλεσε σημαντικό ‘‘εργαλείο’’, κυρίως, για την βελτίωση της επαγγελματικής κατάρτισης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και την στήριξη των ερευνητικών-εκπαιδευτικών ινστιτούτων των φορέων εργαζομένων και εργοδοτών , την βοήθεια, μέσω ειδικών προγραμμάτων απασχόλησης, ομάδων εργαζομένων που πλήττονταν από την ανεργία (π.χ. πλησίον της σύνταξης).
Το γεγονός ότι η μακροχρόνια λειτουργία του ΛΑΕΚ (από το 1996) και η υποχρέωση βελτίωσης της εξυπηρέτησης όλων των χρηστών του προγράμματος (επιχειρήσεων, συλλόγους εργοδοτών, εισηγητών, ελεγκτών, υπηρεσίες ΟΑΕΔ) δημιούργησε την αναγκαιότητα αναβάθμισης του υπάρχοντος πληροφορικού συστήματος με την δημιουργία ενός νέου, σύγχρονου και τεχνολογικά εξελιγμένου είναι κατανοητό.
Αυτό όμως που δημιουργεί ερωτηματικά είναι η μεθόδευση εκ μέρους της Διοίκησης του ΟΑΕΔ της διαδικασίας δημιουργίας του νέου πληροφορικού συστήματος για την υλοποίηση, τον έλεγχο και την αποπληρωμή των προγραμμάτων ΛΑΕΚ.
Το ΔΣ του ΟΑΕΔ τον Αύγουστο 2012 αποφάσισε, κατά παράδοξο και περίεργο τρόπο, την απευθείας ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία, του έργου της δημιουργίας ενός εξ’ ολοκλήρου νέου πληροφορικού συστήματος που θα εξυπηρετεί περίπου 7.000 επιχειρήσεις, 800 συλλόγους- φορείς εκπροσώπησης των εργοδοτών, 25.000 εισηγητές και 2.000 ελεγκτές, ως επέκταση ενός ήδη υπάρχοντος που εξυπηρετεί την οικονομική διαχείριση του ΟΑΕΔ– το οποίο κατασκεύασε η ίδια εταιρεία – πολύ λιγότερης πολυπλοκότητας.
Τον Νοέμβριο 2012 η Διοίκηση του ΟΑΕΔ, χωρίς ακόμη να έχει υπογραφεί η σύμβαση του έργου, εξαγγέλλει την έναρξη του προγράμματος κατάρτισης ΛΑΕΚ 1-25, που αφορά την κατάρτιση εργαζομένων σε μικρές επιχειρήσεις μέσω των συλλόγων των εργοδοτών, με την χρήση τμήματος του νέου πληροφορικού συστήματος.
Τον Δεκέμβριο 2012 υπογράφηκε η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία και το έργο παραδόθηκε στις αρχές του Φεβρουαρίου 2012.
Περί τα μέσα Φεβρουαρίου η Διοίκηση του ΟΑΕΔ αποφάσισε και έθεσε σε πλήρη χρήση και λειτουργία και τα υπόλοιπα τμήματα του νέου πληροφορικού συστήματος, εξαγγέλλοντας την έναρξη υλοποίησης και αποπληρωμής και του προγράμματος κατάρτισης ΛΑΕΚ 0,45%, χωρίς το έργο να έχει παραληφθεί επίσημα από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Οργανισμού, χωρίς κανένα έλεγχο και κατά παράβαση των διατάξεων του Π.Δ. 118/2007 (Κανονισμός Προμηθειών Δημοσίου), όπου στην παρ.8 του άρθρου 27 αναφέρεται: «Τα υπό προμήθεια υλικά μπορούν να τεθούν σε υπηρεσιακή εκμετάλλευση μόνο μετά την οριστική παραλαβή τους από τον φορέα».
Η όλη αυτή μεθόδευση και τα πιθανά (έως βέβαια) προβλήματα που θα δημιουργηθούν με την εσπευσμένη, ανέλεγκτη και κυρίως παράτυπη και παράνομη θέση σε πλήρη χρήση και λειτουργία του νέου πληροφορικού συστήματος για την υλοποίηση και αποπληρωμή των προγραμμάτων ΛΑΕΚ, εκτιμούμε ότι δεν είναι τυχαία, αλλά σχετίζεται κυρίως με την από καιρού απαίτηση των εργοδοτικών φορέων, με το σιγοντάρισμα συνδικαλιστικών παραγόντων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, να αναλάβουν την διαχείριση του ΛΑΕΚ, αλλά και με την προσπάθεια «καλής εξυπηρέτησης» των επιχειρήσεων (ΣΕΒ), των συλλόγων (ΕΣΕΕ-ΓΣΒΕΕ-ΓΣΕΕ) και των ΚΕΚ των ‘‘κοινωνικών εταίρων’’.
Και σήμερα, που με την υλοποίηση της μνημονιακής πολιτικής από την τρικομματική κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΔΗΜΑΡ, η ιδιωτικοποίηση των πάντων αποτελεί κύρια πολιτική και οικονομική κατεύθυνση , επανέρχονται οι εκπρόσωποι των ‘‘κοινωνικών εταίρων’’ να διεκδικήσουν και πάλι την ανάληψη της διαχείρισης του ΛΑΕΚ, εκμεταλλευόμενοι τα ‘‘προβλήματα’’ και την ‘‘αδυναμία’’ του Δημοσίου συνολικά και των ‘‘κακών’’ δημοσίων υπαλλήλων ειδικά, που δημιουργούνται με ενέργειες σαν τις παραπάνω, πιέζοντας να μην χαθεί, δήθεν, ούτε μία μέρα χωρίς να εκμεταλλευτούν τα ‘‘τεράστια’’ ποσά που συνεισφέρουν για την κατάρτιση των εργαζομένων.
Κατόπιν τούτων,
ερωτάσθε κ. υπουργέ:
1. Γιατί ανατέθηκε απευθείας, χωρίς κανένα διαγωνισμό, από τον ΟΑΕΔ ένα τόσο σημαντικό έργο, αποδεχόμενος την προσφορά ιδιωτικής εταιρείας που είχε αναλάβει και άλλα έργα του Οργανισμού;
2. Γιατί η Διοίκηση του ΟΑΕΔ έσπευσε να θέσει σε λειτουργία το νέο πληροφορικό σύστημα λειτουργίας των προγραμμάτων ΛΑΕΚ, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα επιχειρήσεων, συλλόγων και ΚΕΚ, χωρίς το έργο να έχει παραληφθεί επίσημα από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής;
3. Γιατί η Διοίκηση του ΟΑΕΔ έθεσε σε λειτουργία το νέο πληροφορικό σύστημα λειτουργίας των προγραμμάτων ΛΑΕΚ κατά παράβαση των διατάξεων του Π.Δ. 118/2007, άρθρο 27, παρ. 8 ;
4. Τι μέτρα θα λάβετε και πότε για τον έλεγχο των προαναφερθεισών παρατυπιών και την θεραπεία των προβλημάτων και αρνητικών επιπτώσεων που αυτές θα επιφέρουν;
5. Σχεδιάζεται η αφαίρεση από τον ΟΑΕΔ της διαχείρισης του ΛΑΕΚ;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Στρατούλης Δημήτρης
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μητρόπουλος Αλέξης
Τσουκαλάς Δημήτρης
Μπάρκας Κώστας
Καραγιαννίδης Χρήστος
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Μπόλαρη Μαρία
Σταθάς Γιάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου