Χαζεύοντας στο facebook τις προάλλες, έπεσα τυχαία στην
ανάρτηση μιας νέας κοπέλας, μουσειολόγου, που μου κίνησε το
ενδιαφέρον. Κατά πώς κατάλαβα, η νεαρή επιστημόνισσα
μετείχε και προκρίθηκε σε διαγωνισμό για τη μελέτη και το
μουσειολογικό σχεδιασμό μιας έκθεσης με τον τίτλο «Βυθισμένα
ταξίδια, ανθρώπινες εξερευνήσεις: ίχνη σημαίνοντα στις
θάλασσες της Πελοποννήσου», στο νεοϊδρυθέν Μουσείο Εναλίων
Αρχαιοτήτων στην Πύλο. Πέρασε καιρός και μια μέρα τυχαία
διαβάζοντας μια ξεχασμένη εφημερίδα ανακάλυψε έκπληκτη
ότι η έκθεση, που είχε σχεδιάσει, υλοποιήθηκε, και μάλιστα
μ’ αυτήν εγκαινιάστηκε το Μουσείο από τον ίδιο τον
πρωθυπουργό, αφού βρίσκεται και στην εκλογική του
περιφέρεια, μεσούντος Αυγούστου.
Το όνομά της αναφερόταν, αλλά κανείς δεν είχε κάνει τον κόπο να την ενημερώσει και να την προσκαλέσει, για λόγους τυπικούς έστω, τουλάχιστον στα εγκαίνια. Πολύ περισσότερο έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι δεν κλήθηκε να πει μια γνώμη για τον τρόπο υλοποίησης της έκθεσης. Δεν γνωρίζω αν οι υπεύθυνοι του Μουσείου ήταν υποχρεωμένοι, αλλά φαντάζομαι ότι δεν χτίζεις ένα κτίριο χωρίς να το έχει δει ο αρχιτέκτονας που το σχεδίασε.
Το θέμα δεν είναι προσωπικό. Γεννά σκέψεις για την αντιμετώπιση των μουσειολόγων από την πολιτεία. Σχετικά νέος κλάδος, η μουσειολογία είναι μια σημαντική επιστήμη, που ανανοηματοδοτεί την έννοια του μουσείου, μετατρέπει μια βαρετή και ανούσια παράθεση εκθεμάτων σε ουσιαστική παιδαγωγική και καλλιτεχνική γιορτή, στήνοντας δυναμικές αφηγήσεις. Βοηθά τον επισκέπτη να κατανοήσει και να εντάξει τα εκθέματα στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον στο οποίο ανήκαν. Μπορεί να οργανώσει με πρωτότυπο τρόπο ένα μουσείο, μια έκθεση, ακόμα και ένα αρχείο. Και όμως είναι ένας επιστημονικός κλάδος με τεράστια ανεργία –ακόμα και προ κρίσης έμοιαζε να μην έχει κατανοηθεί η αναγκαιότητά τους και στις προκηρύξεις που τους αφορούσαν δεν εμφανιζόταν η ειδικότητά τους. Πολλές φορές μάλιστα στις προκηρύξεις μπερδεύονται, ίσως και ύποπτα, με ειδικότητες όπως η Πολιτιστική Διαχείριση. Η ιστορία της νεαρής μουσειολόγου δεν είναι ένα ατόπημα, ένα επί μέρους λάθος ενός συγκεκριμένου μουσείου. Είναι δείγμα αντιμετώπισης της πολιτιστικής κληρονομιάς και μιας επιστήμης που, το ξέρει αυτό η Ευρώπη από χρόνια, είναι απαραίτητη για τη διάσωση και την προβολή της. Κι αυτά σε μια χώρα που θέλει -έτσι διατείνεται η κυβερνητική τρόικα δηλαδή- να στηρίξει μεγάλο μέρος της οικονομικής της ανάκαμψης στην προβολή της πολιτιστικής της κληρονομιάς.
Μ.Τ.
Η Εποχή epohi.gr
Το όνομά της αναφερόταν, αλλά κανείς δεν είχε κάνει τον κόπο να την ενημερώσει και να την προσκαλέσει, για λόγους τυπικούς έστω, τουλάχιστον στα εγκαίνια. Πολύ περισσότερο έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι δεν κλήθηκε να πει μια γνώμη για τον τρόπο υλοποίησης της έκθεσης. Δεν γνωρίζω αν οι υπεύθυνοι του Μουσείου ήταν υποχρεωμένοι, αλλά φαντάζομαι ότι δεν χτίζεις ένα κτίριο χωρίς να το έχει δει ο αρχιτέκτονας που το σχεδίασε.
Το θέμα δεν είναι προσωπικό. Γεννά σκέψεις για την αντιμετώπιση των μουσειολόγων από την πολιτεία. Σχετικά νέος κλάδος, η μουσειολογία είναι μια σημαντική επιστήμη, που ανανοηματοδοτεί την έννοια του μουσείου, μετατρέπει μια βαρετή και ανούσια παράθεση εκθεμάτων σε ουσιαστική παιδαγωγική και καλλιτεχνική γιορτή, στήνοντας δυναμικές αφηγήσεις. Βοηθά τον επισκέπτη να κατανοήσει και να εντάξει τα εκθέματα στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον στο οποίο ανήκαν. Μπορεί να οργανώσει με πρωτότυπο τρόπο ένα μουσείο, μια έκθεση, ακόμα και ένα αρχείο. Και όμως είναι ένας επιστημονικός κλάδος με τεράστια ανεργία –ακόμα και προ κρίσης έμοιαζε να μην έχει κατανοηθεί η αναγκαιότητά τους και στις προκηρύξεις που τους αφορούσαν δεν εμφανιζόταν η ειδικότητά τους. Πολλές φορές μάλιστα στις προκηρύξεις μπερδεύονται, ίσως και ύποπτα, με ειδικότητες όπως η Πολιτιστική Διαχείριση. Η ιστορία της νεαρής μουσειολόγου δεν είναι ένα ατόπημα, ένα επί μέρους λάθος ενός συγκεκριμένου μουσείου. Είναι δείγμα αντιμετώπισης της πολιτιστικής κληρονομιάς και μιας επιστήμης που, το ξέρει αυτό η Ευρώπη από χρόνια, είναι απαραίτητη για τη διάσωση και την προβολή της. Κι αυτά σε μια χώρα που θέλει -έτσι διατείνεται η κυβερνητική τρόικα δηλαδή- να στηρίξει μεγάλο μέρος της οικονομικής της ανάκαμψης στην προβολή της πολιτιστικής της κληρονομιάς.
Μ.Τ.
Η Εποχή epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου